Režie:
Jules DassinScénář:
Jules DassinKamera:
Jacques NatteauHudba:
Manos HatzidakisHrají:
Melina Mercouri, Jules Dassin, Giorgos Foundas, Dimos Starenios, Titos Vandis, Thanasis Vengos, Dimitris Papamichael, Nikos Fermas, Kostas Doukas (více)Obsahy(1)
Američan Homer (Jules Dassin) přijíždí do Řecka, aby poznal v čem je tajemství jeho antické podoby. Potkává svéhlavou rozmařilou prostitutku a smyslnost Řecka začne vidět v ní. Z toho důvodu se z ní snaží udělat "lepšího" člověka a dostat ji od jejího řemesla k učení a kultuře. Později se však ukáže, že to, co se zdá být logicky správným činem, nemusí vždy správným být. (prsvl)
(více)Recenze (8)
18. Zlatý Glóbus za rok 1960 - cena (1) - *Nejlepší cizojazyčný (zahraniční) film - Řecko ()
Oscar 1 : Píseň - "Never on Sunday" + 4 nominace: Režie, Herečka HR - Melina Mercouri, Kostýmy ČB, Scénář . . . . . . . Zlatá Palma - výběr ()
S Melinou Mercouri po boku se Dassin zkrátka zbláznil, jinak se to vnímat nedá. Že mu z finančních důvodů nevyšel Lemmon a ani Fonda (a pak ani Perkins) a musel to zahrát (naprosto příšerně) sám, se ještě pochopit dá, ale že pořád obsazoval Melinu, která tak strašně moc neuměla hrát (věřím, že víc iritující herečky na světě nebylo a není), už ne (ta ho musela mít pod pantoflem). Je smutné, že právě tahle špatně napsaná a zahraná laciná taškařice je jeho nejoceňovanějším filmem. Další Dassinovy filmy s Melinou už budu muset sledovat pod vlivem, jinak se zblázním i já. ()
ocenenia : MFF Cannes 1960 - Najlepšia herečka (Melina Mercouri) ()
Velmi prosty film, kdy americky sulin prijede do Recka mezi burany a zamiluje se do prostitutky. Melina Mercouri sice ma neco do sebe, jeji postava me ale neskutecne iritovala. Nevyrazny film, ktery muze zaujmout jen v te dobe nezvyklou reckou koprodukci a dvojici Mercouri-Dassin v hlavni roli, ktera se o sest let pozdeji vzala. ()
Pygmalion naruby, alebo (ne)Obrátenie jedného Američana na mediteránsku filozofiu. Kolízia dvoch idealizovaných predstáv o Grécku - krajiny hedonistickej zaháľky a kolísky európskej civilizácie s vysokou filozofiou a vznešenou kultúrou. Zaujímavé sú súvislosti s Dassinovým vlastným životom - na rozdiel od svojej postavy v Grécku zostal a Melinu si vzal za ženu on a nie dajaký poloTalian Tonio (ostatne, bola to pedsa len slávna heeečka asi viac než živelná pobehlica). V pamäti utkvel vtípek o kapitalizme z úst ruských námorníkov, ktorý pripomenie, že Dassin bol ako jeden z "10 červených" vyštvaný z Hollywoodu. Možno aj dobre pre neho - stredomorská uvoľnenosť a láska k životu sa o politiku nestará... ()
Na Melině Mercouri něco bylo, ale jinak byl film o ničem a nudný. ()
Z tohoto filmu vyzařovala naprosto přirozená a uvolněná atmosféra nejen díky dobré výpravě a kameře, ale hlavně díky způsobu natočení snímku a napsání příběhu, který bez kázání a bez nějakých očekávaných dějových zvratů ukazoval svým způsobem čirou radost ze života, který má každý vžitý. Rovněž kvituji parádní výkon herečky Meliny Mercouri, která z prosté komedie uměla udělat i lehce dramatické filosofické zamyšlení. I ostatní casting nebyl špatný, leč se občas přehrávalo, když srovnáváme právě s rolí prostitutky. Největší radost mě ovšem udělala autentická řecká hudba ...86%! ()
Reklama