Reklama

Reklama

Kočka na rozpálené plechové střeše

  • USA Cat on a Hot Tin Roof (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Podle stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse natočil v roce 1958 Richard Brooks slavný film nominovaný na šest Oscarů. Vypráví o složitých a komplikovaných vztazích uvnitř jedné jižanské rodiny zámožného pěstitele bavlny, jehož oslava narozenin se zvrhne v erupci výčitek a odhalování dlouho skrývaných tajemství a pocitů. Ústřední dvojicí je syn Brick (P. Newman) s ženou Maggie (E. Taylorová), co se utápí v hluboké manželské krizi. Brick neskrývaně opovrhuje svou ženou a celé dny jenom nezřízeně pije a trudomyslně vzpomíná na svou minulost. Frustrovaná Maggie je zase ničena neopětovanou láskou Bricka, stejně jako rodinou svého švagra (J. Carson), jejichž pět malých ratolestí ji neustále vytáčí, ale také jí připomínají, že je bezdětná. Hlava celé rodiny Pollittů, které již nikdo neřekne jinak než Velký šéf (B. Ives), se v tento den vrací z vyšetření přímo na svou oslavu narozenin s vědomím, že je zcela zdráv. Pravda je však taková, že nemá nejmenší šanci na uzdravení a doktor mu úmyslně lhal, aby alespoň svůj poslední čas strávil v poklidu. Blížící se spory o dědictví se tak brzy stanou další rozbuškou na již tak napjaté rodinné oslavě. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (303)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Sic mi smršť Williamsových dialogů nebyla neznámá už od prvního setkání na divadelních prknech, pevná režie a strhující herci mi dokázali rozklepat kolena i tak. Povýšit více než sto minut rodinného dialogu v jednom domě na plnohodnotnou filmovou fresku chce pořádný kus génia v hlavě. Richard Brooks ho měl. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Malé prostory jsou pro výborná dramata jako stvořená...Kočka na rozpálené plechové střeše je toho dobrým příkladem. V prostředí jednoho domu se odehrává excelentní přehlídka charakterů postav, z nichž nejzajímavější jsou ty ústřední - Newman, Taylorová a Burl Ives. Tento snímek těží nejen z vynikající předlohy, ale zejména z jedinečných hereckých výkonů a dokonalých dialogů, které mají často syrový a psychopatologický nádech, avšak mnohdy se vyznačují patřičnou hloubkou. Kočka na rozpálené plechové střeše rozhodně patří mezi filmové klenoty, které stojí za víc než jedno zhlédnutí. ()

Reklama

ladynka 

všechny recenze uživatele

Zfimovaná divadelní hra Tennessee Williamse postavená na působivé kameře a kvalitních hereckých výkonech, kde se všichni zúčastnění vhodně doplňují a každá postava má přiměřený prostor. Pro mě osobně je Kočka jedna z nejlepších her T.W. (také Tramvaj a Sestup Orfeův), která obsahuje typické prvky W. literárního dílla, bohužel ale ve filmové verzi je část těchto motivů potlačena, nebo přímo vyloučena. ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Není pochyb o tom, že se jedná o kvalitní film s kvalitními dialogy, hereckými výkony, i s inteligentním obsahem. Svízel takto zpracovaných námětů do filmové podoby však spočívá v tom, že mají svou statičností tendenci dříve nebo později nudit. Byť třeba jen chvilkově. Přesně toto u mě při sledování Kočky proběhlo. Do toku děje jsem byl vtáhnut až v momentě střetu Burla Ivese a Paula Newmana v dešti před domem, což je na můj vkus až příliš pozdě. Mít však možnost vidět tento kousek zpracovaný na divadelních prknech, bylo by mé hodnocení zajisté o třídu jinde. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Trošku mě překvapuje velmi vysoké hodnocení, které se tomuhle filmu dostalo. Ano, je to poutavý film postavený na dobrých hereckých výkonech. Ale při jeho sledování jsem měl nejdříve neurčitý pocit, že hra Tennesee Williamse zoufale zestárla a ztratila na aktuálnosti. V průběhu děje, kdy se začínají odkrývat temná zákoutí životů postav, jsem ale nabýval stále silněji na dojmu, že film neříká vše. A nemyslím tím nějakou techniku ve smyslu špičky ledovce. Z příběhu očividně někdo vypáral něco podstatného a nejspíš tím tak nešetrně narušil křehkou dějovou logiku předlohy. A pak to čtu: cenzura narážek na Brickovu homosexualitu. přesně tohle zjištění zapadlo do názoru, který jsem si udělal. Z nazančeného milostného trojúhelníku tak zbyl jen nereálný blízký vztah 3 lidí. Navíc děj podezřele inklinuje k happy endu, prozření (ono zmiňované kliknutí), že to také v rámci kontextu působí dost nepatřičně. Není to chyba herců, možná ani režiséra, ale film má dle mého názoru silné mezery v logice. Kdyby existovali někde ulité cívky s necenzurovanou verzí, věřím že by s při stejné konstelaci lidí mohlo jednat o vyjímečné dílo. Ale takhle rozhodně ne. ()

Galerie (88)

Zajímavosti (17)

  • Film měl být původně natočen černobíle, ale vzhledem k všeobecně známé divácké slabosti pro Elizabeth Taylor (Maggie) a modré oči Paula Newmana (Brick) se film natočil barevný. (Kulmon)

Reklama

Reklama