Režie:
Monte HellmanScénář:
Carole EastmanKamera:
Gregory SandorHudba:
Richard MarkowitzObsahy(1)
Dva muži jsou najati tajemnou ženou, aby ji doprovodili do vzdáleného města. Cestou musí přejít přes poušť. Během své cesty jsou sledováni černě oblečeným pistolníkem který, jak se zdá, má v úmyslu je všechny zabít. (Terva)
Recenze (16)
Děj se táhne i přesto, že má film jenom 78 minut. Věichni jedou kdesi plání kamsi nevímkam. Jsou snad jen čtyři místa, kde se něco stane a nějaké úžasné rozuzlení taky nečekejte. Nicméně: Je tam Jack, který hraje pistolnického "top guye" Billyho Spearse. Hudba je fajn a to nejúžasnější na tom celém je kamera a vyčištěný obraz pro DVD. 60%. ()
Hellmana primárne zaujíma atmosféra, rachot zbraní je symbolický, preto treba poznamenať, že názov snímky je zavádzajúci a slúži ako klam pre tradicionalistických westernových divákov, tempo je pomalé a hypnotické ako pražiace slnko, ktoré spaľuje krajinu vo filme a spaľuje i duše postáv, ktoré mieria priamo do srdca zatratenia. Výrazná dramatizácia sa nekoná, charakteristika postáv je optimálna vzhľadom na ich solitérske bytie. Warren Oates, nastupujúca hviezda blížiacich sa 70. rokov v diele svojho druhého dvorného režiséra (po Peckinpahovi), nemá čím sklamať, krásne arogantná Millie Perkins, ako ženský element, ktorý je začiatkom konca a enigmatický Nicholson a jeho miniatúra, z ktorej prebleskujú lúče neskoršieho hereckého génia. Iritujúcim faktorom je len Will Hutchins, zabudnutá westernová hviezdička zo seriálu Sugarfoot, ktorého postava naivného kovboja mala zostať iba na stránkach scenára, Hellmanov cynický opus by si pokojne vystačil i s trojicou postáv a hodnotenie by mohlo smerovať priamočiarejšie do osemdesiatkových sfér. ()
Hned 14 aspoň trošku známějších westernů vzniklo v roce 1966. A mezi nimi tahle příšernost. Střelba je western o putování. Dva přátelé putují s nesnesitelnou ženskou a přidá se zlý pistolník. A putují a putují a putují, vedou mimoňské dialogy a za celý film se nedovíme kdo, co, proč a kam. Motivace neexistuje, příběh neexistuje, scény podivně (ne)navazují, je to příšerně laciné a příšerně zahrané a skončí to víceméně blbě. Odpad se těmto oldschool filmům snažím nedávat, ale tohle mělo sakra blízko a jediné plus je mladý (ovšem nijak zajímavý) Jack Nicholson. Režisér monster béček z 50 let by se neměl pouštět do westernů. ()
Atmosfericky velmi zvláštní obrazová kompozice, působící snímek, má to mnoho do sebe, i když s málo herci a akcí..! Jen několikrát se vypálí, nejvíce nastřílí "emoční vsuvka"-žena, která do snímku snad byla doplněna pouze jako element, který u ničeho nesmí chybět, v této ryze mužské záležitosti by ale její stopáž vyplnila stejně tak důležitá prérie či jiné záběry..! Škoda, kazila mi dojem.. Ovšem i ten konec..?! ()
Jack nepřesvědčil, o to přesvědčivější byl Jacek (Jakub Macek) během lektorského úvodu k tomuto filmu. Hudebně a obrazově mi to dost připomínalo první Planetu opic, především pasáže, kdy kosmonauti putují neznámou krajinou, a pak samozřejmě ještě víc na konci před legendární pointou. Nesouhlasil jsem s lektorem jen v tom, že by postava, kterou ztvárnila Millie Perkins byla zbytečná nebo mě snad rozčilovala. Zhruba půlvteřinové vysvětlení na konci určitě neuspokojí každého, a vy si tak při spatření „The end“ řeknete: Sakra! Visions of light 2011, 10. listopadu. ()
Galerie (9)
Photo © Silverline Movie Channel
Zajímavosti (3)
- Uvedeno do kin až dva roky po dokončení natáčení. (D3VIL)
- Millie Perkins natáčela film s parukou. (ČSFD)
- Jedná se již o druhý western režiséra Monte Hellmana, na kterém se coby producent podílel Jack Nicholson. (oje)
Reklama