Reklama

Reklama

Britsko-americký snímek, který v roce 1986 natočil britský režisér Alex Cox, mapuje zničující vztah baskytaristy Sex Pistols a punkové ikony Sida Viciouse s americkou groupie Nancy Spungenovou. Film dvojici sleduje od jejich prvního setkání v Londýně v roce 1976 až po tragické vyvrcholení společné heroinové závislosti v newyorském hotelu Chelsea v říjnu 1978. V roli Sida Viciouse exceluje tehdy osmadvacetiletý Gary Oldman, který kvůli roli podstoupil radikální dietu, díky níž v jednu chvíli skončil v nemocnici. O roli se údajně ucházel také Daniel Day-Lewis, Cox však dal přednost Oldmanovi, který coby rodák ze stejné londýnské čtvrti, v níž vyrůstal i Sid Vicious, působil autentičtěji. Film, který byl premiérově uveden na filmovém festivalu v Cannes v prestižní sekci Quinzaine des Réalisateurs, získal celou řadu ocenění, včetně renomované Ceny newyorských filmových kritiků pro Chloe Webbovou za její výkon v roli Nancy Spungenové. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (120)

Santino7 

všechny recenze uživatele

Pomerne zaujímavý životopisný snímok mapujúci punkovú éru prostredníctvom Sida Viciousa, basgytaristu dnes už legendárnych Sex Pistols. Musím povedať, že hoci punk nikdy nebol tak úplne mojou "šálkou kávy", film ako taký mi pripadal pomerne zaujímavý. Teda aspoň do určitého okamihu, presnejšie zhruba do polovice - po rozpad kapely. Páčilo sa mi to najmä kvôli samotným Sex Pistols, ich hudbe, koncertným záberom atď... No skrátka absolútne najväčšou prednosťou tohto filmu je pre mňa jednoznačne zachytenie dobovej atmosféry a celkovej nálady, aká v tom čase u britskej mládeže panovala. Keď sa film prehupol do druhej polovice, tak už to bohviečo nebolo a po chvíľke sa mi to aj dosť zunovalo, kvôli čomu som to ani nezvládol dopozerať na jeden šup, bol som totižto znudený. Prišlo mi to príliš monotónne, stále sa nesúce na jednej a tej istej vlnovej dĺžke, ktorá ma po pravde ani nejak extra nezaujímala - zhruba hodinu vkuse pozorovať dve drogovo závislé trosky a ich "zmysluplné" dialógy, tak to naozaj nie, to už neospravedlní ani ten punk... Keď už, tak snímkov zaoberajúcich sa drogovou tematikou by sa našlo hneď niekoľko a to omnoho kvalitnejších. Preto Sida a Nancy vnímam viacmenej iba v tej životopisnej rovine, ktorá však mohla (a mala!) byť poňatá radšej trochu inak - aj keď chápem, že vzťah Sida a Nancy bol asi v čase vzniku skutočne horúcou a často diskutovanou témou vhodnou na sfilmovanie (inak mladý Gary Oldman svojim výkonom vcelku aj zaujal, lenže Chloe Webb bola podľa mňa fakt príšerná - a jej český dabing bol ešte dvakrát tak neznesiteľný a to už je čo povedať!). Občasná snaha o spestrenie nejakými tými umeleckými scénkami (Sidov "vražedný" sólo koncert niekde uprostred filmu atď.) mi bola síce sympatická, avšak že by boli nejak prehnane kvalitné, to sa taktiež povedať nedá. Takže ak by som mal tento môj chaotický komentár (keď punk, tak punk!) nejak zhrnúť, vizuálna stránka filmu ďaleko predčila tú obsahovú, čo je podľa mňa vcelku škoda. Keby bol scenár trošku prepracovanejší, snímok by totižto mohol u publika rezonovať kľudne aj dodnes. Takto to asi zaujme viacmenej len tých, ktorí na Sex Pistols vyrastali a majú s danou kapelou už nejaké tie roky odžité. To však môj prípad nie je ani zďaleka, takže za mňa len taký (slabší) priemer. A aj to len kvôli tomu, že film ako celok je punk asi vo všetkých možných (aj nemožných) ohľadoch. 3/5 ()

BuryGol 

všechny recenze uživatele

Moc jsem si od toho nesliboval. Gary Oldman mi jako Sid prostě nechtěl sedět. Naštěstí jsem se pořádně seknul a ten film stál za to. Nancy byla na pěst, ale v dobrym slova smyslu, protože takhle jí zahrát určitě nebylo snadný, Gary odehrál svý, hudba ve filmu byla parádní a jelikož asi neni jinej film o Sidovi a Nancy, tak to nemam s čim srovnat. Pistoláky poslouchám už řadu let a jsem rád, že jsem si zase rozšířil obzory. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Což o to, punkovou rozjívenost a provokativnost film zachytil věrně. Některé životopisné snímky mají tendenci uhlazovat kontroverzní rysy svých hrdinů, aby předešly sporům se "strážci odkazu" a nekritickými fanoušky idolů, o kterých točí příběhy. V případě Sida Viciouse to ale nejde. Pokud pominete Sidovo chuligánství, žádný další opěrný bod, žádný jiný rozměr jeho charakteru už nenajdete. Životopisné snímky fungují nejlíp tehdy, když mohou nabídnout složité vícevrstevené charaktery, jenže Sid byl prosťáček bez hudebního talentu, který si sám se sebou nevěděl rady. Nehodil by se ani do pouličního gangu - ty vyžadují po svých členech kázeň, loyalitu a schopnost se porvat, kdežto Sid byl slaboch. Skutečnými tvůrci úspěchu Sex Pistols byly frontman Johnny Rotten, který skupině dal výraz, energii a ideologii, a především manažer Malcom McLaren coby manipulátor a marketingový stratég. Sid se do skupiny dostal pouze proto, že Rotten potřeboval svého Pátka a Viciousova zanedbanost a divoký projev zapadaly do image zlobivých kluků, o který skupina stála. Pokud by měl vzniknout film o fenoménu Sex Pistols, v centru dění by se musela pocitnout postava Rottena, který se stal tváří celého punkového hnutí. Ale zpátky k filmu - trefou do černého bylo angažování Gary Oldmana, který dal postavě Sida daleko větší charisma a osobitost, než měl Sid ve skutečnosti. Chloe Webb je o celou dekádu starší, než byla Nancy Spungen, a ve filmu to bylo dost znát, nicméně na nervy umí Chloe lézt stejně efektivně, jako to uměla Nancy. Johnny Rotten se podle mého nepovedl vůbec. Do rozpadu skupiny, kdy se zároveň vypráví příběh Sex Pistols, je snímek zajímavější, pak už jde jen o nevyhnutelný a poněkud stereotypní sešup až ke dnu. Film by mohl být dalším z řady snímků, které varují před drogovou závislostí, jenže ty nejlépe fungují tehdy, když ukazují pád nevinné oběti, kdežto neřízené střely Sid a Nancy patří k tomu zlomku promile, který ke své zkáze spěje s nevyhnutelností a tím pádem divákem neotřese. Tak nějak máte pocit, že si to ti dva i zaslouží. Jednou se Sid a Nancy vidět dají, ale není to typ snímku, který by lákal k opakovanému zhlédnutí. Celkový dojem: 55 %. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Chcete slyšet My Way, hovada? Už jsem to zapomněl." Punk hodně ovlivnil můj život a Sid Vicious k němu tak nějak patřil. Jenže tento film k Sidovi není shovívavý a zákeřně ho ukazuje takového, jakým skutečně byl. Sid nezvládal hru na baskytaru, všechno ho nudilo, svědomitě chlastal a ani tu anarchii si neuměl nějak zvlášť užít. To je celkem škoda, chlape. Nancy mu však zjevila smyslovou podstatu tohoto světa - drogy. Od té chvíle začala heroinová romance, při které Sid prochází sklem, padá ze schodů, chvílemi ho nenudí sex a jeho známá proměna v lidskou trosku probíhá rychleji, než by si přál. Mne tedy nic z výše uvedeného až tak neoslovilo, takže je jasné, že důvodem mého vysokého hodnocení jsou hlavně koncertní výstupy Sex Pistols v první polovině snímku. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Váááu. Nikdy ma v živote nevystihovala žiadna herecká rola tak, ako Garry Oldman Sida Vicousa. To som úplne ja (až na takú ženskú a heroín) Stratený človek, ožratý, nevie kde je, čo robí, na koncerte si nevie zapojiť ani gitaru. No, ja som na to čumel z otvorenými ústami. V mnohých komentároch som sa dočítal, že obsah nebol až tak pútavý, Sida mohli ukázať aj z inej stránky, zachytiť nejaké jeho vnútorné myšlienkové pochody.. Ale čo chcete, aké myšlienkové pochody chcete zachytiť u fetky, ktorá viac nehrala ako hrala 2 roky so Sex Pistols aj sólo a potom sa odpálila? Podľa mňa je toto najautentickejšie zachytenie tohoto rebela. V kuse chlastal, v kuse drogoval, raboval, ničil a sem tam skúsil aj niečo zahrať. Ono to malo taký šmrc, feeling ako Stoneov Doors, a to bolo na točené ešte predtým. Nechcem porovnávať, Doors bol samozrejme lepší ale toto bolo tiež parádne. Lepší film o punkáčoch som ešte nevidel. ()

Galerie (131)

Zajímavosti (27)

  • Alex Cox prepracoval svoj skript z roku 1980 nazvaný "Too Kool To Die" a prispôsobil ho osudom hlavnej dvojice. (classic)

Reklama

Reklama