Reklama

Reklama

Britsko-americký snímek, který v roce 1986 natočil britský režisér Alex Cox, mapuje zničující vztah baskytaristy Sex Pistols a punkové ikony Sida Viciouse s americkou groupie Nancy Spungenovou. Film dvojici sleduje od jejich prvního setkání v Londýně v roce 1976 až po tragické vyvrcholení společné heroinové závislosti v newyorském hotelu Chelsea v říjnu 1978. V roli Sida Viciouse exceluje tehdy osmadvacetiletý Gary Oldman, který kvůli roli podstoupil radikální dietu, díky níž v jednu chvíli skončil v nemocnici. O roli se údajně ucházel také Daniel Day-Lewis, Cox však dal přednost Oldmanovi, který coby rodák ze stejné londýnské čtvrti, v níž vyrůstal i Sid Vicious, působil autentičtěji. Film, který byl premiérově uveden na filmovém festivalu v Cannes v prestižní sekci Quinzaine des Réalisateurs, získal celou řadu ocenění, včetně renomované Ceny newyorských filmových kritiků pro Chloe Webbovou za její výkon v roli Nancy Spungenové. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (120)

aluna 

všechny recenze uživatele

Fenomenální Oldman coby ikonická pistole Sid Vicious, jemuž jako známka punku na krku vedle visacího zámku plandá ještě blond dračice Nancy – holka, kterou asi nebylo těžký v afektu propíchnout, ale bez níž by se náhle rozhostil mučivej klid. Upřímný a vášnivý (sic destruktivní) lovestory se mi málokdy přejedí, a tak, když mám chuť na sladký, pomůžou mi přesně páry jako Althea a Larry, Bonnie a Clyde nebo právě Sid a Nancy, jež mě díky svýmu nižšímu glykemickýmu indexu zasytí na delší dobu. Vicious líbající svou extravagantní múzu u kontejnerů v zátiší z nebe padajících popelnic trefně vyjadřuje hlavního ducha tohohle filmu – čistou romantiku…za špinavých podmínek. „Yeah, sure, love kills.“ ()

Ironfood 

všechny recenze uživatele

Parádní vystoupení kapely Plexis na Starák Festu v Říčanech ve mně vyvolalo vlnu punkové euforie, kterou následné zhlédnutí Sida a Nancy změnilo v cunami. Scénář možná mohl být lepší, naštěstí jeho nedostatky bez problémů zakrývají výborná atmosféra a výborný Gary Oldman. V podstatě mám pouze jednu výtku, nebo spíše jen takovou poznámku. Přišlo mi, že Oldman ztvárňuje Sida jako o něco větší trosku, než jak Sid působí na různých dobových videozáznamech. Patrné to je třeba při srovnání videí s písní My way. Zatímco skutečný Sid sice vypadá lehce zmaštěně, ale celkově vystoupení zvládá a ještě se přitom i baví, v Garyho podání to působí, že místy neví, která bije, a že může každou chvíli zkolabovat. Ale možná je to jen takový můj dojem... ()

Reklama

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Je až neuvěřitelné, co vše "Sid" za pouhých dvacet let života "dokázal". Takovou divočinu si neumím ani představit, přijde mi to jen jako ve filmu, nikoli v realitě. Přitom je film vlastně o dvou lidech, kteří nejen zahořeli láskou k sobě, ale spalovala je i těžká závislost na drogách. Není divu, že dospěli brzy k tragickému konci. Hnusná rekonstrukce nejslavnějších chvil a pádu jedné z legend punku. Gary Oldman navíc ztvárnil Sida skvěle. Škoda jen ustřiženého závěru. ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Nesmyslnost a nehodnotnost celého příběhu, která měla možná evokovat vyprazdňující se poselství punku, mě ubíjela. Nedokázal jsem se přinutit cítit s žádnou postavou (a když už s někým, tak s rovněž nechápavě-znechuceným Johnem Rottenem) do té míry, že když (SPOILER) na konci zakrvácená Nancy v koupelně zaklepala bačkorama, zatetelil jsem se vlnou spokojeného očekávání závěrečných titulků. Mladý Gary Oldman vystřihl Sida moc pěkně a Chloe Webb stvořila v Nancy jednu z účině nejprotivnějších hereckých kreací minimálně osmdesátých let. Mé výlsedné hodnocení je z větší části postavené na nich. 40% ()

lillien 

všechny recenze uživatele

Těžko se mi to hodnotí, protože Sex pistols byli samozřejmě nedotknutelnou ikonou každého rebelujícího dítěte a teenagera, které se domnívalo, že vytaseným fakáčem, chlastem a vohulenou muzikou lze vystoupit z těch dobytkáčů, které ho vezou k nekompromisní realitě směr nudně projebaný život v práci, rodině a konzumní společnosti. Na druhé straně i tady je patrný, že realita anarchisty té doby nebyla jen o svobodě a zábavě, ale taky o depresi a strmém heroinovém sjezdu do pekel. Je to nepříjemný film, kde nemá smysl za vztahem Sida a Nancy hledat romantickou lásku až za hrob, ale pouze a jen závislý a patologický pakt dvou labilních smažek, páč fetka k fetce sedá a chorá a poškozená bytost se zahákne zase jen na podobného invalidu, s nímž to pak samozřejmě může skončit i společným ufetováním. V případě Sida dokonce vraždou pod vlivem drog a následně vlastním předávkováním. Atmosféra je hodně ponurá, místy nudné a zbytečné pasáže trampot dvou fetek, s kterými se těžko sympatizuje a k jejichž sebedestrukci lze dodat jen okřídlené "kdo chce kam".. A nebudu vám nic nalhávat, Sid rozhodně nebyl geniální muzikant. Vlastně to byl totální vymaštěnec, ale byl ve správné době na správném místě, aby z té kombinace demence, absolutní absence zábran, chlastu a originální schopnosti provokace vytvořil symbol nihilistické generace. Na pět hvězd je unikátní výkon jak Oldmana (My way v jeho podání nemá daleko k Sidovu originálu) tak Andrew Schofielda (brilantně zahraný Johnny Rotten!). Další plus jsou pistolí songy, které máte možnost zažít ve filmu v atmosféře, jaká asi tehdy na jejich koncertech panovala. Potud je to skvělé. Ale Nancy ať klidně shnije v pekle, to byl kus nemožné vagíny.. ()

Galerie (131)

Zajímavosti (27)

  • Místo trička se srpem a kladivem, které se objevuje ve filmu, nosil skutečný Sid podobné, ale se svastikou. (Marten77)
  • Režisér Alex Cox pôvodne zamýšľal nakrútiť film čiernobielo, ale investori odmietli túto myšlienku ako diletantskú a obávali sa nezáujmu publika. (classic)
  • Alex Cox považoval názov Sid a Nancy za nudný a nevýrazný, najviac sa mu páčil distribučný názov na kazetách v Mexiku, kde ho pomenovali Dva životy zničené drogami. (classic)

Reklama

Reklama