Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Jan MalířHudba:
Aleš BřezinaHrají:
Petr Forman, Emília Vášáryová, Jan Tříska, Ingrid Timková, Kristýna Boková, Jiří Macháček, Nataša Burger, Jan Budař, Zdeněk Suchý, Pavel Liška, Marek Daniel (více)Obsahy(1)
Úspěšný film Jana Hřebejka plný tragikomických příběhů a osudových setkání, přátelství, smíření i odpuštění... Komedie, která vás rozpláče, drama, které vás rozesměje – zní v podtitulu úspěšného snímku renomovaného dua Hřebejk – Jarchovský. Každý se někdy někam před něčím snaží uprchnout a právě tento film je působivým osobním průvodcem ve světě uprchlíků v nás i kolem nás, zažívajících nejen své každodenní starosti, ale obávajících se někdy víc sami sebe, než okolního světa. Ve skvělých hereckých výkonech vede film diváka přes nejednu humornou situaci k hlubšímu zamyšlení nad vkladem každého z nás do tohoto světa... (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (517)
Ten film je skutečně hodně hořký a smutný - to se musí Hřebejkovi nechat, že se odvážil opustit svou pevnost nostalgie, kde byl pevný v kramflecích a pokusil se nám sdělit co ho u nás (na světě vůbec, v naší malé zemi zejména) trápí. Lidi jsou zahořklí, zklamaní a otupělí, bezohlední, sobečtí, zrádní, násilničtí, sprostí, víceméně bez výjimky rasisti (v různé míře samozřejmě) a nikdo s tím jak to tak vypadá nic nedělá (a ani nechce - viz scéna na policejní záchytce, aneb "pánové si přáli ještě med")... Osobně tedy nemám problém s tím, o čem film vypráví, ale spíš v tom jak to dělá. Paralelní, prolínající se příběhy několika lidí se společnou pointou, to je v současné době poměrně moderní a osvědčený model vyprávění (Podfuck, Magnolie, Amores perros, 21 gramů, ...), ovšem Hřebejk jakoby ho využíval jen a pouze proto. Všechny postavy kromě policisty Františka a Martina a jeho matky Věry jsou prakticky ploché a z charakterového hlediska hodně nevýrazné (i když třeba svým způsobem zábavné - duo Liška, Daniel). A hlavně - i když celé poselství filmu je samo o sobě poměrně silné a nosné, celý film postrádá... jak to říct? Šmrnc, něco co by z něj dělalo ucelené dílo. V rámci naší kinematografie se přesto stále jedná o silný nadprůměr. 70% ()
Velice dobré čtyři hvězdičky - snad bych mohl dát i těch pět. Tomuhle filmu jsem se velmi dlouho vyhýbal, protože mi všichni říkali, že je to ještě horší než Pupendo (a to by bylo co říct). Nakonec jsem se na něj podíval až v televizi a dost příjemně mě překvapil. Především jsem si spravil mínění o Jarchovském. Hřebejkova režie je skvělá. Celou dobu jsem se docela bavil, příběh i postavy mi připadaly samozřejmě vykonstruované, ale na komedii tak akorát, že mi to tam dost sedlo - a při závěru mě skoro až zamrazilo (a taky při scéně na policejní stanici). To jsem od Jarchovského a Hřebíka opravdu nečekal. ()
Na snahu svého neoblíbeného Hřebejka přidat do své filmotéky něco současného jsem byl hodně zvědav, zvláště když jsem se dozvěděl, že tenhle 'nadějný' filmař používá prostředky, jimiž chce navodit atmosféru absolutně nečeského filmu (to se mi líbilo). Horem Pádem je rozhodně lepší než jeho předchozí snímky, zejména pan Pavel Liška hodně překvapil svým dobrým hereckým výkonem, v tomto filmu jsou vůbec herecké výkony na velmi vysoké úrovni (i když se dočkáme i laciného přehrávání v podání skušených herců - zejména Macháček je otřesný), což by ovšem mělo být samozřejmostí. Hřebejkova filtrace obrazu se mi velmi líbila, ale to se dá omluvit tím, že na podobné věci mám v poslední době úchylku... Horší je to však se scénářem, který je absolutně nepravdivý. Pokus o sondu, jakýsi sociologický výzkum, do duší několika lidí působí neuvěřitelně vykonstruovaně. Pokud chce někdy Hřebejk opravdu natočit dobrý film, měl by si najít jiného scénáristu (podle ohlasů Šabach naprosto zabil i jeho poslední film). [TOP 19/11 56%] ()
Scénář: Petr Jarchovský, Jan Hřebejk .. Film kulhající ve spoustě momentů, bez konzistentní linie. Zasazení do současnosti narušuje křečovitost jednání postav a neporozumění látce (rasové nesnášenlivosti, hooligans apod.). Nemohu snímku upřít určitou naléhavost, ale nevěřím jí tak jak je podána. Ani známá porce jiskřivého humoru tentokrát nenese své ovoce, tedy ne v takové míře, jak je zvykem. Pro mne nepovedený film a nejslabší Hřebejk! ()
Snad u každé české komedie se vždy najde buď menší, nebo větší množství hlášek, které mi utkví v paměti. Nejinak tomu bylo i u této, kde mě zaujala již první scéna s uprchlíky a poté následným dějovým spádem. Standard si výborné hlášky udržely po celý film, stejně jako skvělé herecké osazenstvo (Vašáryová, Liška, Macháček). Pavel Liška je naprosto geniální, zvláště ve scéně s "policejní brutalitou", kterou doplňoval netradičně podaný čaj s citronem:) "Kam s ním lezeš, ty vole? Řekli jsme přece, že je vyložíme všechny, ne?" - "To ho mám jako nechat v lese?" ()
Galerie (24)
Zajímavosti (17)
- Scénu, ve které plukovník (Jaroslav Dušek) vysvětluje svou tezi stran rozdělení světa, odmítl Jaroslav Dušek zkoušet či opakovat. (sator)
- Film se natáčel v Praze a na hraničním přechodě Lanžhot - Brodské. [Zdroj: filmovamista.cz] (SONY_)
- Ve scéně, kdy přijde Bejk (Jiří Macháček) za Plukovníkem (Jaroslav Dušek) do hospody, hrají praví sparťanští chuligáni. (satena)
Reklama