Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (179)

PollyJean 

všechny recenze uživatele

Vůbec nechápu zdejší příkré odsouzení. Nejspíš je to dané tím, jak VCH ve filmu pracuje s nahotou, což by ovšem svědčilo o dost velký konvenčnosti uvažování valný většiny zdejších přispěvatelů. Pokud si totiž odmyslíme veškerá nahá těla (sice nám toho moce nezbude ale) dostaneme typickou Chytilovinu, jen trošku roztáhlejší, žánrově dost rozkolísanou a místo konce spíš useknutou. ()

kulyk odpad!

všechny recenze uživatele

Ty vole, ta babka je fakt ouchyl. Kurevsky rád bych si poslechl od někoho, kdo neráčkuje, jaký asi tak vytlačil tento blábol přínos lidstvu. Uznávám, je fakt žůžo juknout Lišce na fógla a nějakým neznámým trumpetám na vemena, ovšem to asi nemělo být ono dramatické poselství budoucím generacím. Polífka paroduje sám sebe více, než v reklamě na rozšmelcované prasečí paznehty od Hamé, Schmidt je stejný lunetik, jako když jsem ho načapal v lesíku u Řeporyj, an osahává stromy, ekopošuk Petr by opět zsaloužil pár Vacek. Feministická herdekbaba nikdy nepatřila mezi mé oblíbence, ovšem tímto dílkem snad musela nasrat i sama sebe, ne? ()

Reklama

Endyis 

všechny recenze uživatele

Hodnocení filmu tak nějak vyjadřuje povrchnost některých českých diváků a opravdu trapné mi příjde, když snímek se nezdráhá shodit ani sám distributor!!! Tak se vrať k těm svejm tisíckrát opakovanejm Hřebejkům, trendovejm Ondříčkům, či nekriticky brakovejm Troškům. Tento film je v podstatě sražen k zemi pouze necenzurovanými a odvážnými záběry. Tito puritánsky orientovaní diváci pak nikdy nemohou ocenit některé bezpochyby kvalitní snímky např. od Reygardase, Passoliniho, Felliniho. Dalším důvodem je řetězová reakce, kde pak další diváci hodnotí odpadem, pouze z principu, že tak volí ostatní, včetně jejich oblíbených uživatelů. Jasně - je to experimentální snímek, ano - je tak trochu perversní a do toho chytilovsky nekonvenční. Film je ovšem dobře natočený, s inteligentními myšlenkami, jejichž rozbor by se mohl psát na několik stránek (zde již někteří uživatelé učinili :)), dobrou "chytilovskou" kamerou i hudbou. Semtam je to i prdel. Není nic, co bych vytknul, tudíž hodnotím nejvýše a jsem znovu ubezpečen, že zdejším hodnocením se nedá řídit jakožto i žebříčekm daných top a worst snímků... Btw.: Nejvíce mě fascinuje, že přes 70 let stará režisérka v tomtu věku dokáže vyprodukovat takovýto film, to už stojí samo o sobě za pováženou. 19%??? Jděte někam!!! ()

Ruut odpad!

všechny recenze uživatele

UPDATE 2021: Hele fakt nééé. Snažil jsem se, poctivě jsem koukal na všechny ty bimbase a nevzhledné hrbolky a otvory a pár debat filosofujícího Polívky a jugošskýho Steindlera ale nejde to. Je to marný a škoda , že geniální paní Věra se loučila tímhle. ------ O dekádu později našel Tarkov se svojí Kanárskou spojkou důstojného následovníka v podobě Chytilové. Ať žije umění! P.S. ale zase uznávám, že tady být mužským komparsistou musela být fakt lahoda ... ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Věrko, Věrko, s novými filmy to jde opravdu s kopce. Normálně bych Vyhnání z ráje asi vynechala, ale když koukám kvůli bakalářce na všechno, tak prostě na všechno. Ano, tento film je pro mě ztráta času. Tragické "výkony" neherců, ač jindy to u Chytilové s neherci docela fungovalo, celé to působí jako trapná exhibice, manýra. Ano, našla by se hluboko pod povrchem i nějaká důležitá myšlenka, kterou nám chce Chytilová sdělit, leč museli byste hledat důkladně. A možná byste ani nic nenašli. Navíc pohledy na rozteklá nahá těla byly opravdu nechutné. Je to holt hodně kontroverzní a já jsem to nedokázala strávit. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama