Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (179)

no2 

všechny recenze uživatele

4/10 - Vyhnání z ráje mě jen nudilo, občas jsem (ne)hercům nerozuměl a hledat metafory apod. mě v tom prostě nebavilo, ale na rozdíl např. od Bestiáře jsem při tomto filmu nezažíval pocity trapnosti, což je jeden velký klad. Proto hodnotím lépe než poslední film Pavláskové a netroufám si film jednoznačně odsuzovat, jelikož si uvědomuji, že při prvním zhlédnutí Dědictví aneb Kurvahošigutntág jsem také nechápavě kroutil hlavou a po letech je to jedna z mých nejoblíbenějších českých komedií. Takže zatím hodnotím takto a třeba za pár let svůj názor přehodnotím... ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v únoru 2024. Vyhnání z ráje, to je sebeironický pohled na filmařskou profesi, v němž se podává kritika společnosti, také jízlivá hříčka o moci a manipulaci a filosoficko-estetické orámování. Avšak Polívka není Krumbachová, v radosti i ve smutku zůstává především klaunem s těžkopádnými botami s nimiž rozšlapává i svůj vlastní úsměv. Chytilová stylizuje, karikuje, se sarkasmem předvádí stereotypy, do lidí i do společnosti cynicky hnípá. Anaximandros poznal pojem apeiron, Anaxagorás přišel s tezi, že na počátku bylo vše spojené, potom však přišel Rozum a všechno uspořádal. Ráj je vlastně prvotním stavem člověka, kdy se ještě neuctíval žádný bůh, neboť vše bylo božstvem a vše jím bylo prodchnuto. Ráj je stav absolutní jednoty, bez individuálního uvědomování a bez potřeby metafyzického či morálního vysvětlování smyslu existence. Přese všechno sebe-uvědomění člověka je však lidstvo ovládáno zejména pudy a instinkty, sadomasochistické principy jsou základními pilíři uspořádání společnosti a samotná moc využívá ke svému potvrzení autority pocity napětí a strachu. Hřích je zdrojem dynamického pohybu života vpřed. V politicko-ekonomickém područí bude ráj na zemi spíše peklem, než rájem. Průvodcem jízlivějších poznámek k lidskému životu je filmový režisér Rosťa, neboli doktor (Bolek Polívka), neúprosný organizátor situací a zajatec vlastního přístupu ke vztahům. Navíc, roviny se prolínají. K výraznějším postavám patří karikatura filmového producenta Igor (Milan Šteindler), nespokojená režisérova manželka a známá herečka Valerie (Chantal Poullain) a producentova dcerka s mladickou touhou nejen po hereckém uplatnění Lenka (Věra Havelková). Z dalších rolí: scénárista právě natáčeného filmu Petr (Jan Antonín Pitínský), karikatura režisérova asistenta Matěj (Petr Vacek), režiséra ne pokaždě uspokojující kameraman (Otakáro Maria Schmidt), herečka z Budějovic Andrea (Veronika Bellová), tvárný představitel Adama Pavel (Tomáš Matonoha), nevinný Franta (Pavel Liška), vyhnaný a potom omilostněný Krejza (Pavel Zatloukal) a další a další nudisté. Vyhnání z ráje, to je stylizace a karikatura pro kritický náhled na člověka a společnost. Je to podnětná myšlenka v buranském estétství. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Šílené nudistické spiknutí Věry Chytilové světovládu nezískalo. Jen tenhle bizarní pokus u puč nám zůstal jako připomínka. Nesnášenlivost vůči tomuhle filmu nechápu. Je nevkusný a ošklivý, ale nepřestal jsem mít pocit, že ho tak Chytilová chtěla. Kdyby byl kratší, byl bych klidně ochotný dát čtyřku, ke konci už jsem ale nedržel moc pozornost. 3 a 1/2 ()

Kimon odpad!

všechny recenze uživatele

Kultura českého národa je paní režisérko Věro Chytilová, Bolku Polívko, Milane Šteindlere a vy všichni ostatní tvůrci tohoto filmového odpadu opravdu pokleslá. Především díky všemožné Hollywoodské produkci a komerčním TV, které se na našich obrazovkách vcelku snadno zabydlely. To však neznamená, že národ přijme úplně všechno. Tohle paní režisérko, tohle ale snad překonává ten největší filmový škvár, který na půdě tradičně kulturního evropského kontinentu vůbec kdy vznikl. Pokud jste tímto chtěla dokázat, že jste režisérka světové úrovně, tak jste to opravdu dokázala. Zařadila jste se u mě na nejvyšší příčku všeho filmového odpadu jaký existuje. Nejsem puritán a nahé tělo ve filmu neodmítám, ale to nahé tělo musí mít ve filmu nějaké opodstatnění a jakousi "nepsanou" kulturu. Český národ však ještě naštěstí není kulturně tak zkažen, aby to zřetelně nedal najevo svým hodnocením všem tvůrcům tohoto "nevkusného a bezduchého filmového výkvětu". Bravo Bolku, i Vy Milane. Tohle bych od vás opravdu nečekal. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Taky si myslim, že tohle je potřeba brát jako fiktivní dokument o natáčení nesmyslného filmu, na kterém se i přesto snaží vydělat zahraniční distributor. Možná tajné upozornění paní Chytilové na celkovou prodejnost filmu, nejen na začátku 21.století. Film jako výrobek, který se musí prodat. Je to prostě experimentální forma, kterou si režisérka drží desítky let. Určitě nepočítala s nějakou kladnou odezvou. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama