Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHudba:
Michael PennHrají:
Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Heather Graham, Luis Guzmán, Don Cheadle, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, Thomas Jane (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Každý má pro něco vlohy. Pohled do zákulisí kalifornského pornoprůmyslu 70. let v americkém filmu... Režisér Paul Thomas Anderson (nar. 1970) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného amerického filmu. Rázem na sebe upozornil svým druhým celovečerním filmem Hříšné noci (1997), v němž zobrazil zákulisí filmového pornoprůmyslu v 70. letech, jehož centrem bylo kalifornské San Fernando Valley. Hrdinou příběhu, inspirovaného skutečnou postavou pornoherce Johna Holmese, je mladík Eddie Adams, který se díky mimořádným fyzickým předpokladům stává oblíbenou hvězdou pornografických filmů pod uměleckým jménem Dirk Diggler. Jako chráněnec režiséra Jacka Hornera (Burt Reynolds) a jeho milenky a hlavní představitelky Amber (Julianne Mooreová) stoupá na žebříčku popularity až k závratným výšinám, aby se díky nezřízenému životu s drogami a alkoholem stejně rychle zase propadl na dno... Anderson pojednává choulostivé téma s překvapivou filmařskou vyzrálostí i porozuměním pro své postavy, pro něž sex už nepředstavuje téměř žádné vzrušení, ale jen tvrdou práci. Jeho pohled na „zlaté období" pornoprůmyslu, kdy se ještě natáčelo na 35mm materiál (video se teprve začínalo prosazovat) a nejproslulejší díla žánru, jako např. Hluboké hrdlo, se promítala v legitimních kinech, je zbaven nánosu zbytečné nostalgie a zachovává si humorný nadhled. Z mnoha ocenění, jež snímek získal, připomínáme oscarové nominace za Andersonův původní scénář a za vedlejší herecké výkony Burta Reynoldse a Julianne Mooreové, kteří ještě obdrželi ceny Národní společnosti filmových kritiků a Asociace losangeleských filmových kritiků. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (412)
Koks, porno, margarita. PTA vytvoril neco podobneho Magnolii (i kdyz vlastne dva roky pred ni). Suchy humor se tu lame s tragickymi tematy jako ztrata syna ci sebevrazda. Chvilemi mate chut brecet, chvilemi se nezrizene smat. A taky za posledni dobu nejlepsi vyber pisnicek, jaky jsem ve filmu slysela. ()
Neuvěřitelně vypiplaná záležitost, která se na první pohled rozkošně vysmívá pornoprůmysu 70. let, ve skutečnosti mu ale skládá hlubokou a uctivou poklonu. První šok jsem měl měl už během prvních 5ti minut, když jsem jen nevěřícně zíral, jaké hvězdy P. T. Anderson do filmu narval, druhý následoval v zápětí, když jsem si uvědomil, že všichni hrají pornoherce. A s jakým gustem si to užívají. Hudebně i vizuálně dokonalý film, skvělý scénář a prakticky bezchybné výkony, prostě paráda. P.S. Myslíte, že ten chobot je opravdu Wahlbergův?? ;) ()
Dlho som premýšľal čo k filmu napísať, aby som neskĺzol do trápne oslavného tónu, dojmológie a vynášaniu P.T. Andersona do nebies. Riešenie som mal pritom celý čas pod nosom: Boogiee Nights je jedným z najúprimnejších vyjadrení lásky k filmu a radosti z natáčania. Andersonov prvý veľký film (stopážou, obsadením i mapovaným časovým úsekom) sa vkráda do zákulisia tej časti odvetvia, kde je rozpor medzi úprimným a hraným neustále predmetom debaty, a kde si (to) všetci najviac užívajú. Štylizácia do 70. rokov. kamerové finesy odpozorované z filmov kolegu z nového Hollywoodu Martyho, skvelé audio, fenomenálny casting a réžia, ktorá by si svojou inovatívnosťou zaslúžila špeciálnu kategóriu na Oscaroch za umelecký prínos. Ak by som niekedy natrafil na človeka, ktorý by chcel byť filmárom ale nedokáže sa rozhodnúť, pustím mu toto a Truffautovu La Nuit américaine. 100% ()
Na pozadí počátků pornografického průmyslu v Kalifornii nám Hříšné noci nabízejí nenucený a lehký ( nebo lechtivý?) průlet nad sedmdesátými lety...o to tvrdší je přistání v ( mnohem puritánštějších) letech osmdesátých. Naštěstí konec filmu...jak jen to říci...přeci jen dává naději na lepší budoucnost. ()
Za najcennejšie na tomto filme považujem to, že napriek atraktívnej téme ostal vďaka scenáru vo vecnej rovine s mierne ironickým humorným podtextom. Tiež priniesol upokojujúce posolstvo majiteľom priemerných pipíkov. Na druhej strane mi pripadal neúnosne dlhý, skôr opisujúci, než objavujúci a s časťou dialógov, ktoré úrovňou neboli ďaleko od dialógov obvyklých v produktoch pornopriemyslu. ()
Galerie (107)
Photo © 1997 New Line Cinema
Zajímavosti (35)
- Role Jacka Hornera byla nabídnuta Warrenu Beattymu a Sydneymu Pollackovi (který po premiéře filmu prohlásil, že svého rozhodnutí roli nevzít lituje). (HOODY)
- Vincent Gallo odmítl roli Dirka Digglera. (HOODY)
- Slovo "fuck", nebo jeho variace, zaznělo ve filmu celkem 165x. (HOODY)
Reklama