Režie:
Satoši KonScénář:
Satoši KonHudba:
Keiiči SuzukiHrají:
Aja Okamoto, Kóiči Jamadera, Mamiko Noto, Akio Ócuka, Šózó Iizuka, Inuko Inujama, Satomi Kórogi, Čijako Šibahara, Júsaku Jara, Eriko Kawasaki, Hiroja Išimaru (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Život na ulici není ani v Tokiu jednoduchý. Pouliční bitky, strach a nejistota. Gin, Hana a Miyuko by o tom mohli vyprávět. Každý z nich má svůj nezáviděníhodný životní příběh. Avšak právě na Štědrý den tito tři lidé najdou na jednom smetišti malou holčičku a všechno se pro ně změní. Odhalí tajemství opuštěného dítěte a jeho rodičů? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (85)
Ak by bol tento príbeh hraný a natočený buď v Hollywoodskej, alebo ešte horšie, v nejakej európskej televíznej produkcii, bol by asi ťažko znesiteľný. Lenže japonská animovaná tvorba bude stále pre nás exotická, aj keď sa bude jednať o jednoduchý príbeh. Ich filmové postavy sa budú vždy chovať na naše pomery expresívne a budú používať trochu odlišný pohľad na svet. Skúsim si toto dielko pustiť po siedmych rokoch znova, najlepšie na Vianoce, veď zase bude v tv to isté. ()
Tokijští kmotří nebodují sice originalitou příběhu, ale jeho podáním, které je takové milé. Na to že se jedná o vánoční film jsou použity docela expresionistické výrazy. Dokonce i postavy filmu příliš období, o kterém vypráví, neodpovídají. Jsou to bezdomovci (dva muži a jedna mladá dívka, kteří se na ulici dostali vlastní vinou a třebaže se snaží vrátit se zpět do starých kolejí mají strach, že nebudou přijmuti - čemuž se nemůžeme divit) , jejichž nudný život se změní díky nalezenému miminku na skládce. Transvestit Hana se rozhodne, že se děťátka ujmou, protože je to určitě dar od boha, ale časem v něm začnou pomalu vrtat pochybnosti a rozhodne se, že najde jeho rodiče. Trojice bezdomovců se tak vydá na dobrodružnou cestu po zasněženém Tokiu, při kterém se jim změní doposavadní pohled na život a stane se nejeden zázrak. ()
Nadaný režisér anime, Satoshi Kon, nám predstavuje príbeh o troch bezdomovcoch, ktorí nájdu počas vianočných sviatkov malé batoľa pohodené v odpadkoch. A keďže už sú tie Vianoce, tak sa rozhodnú milý uzlík vrátiť svojej matke. Celý príbeh sa nesie v sentimentálnom a príjemne vtipnom duchu. Veľmi tiež oceňujem, že tvorca urobil z prvku náhody takmer kľúčovú tému. Povinná jazda nielen pre fanúšikov anime. ()
Satoši Kon je nadějným nástupcem Mijazakiho a Takahaty. Stejně jako oni si počíná jako by anime byl docela obyčejný (hraný) film a nesnaží se s ním nakládat jako se zvláštním subžánrem. A jak je vidno, daří se mu. Stejně jako Mijazaki dokáže oslovit i euroamerické publikum. Tokyo Godfathers jsou tradičním vánočním příběhem plným čekaně nečekaných náhod a šťastných řešení neřešitelných situací. Rozehranou situací bezdomovců, jejichž život je náhle doprovázen sérií lehce zázračných událostí - připomíná Gilliemova Krále Rybáře. Tokijští kmotři se odehrávají jako symbolická paralela k vánočnímu příběhu narození Ježíše Krista. Trojice bezdomovců jako poněkud parodická verze tří králů nachází malé dítě a následně pak hledá a po mnohých ztřeštěných dobrodružstvích skutečně nachází jeho rodiče. Při tom odkrývají a řeší i své životní poměry a události, díky nimž se ocitli na ulici. Dítě jako šťastný amulet je provází zázračnou vánoční nocí, aby jim nakonec poskytlo možnost návratu do "života" a pocitu vlastní hodnoty. I zde stejně jako v předchozích Konových filmech najdeme několik fantazijních scén odehrávajících se jen v představách či ve vzpomínkách hlavních hrdinů. Oproti jim je však tento film mnohem ucelenější, pochopitelnější a „normálnější“. Mezi vánočními příběhy však rozhodně vyniká svým bláznivým kouzlem blízkým právě Gilliemově poetické linii tvorby. Tím je mi toto dílko osobně velmi blízké a sympatické. ()
Kon bol celkom figliar. Jeho Tokyo Godfathers to už nehrajú na poetiku ale na rozprávkovú dramédiu??? Asi. Každopádne príbeh trojice bezdomovcov v období zimných sviatkov je svižný, plný prekvapivých zvratov a neustálej reciprocity. Na to ako veľké a bezodné je Tokio uprostred zimy tú naši hrdinovia stretávajú staré známe postavičky pri každom ďalšom zakopnutí. Nepravdepodobnosť je hybnou silou celého príbehu. Rovnako aj náhoda. A naši hrdinovia sa v tom snažia korčuľovať a nájsť pritom rodičov nechceného bábätka. Vizuál a hudba sú parádne. Kon sa úplne hrá a je to z políčok cítiť. Takýto film som pekne dlho nevidel. Má to v sebe posolstvo, nejaké to haiku, humor a hlavne napätie. A sneží tam a mrzne tam a je to plné dobrých ľudí. Alebo aspoň ľudí z dobrými úmyslami, ktoré sa im nie vždy podaria. Už viem, čo budem pozerať na ďalšie zimné sviatky. ()
Galerie (20)
Photo © Columbia TriStar
![Tokijští kmotři - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/130/160130407_45d759.jpg)
Zajímavosti (6)
- Príbeh, ktorý Hana rozpráva Miyuki po odchode z nemocnice, je „Naita Akaoni“, v Japonsku známa detská kniha. (Bilkiz)
- Meno šéfa yakuzy, ktorého protagonisti zachránili, je „Ota“, rovnaké meno bolo napísané na hrobe, kde Gin získal saké v predchádzajúcej scéne, a keďže Ota neskôr v rozhovore v aute uvádza, že išiel navštíviť hrob jeho otca. To znamená, že saké, ktoré Gin ukradol a vypil, bola v skutočnosti Otavov dar jeho zosnulému otcovi. (Bilkiz)
- Na začiatku filmu, keď ústredné trio prechádza okolo samoobsluhy, v pozadí môžete vidieť plagáty pre filmy Perfect Blue (1997), Herečka tisíciletí (2001) a aj tohto filmu. Všetky tri režíroval Satoshi Kon. (Bilkiz)
Reklama