Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americká herečka Frances Farmerová (1914-1970) patřila k nejrozpornějším zjevům Hollywoodu 30. a 40. let. Její kariéra měla strmý vzestup a po krátké době také stejně prudký pád, neboť Frances Farmerová nebyla ochotna podřídit se požadavkům tehdejší komerční tvorby. Spíš než po laciném pozlátku filmové slávy toužila po úspěchu na jevišti, ale to se jí podařilo jen částečně. Z 15 filmů, jež natočila, odolal zubu času prakticky jediný - Děvče z baru (1936) Howarda Hawkse a Wiliama Wylera. Tvůrci filmu Frances, jenž vznikl v produkční společnosti známého komika Mela Brookse, věrně vyšli z jejího skutečného osudu, pouze přikomponovali fiktivní postavu jejího přítele Harryho Yorka. Vzniklou biografii lze určitě zařadit mezi nadprůměrné ukázky svého žánru, především díky vynikajícímu hereckému výkonu Jessicy Langeové, která za něj byla nominována na Oscara a obdržela hereckou cenu (ex aequo) na XIII. MFF v Moskvě 1983. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (71)

geklon 

všechny recenze uživatele

Film o oduševnělé americké anti Lídě Baarové je stejně důležitý jako její tvorba. Tenhle snímek věrně kopíruje dobu a lhostejnost válečného Holywoodu. No jo no. Kapitalismus je stejnej diktát, né li horši, než cokoliv jiného. Jessica Langeje uctihodně máklá. Za mě důstojný, komorně věrný, avšak v kontrastu ostatních hereckých autobiagrafií celkem suchý a postava je mi rozhodně u prdele. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Pokud si odmyslíme všechnu tu hrůzu lunatických ústavů (která je zřejmě přehnaná) a transorbitální lobotomie (ke které zřejmě nedošlo), pak zásadním problémem zůstává patologická fixace na dominantní matku. Tím odpadá relace k "Přeletu nad kukaččím hnízdem", která při sledování napadla asi mnohé, která je zde jen nepříliš šťastným pokusem o nápodobu. Zmíněná fixace až fetišizace matky, ambivaletní vztah lásky a vzdoru a neschopnost se z něj vymanit, je už ovšem dostatečně silným motivem pro film, silnějším než je jeho zpracování. Pozn.: Právě prvky tušené z Formanova "Přeletu" a odkaz na konkrétní osobu tu působí jakýmsi "zpomalovacím" efektem. ()

Reklama

mm13 

všechny recenze uživatele

S "hollywoodom" nezápasí len hlavná hrdinka filmu, ale aj samotný režisér, ktorý akoby strašne rád dve veci naraz - vzdať hold konvenciami doby nespútanej povahe i osloviť čo najširšiu divácku obec, prípadne aj samotnú akadémiu. Zatiaľ čo presvedčená Francis (presvedčivá Jessica) ide bez zaváhania hlavou proti múru, Graeme Clifford iba čo tu vystrčí rožky, tam pohladí proti srsti, nikdy však nie do tej miery, aby dvíhal zo stoličky či dokonca privádzal do mrákot. Umiernená neposlušnosť, tlmený výkrik, predstieraný protest a v konečnom dôsledku nefunkčná, totálne neškodná správa o bezohľadnom strachu konzervativizmu. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

O tom. jak stoupá ... a jak padá hvězda, která přespříliš věřila sama v sebe, ve svůj úspěch - a ve svou nedotknutelnost ... nebo ve své ideály, které možná byly - ale možná nebyly jen pózou ... alespoň zpočátku. Hvězda, která se nechtěla nechat přetvořit k obrazu jiných ... a "mentálně ozdravný program" zatím nenápadně postával opodál - a trpělivě čekal na svou příležitost. Ten příběh je přinejmenším velice pohnutý, jenomže ... neslyšíte v něm tlukot jejího srdce ... 3,5* ... P.S.: 1) Vážení přátelé, smlouvy se musí plnit, s tím nic nenaděláte; 2) Matky jsou to nejlepší - nebo taky to nejhorší, co vás může potkat; 3) Rytíři na bílých koních jsou obecně nedostatkové zboží, nicméně EXISTUJÍ ... jen nejsou všemocní. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Jessica mě baví vždy, ale tady to rozjela ve velkém stylu, nominace na Oscara byla oprávněná. Frances Farmerovou neznám a nic o ní nevím, čili nejsem schopná posoudit, nakolik se film liší od skutečnosti, ale myslím, že ty nejzásadnější momenty jejího života byly divákovi předloženy věrně a jsou šílené. Holka to byla asi docela hubatá, chytrá, nebojácná, nekonvenční a do své doby se nehodila. Problémy by s ní byly asi vždycky, akorát dneska by si se svým temperamentem nevykoledovala lobotomii, nýbrž výsostné postavení. Co napsat víc? Někdy je zkrátka lepší matku odříznout... ()

Galerie (72)

Zajímavosti (10)

  • Harry York, především fiktivní postava, kterou hrál Sam Shepard, byla založena na politickém radikálovi Stewartu Jacobsonovi, který tvrdil, že byl milencem Frances Farmer. Lidé, kteří si byli s Frances blízcí, ale tvrdí, že se nikdy ani nesetkali. (..Lucas..)
  • Jessica Lange a Sam Shepard se během práce na projektu zamilovali. Mají dvě děti - Hannu a Walkera. (D3VIL)

Reklama

Reklama