Režie:
Wim WendersScénář:
Sam ShepardKamera:
Robby MüllerHudba:
Ry CooderHrají:
Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément, Bernhard Wicki, Sam Shepard, John Lurie, Tom F. Farrell, Viva, Hunter CarsonObsahy(1)
Paříž, Texas je nejspíš nejznámějším, nejvíce kritikou oceňovaným a nejúspěšnějším filmem Wima Wenderse, který za něj získal řadu mezinárodních ocenění, včetně Zlaté palmy v Cannes za nejlepší film v roce 1984. Tato neobvyklá road movie, k němuž napsal scénář slavný dramatik Sam Shepard, vypráví příběh Travise, muže ztraceného ve svém soukromém pekle. Několik let byl považován za mrtvého, když tu se náhle objevuje v poušti na hranici s Mexikem, omrzelý životem a trpící ztrátou paměti. Jeho bratr Walt ho vypátrá a přiváží do Los Angeles, kde vychovává Huntera, Travisova sedmiletého syna. Travisova bývalá manželka Jane před několika lety zanechala Huntera u Waltových dveří. Jako naprostí cizinci si Hunter a Travis začínají vytvářet křehké přátelství a smluví se, že najdou Jane a přivedou ji zpět, aby byli zase opravdovou rodinou. (Levné knihy)
(více)Videa (2)
Recenze (221)
(Varování, jelikož komentář je výhradně drobným zabrbláním věčně nespokojeného starého mrzouta, tak je to v podstatě jeden velký SPOILER). Je to ironie, že film, co po většinu času spíše mlčí než mluví, v závěru srazí na kolena banálnosti příliš mnoho slov. Ukončit to po monologu Travise, kdy poodkryje roušku tajemna zahalujícího předchozí děj, dokázal bych v pohnutí nad jejich osudem odpustit snímku i určitě zbytečné drobnosti, co mi i tak silný požitek lehce kalily. Avšak následná melodramatičnost proslovu Jane a zbytečně doslovné setkání celou sílu závěru zbortí a místo krásného smutku zanechá pocit uplakanosti vystřižené ze slabé harlequinky. A to je škoda, Wime, převeliká škoda... ()
Pomalé a poetické. Harry Dean Stanton je v postave Travisa perfektný. Film uteká veľmi pomaly, bez výraznejšej dramatickej scény. Stavia na emóciach, ktoré sa neukazujú hneď a explicitne, ale ktorých prítomnosť vieme vytušiť vo väčšine scén. Film je pútavým skĺbením filmových obrazov a až divadelných dialógov( veď Sam Shepard) v dokonalej symbióze medzi týmito dvoma umeleckými druhmi. Wenders je režisér, ktorý skúma, ktorý experimentuje, posúva hranice svojich výrazových prostriedkov a možností krajiny z ktorej vzišiel a pripojil sa filmami ako Nebo nad Berlínom a týmto krásnym kúskom k filmárskej špičke s vlastným rukopisom a vlastnou poetikou. Finále s Nastassjou je tak čarosmutné, až to vháňa slzy do očí. Krásny film. ()
Vyrabuje hlavu a zmizí. Zmizí z plátna, ale ne z vás. Paříž, Texas je tichá balada, která krouživým pohybem vyvolá pocit pomatenosti, aby se po pár zmatečných situacích stala ohromným pomníkem pro všechny osamocené a láskou rozervané obyvatele této planety. Jsem šutr, když jde o citové vydírání vyvolané úpěnlivými pohledy herců do kamer. Rychlík Paříž, Texas mě vyhodil na nástupišti, kde nebylo živáčka a nechal mě tam přes noc. A já se bál. Neměl jsem totiž nikoho, kdo by mě držel za ruku... Travis taky ne, a proto jsem s ním soucítil, až do roztrhání svého pyžama. V tu chvíli byl mým spojencem... Filmovým hrdinou! ()
Celý život se učíme, jak zvládat překážky a těžkosti, co když nás ale nikdo nepřipravil na nesnesitelnou lehkost štěstí? Začneme utíkat. Odpíráme si to, po čem nejvíc toužíme. Bezcílně putujeme světem, abychom se vrátili tam, odkud jsme vyšli. Proč? Protože láska si nevybírá, neptá se, jestli o ni stojíme, prostě je. ()
Jaksi mě tento film nechytil. Ne že by neměl zajímavý děj a myšlenku, ale postrádal jsem v chování a jednání hlavního hrdiny jakousi "jiskru". Připadalo mi, že je hrdina jaksi vláčen dějem od rohu k rohu a není dostatečně rozhodný. Možná je to jen takový můj pocit. Připadá mi ten film jako by patřil mezi tzv. nízkorozpočtové, kde tvůrci nemají dostatek financí, aby mohli plně rozvinout své představy a uplatnit je ve filmu. Možná teprve ta pravá chvíle, kdy mě tento snímek nadchne jako ty ostatní teprve přijde s časem. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (12)
- Travis Henderson (Harry Dean Stanton) poprvé promluví až ve 24. minutě filmu. (/Pablo)
- Harry Dean Stanton a Nastassja Kinski hrali vo filme manželov. V skutočnom živote bol však Stanton o 35 rokov starší ako Kinski. (Bilkiz)
- Počas scény na texaskom letisku postava Deana Stockwella telefonuje so svojou manželkou. V pozadí je možné počuť, ako hlásateľ oznamuje: "Správa pre Joy Stockwell, Joy Stockwell. Austin dorazí každú chvíľu." Joy bola Deanova manželka a Austin je jeho syn, ktorý sa narodil počas výroby tohto filmu. (Bilkiz)
Reklama