Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Carter BurwellHrají:
Billy Bob Thornton, Frances McDormand, Michael Badalucco, James Gandolfini, Katherine Borowitz, Jon Polito, Scarlett Johansson, Richard Jenkins (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Píše se rok 1949. Ed Crane (Billy Bob Thornton) je kadeřník v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris (Frances McDormand) pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa, Velkého Davea (James Gandolfini). Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti se svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen - založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen
Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje s nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B. B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu dohromady se říká režisérská virtuozita. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (441)
Bratři Coenové mají neuvěřitelný cit pro film a potvrzují to i v tomto snímku. Na světě je mnoho zručných a výborných režisérů, ale ne všichni mají onen zmíněný cit pro kinematografii. Musím se přiznat, že mi chvíli trvalo, než mě tento snímek začal bavit, avšak za ty zvraty v ději, sympatického hlavního hrdinu a závěrečnou dvacetiminutovku to stálo. ()
Skvěle natočený noir film. Výborná režie, výborný B.B. Thornton v hlavní roly, výborný námět i hudba a zvláště kamera. Tak proč to není celkově za 5? Film má skvělý rozjezd s i následující dění má spát. Bohužel v poslední třetině filmu už nejsou žádné opravdu překvapivé momenty a je to docela nastavovaná kaše. Také si myslím že film měl skončit havárií auta několik minut před koncem a ne tak jak dopadl ve skutečnosti. ()
Strhujúca špirála príčin a následkov spolu s krásne potemnelou a postupne gradujúcou atmosférou ma úplne pohltili. Hlavná postava - tragéd, ktorý sa presvedčí, že cesty osudu sú nevyspytateľné a hlavne nie vždy férové. Všetko zlé sa človeku ako bumerang vráti, zo smeru, od ktorého by to nečakal. A čo k tomu treba? Dohromady nič. Stačí len aby bol človek nespokojný so životom a začal špekulovať ako ho zlepšiť. 85/100 ()
Řada oblíbených coenovských herců v přímočaré a černě komediální poctě noiru. A ačkoli se mi Edova temně laděná cesta líbila náramně, hluchá místa právnické linie dávají tempu nenápadné rány pod pás. Vše ostatní je ovšem na výbornou, jak skvělý Thornton, tak roztomilá Scarlett, výtečná atmosféra a krásný klavírní podklad. ()
Pro mě překvapivý a zcela odzbrojující film. Souhlasím, že tento snímek Joela a Ethana Coenových není noirem, jelikož "černý film" je vymezen především dobou. Ale líbí se mi užití výrazu - neonoir. Je tedy spíše poctou filmům, které ve 40. a 50. letech minulého století reflektovaly kulturní a politické vlivy ve Spojených státech a staly se díky svému přízračnému stylu spíše novým směrem filmového umění než pouhou reflexí. Podobu můžeme nalézt jak v charakteru a formě, tak ve volbě způsobu technického zpracování. Zápletka je samozřejmě kriminální a snad neprozradím příliš, když řeknu, že se jedná o vraždu. Je zde víc než kdy jindy patrná "špinavost" a zkorumpovanost světa - druhá strana mince. Jakoby zmizela nějaká clona a odhalila divákovi dříve neviděné zkažené jádro společnosti, kde však vždy zbývá nikdy nenaplněná jiskřička naděje. Zobrazované prostředí není nijak ohyzdné, zato z něj však čiší depresivní všednost a osamocenost. Povětšinou je noc nebo šero (kterým působí i mnohé interiéry), kdy vznikají pitvorné stíny a vše, co je za dne jakkoliv krásné, vzbuzuje touto dobou obavy a hrůzu. Ale přes všechnu stylizaci a bezchybnou režii by tento film byl polovičatý bez fantastického projevu Billy Bob Thorntona. Ten odvádí vynikající výkon v roli Eda Cranea, životem otráveného zaměstnance typického amerického holičství. Ed vede jednotvárný život, je často zmítán silnou paranoiou a pomalu nerozeznává realitu od iluzí (létající talíře). V důsledku těchto exotických stavů vědomí jedná často tak, jak by se za běžných okolností pravděpodobně nezachoval. Ed Crane boří dnešní zažitý model o vlastnostech ústředních postav. Je pasivní a odtažitý a přitom ve filmu vynikne. Ani jeho identita není příliš konkretizovaná, což je příznačné názvu filmu. Vlastně sám sebe vnímá velmi méněcenně a ve svých vypravěčských monolozích se o sobě dokonce zmíní jen jako o "přízraku". Jeho život je postupem čím dál nuznější a nevyhnutelně vede k z mého pohledu hlavnímu motivu tohoto filmu - ztrátě kontroly nad svým životem. Nejvyšší mocí je zde totiž osud, jehož bizarním machinacím se pouhý člověk nemůže ubránit. Zvláště, když vlastně vůbec nebyl. ()
Galerie (67)
Zajímavosti (11)
- Ethan a Joel Coenovi a Jon Polito (Creighton Tolliver) spolu již spolupracovali na filmech Barton Fink (1991), Big Lebowski (1998), Millerova křižovatka (1990) a Záskok (1994). (Itar)
- Ethan a Joel Coenovi a Tony Shalhoub (Freddy Riedenschneider) spolu již spolupracovali na filmu Barton Fink (1991). (Itar)
- Název filmu je převzat z básně "Antigonish" amerického autora Hughese Mearnse. (Avalon820)
Reklama