Reklama

Reklama

20. 4. 1814, Fontainebleau. Napoleon Bonaparte je po porážce u Lipska donucen svými maršály k abdikaci a nucenému vyhnanství na ostrov Elba. Odtud se ale po necelém roce vrací a nastává období posledních sta dnů jeho vlády. Období bouřlivé, které začalo obnoveným slibem věrnosti jeho bývalých vojáků, pokračovalo vyhnáním krále z Paříže a skončilo rychlým tažením do Belgie a závěrečnou osudovou bitvou u Waterloo. Italský koproducent snímku Dino de Laurentiis pojal záměr zadat tuto látku právě režisérovi Sergeji Bondarčukovi po zhlédnutí jeho velkolepého zpracování Vojny a míru – a Bondarčuk nezůstal své pověsti nic dlužen. Historicky věrné zpracování, epická výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod Nina Roty a hlavně 17 000 statistů ve strhujícím zpracování samotné bitvy činí ze sledování tohoto filmu-monumentu skutečný zážitek. (Česká televize)

(více)

Recenze (147)

Disk 

všechny recenze uživatele

Sergej Bondarčuk překonal sám sebe. Jeho Waterloo je dechberoucí zážitek. Maximální autenticita, nádherná výprava a úžasné herecké výkony v čele s Rodem Steigerem, Christopherem Plummerem a Orsonem Wellesem. A ten rozpočet: Producent Dino De Laurentiis na celou tuhle srandu sehnal na tehdejší dobu závratných 38 milionů dolarů. Pro srovnání - Leanův Lawrence z Arábie stál "jenom" 15 milionů dolarů. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Sovieti si dali záležať na výprave. Bezpochyby sa nešetrilo na peniazoch, no aby som pravdu povedal, na zadok som z toho nespadol. V obrovských bitkách už tvorcovia nedokázali narábať s toľkými hercami (bolo ich niekoľko tisíc. Všetko chceli mať jednom obraze a vo výsledku mi to prišlo také skôr karnevalovejšie, než reálna bitka. Miestami sa to naťahovalo ako gumička v gaťoch, Prezývku "monumentálny film", Waterloo neupieram, a chápem aj, že sa to niekomu bezprostredne páčilo, no ja som zostal chladný. Nejde o katastrofu, ale nie je to ani moja šálka. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Bondarčuk co se velkoleposti a důrazu na detail týče má konkurenci jedině sám v sobě. A to je svým způsobem chyba, protože Waterloo je v zásadě naprosto stejně pojaté i servírované jako třetí část Vojny a míru s bitvou u Borodina. Od režiséra Bondarčukových kvalit bych přeci jen čekal něco jiného než co již jednou nabídl. A že to umí i jinak dokázal právě ve Vojně a míru, kde co bitva, to zcela jiný šálek kávy. Aby ovšem nedošlo k omylu, toto mé hnidopišské povzdechnutí bere za své ve světle neskutečné práce kamery a celé druhé poloviny s bitvou samotnou. Naprosto geniání je především "strategický" nadhled. Podivuji se, že to snad až na Stonea v Alexanderovi nikdo nezopakoval. Opravdový problém je tedy pouze v Rodu Steigerovi, který Napoleona příliš nezvládá. V abdikační předtitukové scéně zbytečně teatrálně tlačí na pilu a je tak mnohdy spíše karikaturou Bonyho než jeho nejlepším představitelem. I když i on rozhodně má své silné momenty. Krom toho naprosto nechápu jak jde dohromady "rovnice" Bonaparte + Bondarčukova snaha o naprostou historickou věrnost i toho nejposlednějšího stébla trávy + angličtina(!). Přesným opakem Steigera jsou pak Welles (navzdory minimu času na plátně) a Christopher Plummer, který již od začátku nemohl být lepší. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Skvělá ukázka toho, jak se točily monumentální bitvy v době dlouho před CGI. Ale i přes obdivuhodné produkční zázemí a Bondarčukovy nezpochybnitelné režisérské schopnosti, jejichž zásluhou jsou zde k vidění pozoruhodné spektakulární záběry s tisícovkami statistů, jde o poněkud chladnou rekonstrukci, která sice opravdu poctivě p(r)odává titulní událost, ale na hlubší prokreslení postav a dobového kontextu už jí mnoho prostoru nezbylo. Steiger je sice v roli Napoleona dostatečně výrazný (bez ohledu na sklony k mírnému přehrávání), ostatní postavy jsou ale v podstatě jen ploché figurky, které jsou zde pouze z nutnosti. Víceméně to platí i pro Plummerova Wellingtona (druhou hlavní postavu), který utkví v paměti primárně kvůli hercovu charismatu a nikoliv míře zajímavosti charakteru samotného. Možná filmu vyčítám věci, které pro jeho tvůrce nebyly příliš zásadní, pro mě jako diváka v případě seriózního historického velkofilmu ale význam (obvykle) mají. Jinými slovy - nedokážu si naplno "užít" epickou akci, když mi prakticky vůbec nezáleží na jejích účastnících. 70 % - vidět to v kině, pravděpodobně bych hodnotil výš. Na tv obrazovce ta velkolepost prostě nikdy naplno nevynikne. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Sovietsky reziser Sergej Bondarcuk bol sudruhmi neskutocne protezovany a jedine, co sa mi od neho videlo, bola Vojna A Mir a este aj Osud Cloveka. Oni srazalis za vlast slo mimo mna a tento film Waterloo patri medzi to lepsie z jeho tvorby. Historicke realie su fajn, zjavil sa tu aj Orson Welles /Obcan Kane, Magnificent Ambersons/ a Napoleon v podani Roda Steigera /In the Heat of the Night, neskor aj Specialista so Stallonem / bol uveritelny : 86 % ()

Galerie (57)

Zajímavosti (15)

  • Finanční neúspěch Waterloo nepřímo zapříčinil krach životopisné fresky o Napoleonovi, kterou plánoval Stanley Kubrick. Už připravené natáčení, které mělo již v Rumunsku zajištěnou jízdu o 5 000 jezdcích včetně velení, tedy zkrachovalo, protože sponzoři se zalekli možného neúspěchu. (dukeman)
  • Komparzisté, představující britské jednotky, při natáčení útoku kavalérie opakovaně panikařili a opouštěli formace. Když selhali veškeré pokusy, jak je uklidnit, včetně přesného označení prostoru, kam až se mohou jezdci přiblížit, musel režisér danou scénu prostě vypustit. (Pompaj)
  • Natáčení se zúčastnilo asi 17 000 příslušníků Rudé armády - zhruba 15 000 pěších a 2 000 mužů jezdectva (většinou kozáků). (Karlos80)

Související novinky

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

11.11.2009

Syn slavného Sergeje Bondarčuka Fjodor to slušně rozjel a daří se mu kráčet v otcových šlépějích – přinejmenším co se rozmachu jeho filmů týče. Po afgánské akci 9. rota a dvoudílném sci-fi velkofilmu… (více)

Reklama

Reklama