Reklama

Reklama

Dnes již klasický western režiséra Vincenta McEveetyho z roku 1968 nás zavede do odlehlého městečka „Firecreek“. Tam přijedou jednoho dne podezřelí dobrodruzi, kteří mají zřejmé problémy se zákonem. Parta nájemných vrahů ze severu napáchá ve městě spoustu zla. Místní šerif a šéf bandy, dvě silné osobnosti, se střetávají tváří v tvář. Ač jsou si v mnohém podobní, stojí vlivem nejrůznějších okolností na opačné straně zákona. Ve hře je nejen čest šerifa Johnnyho Cobba, ale i bezpečí všech obyvatel městečka. V hlavních rolích dvou nesmlouvavých mužů uvidíme Jamese Stewarta a Henryho Fondu. (Česká televize)

(více)

Recenze (45)

zlabus 

všechny recenze uživatele

Opravdu neprávem opomíjený kousek, který by byla škoda přehlédnout. Ke špičkám žánru má sice daleko, ale za těch 100 minut to rozhodně stojí, minimálně kvůli skvělé ústřední dvojici (hlavně Stewart byl ideální volba) a závěrečné dvacetiminutovce. 70% (počet hvězd vzhledem k relativně nízkému místnímu hodnocení zaokrouhlen nahoru) ()

burina 

všechny recenze uživatele

Psychologický western, ktorý ma postupne dostával. Zo začiatku mi vadila istá nelogickosť v konaní postáv, na konci som ale pochopila, že práve tak to malo byť. Dokonca aj James Stewart na konci zahodí všetku apatickosť a záver je vskutku napínavý. A len tak naokraj - postava Arthura je priam šitá na Jamesa Deana a Robert Porter sa na neho aj neuveriteľne podobá. Nenechajte si tento film v TV ujsť, tých 62 percent vôbec nevypovedá o jeho skutočnej kvalite. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Spíše slabší western, který sice dokázal zaujmout, ovšem něco mi v něm chybělo. A tuším co ;) Postrádal jsem buď více akce nebo více nějakých myšlenkových odkazů na úkor té akčnosti. Celkově se totiž něco děje až na samém konci. Ale k tomu závěru, vrcholu, pěkně stoupáme. Henry Fonda, opět charismatický záporák (v tomto snímku trochu netypický záporný hrdina) posunuje spolu s Jamesem Stewartem celý film na 3*. Byť píšu komentář, který působí spíše v neprospěch tohoto westernu, musím i pochválit několik scén, které měly "grády" a udržovaly diváka v nejistotě, jak to celé dopadne. Přiznávám, že závěr jsem čekal zcela jiný, ovšem jsem za něj rád...Právě tato nejistota konce filmu mě dost zaujala. A také oceňuji vzhled Brooke Brundy, která je tu poměrně hezká a je tedy jakousi ozdobou oněch 104 minut. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Podle postavení hvězd to vypadá na pravé poledne, jiné aspekty zase naznačují, že jsme tenkrát na západě. Třeba rok vzniku, Fonda zase v nezvyklé roli záporného zprostitutkysyna či Jack Elam, který u Leoneho čekal na nádraží na Harmoniku a aniž by pohnul hlavou, měl dokonalý přehled o vlacích přijíždějících zleva i zprava. Zápletka kolem plnění poháru trpělivosti Jimmyho Stewarta bandou špatných mravů utahuje šrouby jen velmi pozvolna, ale až na slušňáckého hlavního hrdinu přijde nával hysterie a sebekritiky, o gradaci se nemusíte bát. Obvykle westerny s melodramatickými houslemi a nadmírou ženských postav posílám už z principu dvěma, nebo třemi výstřely na krchov, ale vzhledem k tomu, že souzním s morálním poselstvím o neustupování zlu, postavy jsou docela plastické a není tam John Wayne, nechám svůj kritický kolt protentokrát za pasem.. ()

Deverant 

všechny recenze uživatele

Firecreek není město smolařů. Firecreek je město deprivantů. Ani jeden z jeho obyvatel není schopen jakéhokoli intencionálního jednání (i Arthur zabíjí pouze omylem), a jediný kdo by se zdál být k němu disponován, tj. Cobbova manželka a autoritativní Dulcie jsou od počátky vyloučeny z dění porodem, tedy de facto svým ženstvím. Ostatní setrvávají v letargii narušené jen nabádáním Cobba buď k větší aktivitě nebo k větší pasivitě. Důvodem proč je Cobb odhodlán položit svůj život, a to i ve chvíli kdy Larkin chce odjet a nepředstavuje už pro něj ani pro město žádné nebezpečí, není nic jiného než snaha být poslušen naléhání velkého Druhého. Proto mu nakonec nestačí pouze Larkina vyhnat, je nutné ho zabít (a ne náhodou je toho nakonec neschopen a ten kdo to musí provést je - žena), aby se mohl opravdu, a ne pouze titulárně, vřadit do Symbolična, které se tímto činem zároveň může restaurovat ve své neporušenosti. Pětice desperátů, prchajících z nejasných důvodů do bezzákonosti, anomičnosti hor, je totiž pro město v podstatě vpádem Reálna, jak o tom mluví i ztroskotalý advokát (ztroskotalý na neschopnosti se rozhodovat, jednat), když říká, že děs, který mezi obyvateli Firecreeku vzbuzují, pochází z jejich jinakosti a neschopnosti města tuto jinakost přijmout, z narušení zaběhlé rutiny, z toho že nevědí co se může stát a jejich jistota, že dnešek bude stejný jako včerejšek je zpochybněna. Proto Cobb musí zcela nesmyslně riskovat svůj život, dokonce i přes Larkinovu jednoznačnou nechuť ho toho života zbavit, proto je vlastně daleko krvelačnější než zabiják Larkin, proto musí všichni desperáti nakonec zemřít, aby byly ostrohy Reálna zatlačeny zpět a Symbolično bylo obnoveno ve své celistvosti. ()

Galerie (14)

Reklama

Reklama