Reklama

Reklama

Milostný příběh

  • Jugoslávie Ljubavni slučaj ili tragedija službenice P.T.T. (více)

Obsahy(1)

Krysy představují vážný problém. Jenom v Bělehradu jich bylo v době vzniku 3 milióny. Po celé Jugoslávii - 60 miliónů. Jeden pár krys během roku splodí 1000 potomků. Toto je příklad informace, které režisér sděluje divákovi, aby jeho požitek ze sledování milostného příběhu Izabely a Ahmeda byl maximální. (Morien)

Recenze (13)

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Odkouzlení světa a sexuality pomocí dokumentaristického zcizení, nebo naopak ironizace a sexualizace zdánlivě vážných/ asexuálních témat? Není divu, že z bývalé Jugoslávie vzešli lacanovsky orientovaní myslitelé, nejznámějším z nich je Slavoj Žižek, kteří psychoanalyticky odhalují v kořenech společenských fenoménů fungování touhy a... pudu smrti. (Hned následující Makavejevův film bude ostatně zaměřen na jiného psychoanalytika - Wilhelma Reicha). "Milostný příběh" tepe rytmem filmových 60. let a silou modernity - i samotná ústřední dvojice je ztělesněním principů moderní osvobozené sexuality oproti tradičním milostným a rodinným dispozicím: mužské dokumentárně chladné sekvence proti ženskému živelnému příběhu? Samosprávný socialismus, VŘSR, věda a sociologie stavící se proti touze, fikci a základním radostem? Nebo radikálněji: samosprávný socialismus, VŘSR, věda a sociologie, inspektoři hygieny zabíjející libidinální touhu v sobě samých a potlačující vědomí, že je to právě touha, na nichž stojí jejich existence? V Makevejevově filmu neexistuje soukromý příběh, intimní touha a hlavní hrdinové v protikladu k realitě, ale vnitřek a vnějšek se proplétají jako lacanovské nevědomí. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Skutočne neobyčajný film. Najskôr vyšetrovanie, nasleduje mŕtvola a až potom zápletka. A pomedzi to dokumentárny film, vlastne filmy o rôznych témach od vrážd až po zrodenie života zo slepačieho vajca. Všetko okorenené nahými scénami krásnej srbskej maďarky, živej či mŕtvej, za zvukov budovateľskej hudby, trebárs od súdruhov z NDR. Znie to ako avantgarda? To teda je, že sa ani Francúzi nechytajú, ale vidno odkiaľ prišla inšpirácia. –––– Žiješ ako v tom románe Búrlivé výšiny. ()

Reklama

VojtisekII 

všechny recenze uživatele

Film střídá dvě zdánlivě nesouvisející linie, které se před koncem filmu spojí do jednoho jednoduchého příběhu. Makavejev zde poprvé používá své metody koláže – příběh se střídá s přednáškami o sexuologii, krimnologii, vyhlazování krys a s fragmenty ze starých sovětských propagandistických filmů - ale nevzdává se atmosféry "černého filmu". ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Makavejev sa tu ešte nedoviazal tak ako pri nasledujúcom W.R., ale už sme na pôde avantgardného filmu, o tom niet pochýb. I keď ide o tragédiu, o čom sa dozvedáme krátko po začiatku nechronologického rozprávania, je v tom dosť, ťažko popísateľného, humoru. Najväčší mudrci mudrujú o sexualite, ale skutočne si ju tu užíva iba ústredné duo. Alebo ešte pred tým jeden mladý atlét, o ktorého výkonoch v posteli iba počujeme. No a na konci môžeme dumať nad tým, prečo krysý pár privedie na svet tisíc mláďat a my z toho iba zlomok. A je jasné, kto tu bude vládnuť o sto rokov. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Významově mnohoznačný a vcelku obtížně uchopitelný snímek mísící vícero rovin. Film částečně předznamenává, jakým směrem se Makavejevova budoucí režisérská kariéra bude ubírat. Prostý příběh vztahu telefonní přepojovatelky a deratizátora krys je narušován častými (pseudo)dokumentárními vsuvkami a krátkými přednáškami kriminologů. Nejednou jsem si vzpomněl na film pozdějšího data, na Zanussiho Iluminaci. Co na snímku oceňuji, je určité propojení fikčního a dokumentárního světa, které divákovi dává nahlédnout v podstatě hned v počátku filmu (jak píše Vojtisekll) na výsledek milostného vztahu. ()

Galerie (15)

Reklama

Reklama