Obsahy(1)
Krysy představují vážný problém. Jenom v Bělehradu jich bylo v době vzniku 3 milióny. Po celé Jugoslávii - 60 miliónů. Jeden pár krys během roku splodí 1000 potomků. Toto je příklad informace, které režisér sděluje divákovi, aby jeho požitek ze sledování milostného příběhu Izabely a Ahmeda byl maximální. (Morien)
Recenze (13)
Odkouzlení světa a sexuality pomocí dokumentaristického zcizení, nebo naopak ironizace a sexualizace zdánlivě vážných/ asexuálních témat? Není divu, že z bývalé Jugoslávie vzešli lacanovsky orientovaní myslitelé, nejznámějším z nich je Slavoj Žižek, kteří psychoanalyticky odhalují v kořenech společenských fenoménů fungování touhy a... pudu smrti. (Hned následující Makavejevův film bude ostatně zaměřen na jiného psychoanalytika - Wilhelma Reicha). "Milostný příběh" tepe rytmem filmových 60. let a silou modernity - i samotná ústřední dvojice je ztělesněním principů moderní osvobozené sexuality oproti tradičním milostným a rodinným dispozicím: mužské dokumentárně chladné sekvence proti ženskému živelnému příběhu? Samosprávný socialismus, VŘSR, věda a sociologie stavící se proti touze, fikci a základním radostem? Nebo radikálněji: samosprávný socialismus, VŘSR, věda a sociologie, inspektoři hygieny zabíjející libidinální touhu v sobě samých a potlačující vědomí, že je to právě touha, na nichž stojí jejich existence? V Makevejevově filmu neexistuje soukromý příběh, intimní touha a hlavní hrdinové v protikladu k realitě, ale vnitřek a vnějšek se proplétají jako lacanovské nevědomí. ()
Skutočne neobyčajný film. Najskôr vyšetrovanie, nasleduje mŕtvola a až potom zápletka. A pomedzi to dokumentárny film, vlastne filmy o rôznych témach od vrážd až po zrodenie života zo slepačieho vajca. Všetko okorenené nahými scénami krásnej srbskej maďarky, živej či mŕtvej, za zvukov budovateľskej hudby, trebárs od súdruhov z NDR. Znie to ako avantgarda? To teda je, že sa ani Francúzi nechytajú, ale vidno odkiaľ prišla inšpirácia. –––– Žiješ ako v tom románe Búrlivé výšiny. ()
Film střídá dvě zdánlivě nesouvisející linie, které se před koncem filmu spojí do jednoho jednoduchého příběhu. Makavejev zde poprvé používá své metody koláže – příběh se střídá s přednáškami o sexuologii, krimnologii, vyhlazování krys a s fragmenty ze starých sovětských propagandistických filmů - ale nevzdává se atmosféry "černého filmu". ()
Makavejev sa tu ešte nedoviazal tak ako pri nasledujúcom W.R., ale už sme na pôde avantgardného filmu, o tom niet pochýb. I keď ide o tragédiu, o čom sa dozvedáme krátko po začiatku nechronologického rozprávania, je v tom dosť, ťažko popísateľného, humoru. Najväčší mudrci mudrujú o sexualite, ale skutočne si ju tu užíva iba ústredné duo. Alebo ešte pred tým jeden mladý atlét, o ktorého výkonoch v posteli iba počujeme. No a na konci môžeme dumať nad tým, prečo krysý pár privedie na svet tisíc mláďat a my z toho iba zlomok. A je jasné, kto tu bude vládnuť o sto rokov. ()
Významově mnohoznačný a vcelku obtížně uchopitelný snímek mísící vícero rovin. Film částečně předznamenává, jakým směrem se Makavejevova budoucí režisérská kariéra bude ubírat. Prostý příběh vztahu telefonní přepojovatelky a deratizátora krys je narušován častými (pseudo)dokumentárními vsuvkami a krátkými přednáškami kriminologů. Nejednou jsem si vzpomněl na film pozdějšího data, na Zanussiho Iluminaci. Co na snímku oceňuji, je určité propojení fikčního a dokumentárního světa, které divákovi dává nahlédnout v podstatě hned v počátku filmu (jak píše Vojtisekll) na výsledek milostného vztahu. ()
Galerie (15)
Photo © Avala Film
![Milostný příběh - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/000/458/458823_604d73.jpg)
Reklama