Obsahy(2)
Snímek představuje první Cormanův přepis díla Edgara Allana Poea, k jehož tvorbě se pak v následujících letech několikrát vrátil, ať už k přímé adaptaci literární předlohy nebo je n jako ke zdroji inspirace. Mladý muž přijíždí do ponurého sídla Rodericka Ushera, aby si odtud odvezl jeho sestru, s níž je zasnouben. Od prvního záběru je však zřejmé, že majitel domu i jeho sestra jsou pronásledování rodovou kletbou, která se jako temný mrak vznáší nad kdysi honosnou stavbou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (139)
Tradičně charismatický Vincent Price se svým nezaměnitelným lahůdkovým přednesem. Krásně komorní stylizace. Oproti jiným cormanovkám se to dokonce i drží předlohy. Což je paradoxně ohromná chyba. Výtečná povídka Poea nemá ani zdaleka na to utáhnout osmdesátiminutovou stopáž. A tak jsou dějotvorná místa vyplněna věčným bloumáním Philipa Winthropa po Usherovic rodinném sídle. Chodí, chodí, pak si popovídá s Roderickem či komorníkem a zase chodí, chodí a nebýt konce, tak tam asi chodí dodnes... ()
Prostředí domu Usherů,je natolik ponuré a ubíjející,že by tam dlouho nevydržel ani ten největší optimista,ale zdá se že pološílený Roderick Usher si to spíše užívá. Proto,když se mu naskytne příležitost, neváhá ani na okamžik a zaživa pohřbí svojí sestru,jen proto,aby se jí náhodou nepodařilo vymanit se z jeho vlivu a neopustila prokleté rodinné sídlo,zatížené už tolika zlými skutky jejich předků. ()
Dalsi klasicka spoluprace Edgar & Roger & Vincent. Sice velice komorne pojata (vpodstate jen 4 herci), ale vytvarne asi vubec nejpovedenejsi. Vse, od mocalu s valici se mlhou, pres vyrazne rudou stylizaci interieru az po silene obrazy visici na stenach Usherova sidla, je dokonale. Navic je film i na dnesni dobu pomerne strasidelny a ke konci vyborne graduje. A vrcholem vseho je samozrejme Vincent Price, s bilymi vlasy a v rudem plasti vypada dokonale. Asi nejlepsi z adaptaci E.A.Poea. ()
Velká škoda, že tahle klasická adaptace příliš lpí na divadelní statičnosti (i když kamera v některých pasážích zdárně mate), kterou nemůžou naplno vykompenzovat ani uchvacující temně rudé dekorace spolu se strhujícím Vincentem a tvrdým svícením. I přes to je ovšem galerie šílených rodinných portrétů zážitkem, který stojí za zhlédnutí, už je pro ten nepříjemný zvuk vrzání starých ztrouchnivělých schodů a řinčení řetězů otevírající se kobky. Tak neočekávaná a drastická gradace se totiž jen tak nevidí... ()
Čistá klasika. Má oblíbená. I když nutno říci, že má tři silné konkurenty. Na 1. místě knihu. Na 2. Glassovu operu, která byla ve Státní opeře úžasná, truchlivá, působivá. A za 3. animovanou verzi namluvenou Petrem Čepkem. Od domu Usherů jako by opisovalo Psycho i Dům v růžích, myslím architektonicky. Zouvat se, Bože, to se ve slušné společnosti nedělalo a nedělá. Roderick Uher tragický, přecitlivělý. Dramatický v červeném pokoji, červeném županu. Červené svíce, obraz, truhla. Winthrope dojemně přímý, poctivý. Dům jej evidentně uvnitř nechce, stejně jako Roderick. Proč by se Madeleine neměla vdát a mít děti? Protože Usherové mají „podivné zvláštnosti“. Krypta dnes už sice spíš úsměvná, ale pitoreskní portréty předkůopravdu působivé. „Historie Usherů je historií šíleného rozkladu… a vždy v tomto domě.“ V době vzniku to byl jistě výjimečný film, pro dnešního zmlsaného diváka možná trochu vyčpěl. Ale silný literární příběh zůstává. Močál se zavřel. Ubohá Madeleine. ()
Galerie (67)
Zajímavosti (10)
- Krajina, kterou Mark Damon projíždí na začátku filmu, byla spáleništěm v Hollywood Hills. Roger Corman o požáru slyšel v rádiu a hned druhý den se na to místo vydal točit. (liquido26)
- Některé záběry hořícího domu Usherů použil režisér Roger Corman i ve svých dalších filmech. (ČSFD)
- Film byl distribuován pod dvěma různými názvy, a to "The Fall of the House of Usher" a "House of Usher". (ČSFD)
Reklama