Reklama

Reklama

Maska rudé smrti

  • Česko Rudá maska (více)
Trailer

Obsahy(1)

Americký režisér a producent Roger Corman patří mezi legendární tvůrce hororového žánru. Během své dlouhé kariéry proslul schopností natočit osobitý hororový či fantaskní snímek za minimální náklady v rekordně krátkém čase. Začátkem 60. let Corman natočil význačný cyklus sedmi volně navazujících snímků inspirovaných povídkami Edgara Allana Poea. První filmovou adaptací tohoto literárního klasika se stal v roce 1960 snímek Zánik domu Usherů, který pro Cormana představoval první zkušenost s barevným širokoúhlým formátem a začátek dlouholeté spolupráce s charismatickým hercem Vincentem Pricem. Krátce na to následovaly snímky Jáma a kyvadlo (1961), Předčasný pohřeb (1962), Historky hrůzy (1962) a Havran (1963). Po přesunu produkce do Velké Británie v roce 1964 pak vznikla poslední dvě vrcholná díla Maska rudé smrti (1964) a Ligeina hrobka (1965). V Masce rudé smrti představuje Vincent Prince satanistického prince Prospera, krutého tyrana a nejbohatšího muže v kraji, který pustoší děsivá choroba zvaná rudá smrt. Zatímco vesničané umírají v děsivých bolestech, Prospero pořádá na svém hradě opulentní maškarní ples v domnění, že je zde před smrtící nákazou v bezpečí. Na maškarní ples se však dostaví tajemný host v rudé masce a začíná tanec smrti. Závěrečná taneční scéna představuje společně se satanskou mší nezapomenutelný vrchol Cormanova snímku, který vyniká nápaditou kamerou Nicolase Roega, jemuž se podařilo využitím dlouhých kamerových jízd a barevné symboliky vyjádřit barevnou koncepci literární předlohy. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Maska červenej smrti bola pre mňa prekvapením hlavne kvôli serióznemu podaniu filozofických otázok a ich hĺbke, čo je v takejto kvázi brakovej kinematografii nie častý jav. Cormanovi sa podarilo vytvoriť temnú atmosféru paradoxne šialenou farebnosťou, ktorá pripomína viac rozprávky, ale myšlienkové vyznenie filmu je omnoho temnejšie. Prospero má vždy na každú kritiku svojich krutých skutkov pohotovú odpoveď, ktorá dáva zmysel a robí tak film menej rozprávkovo čiernobielym. Vo vizuálnej stránke sa podľa mňa vzhliadli aj niektorí tvorcovia čs rozprávok, napríklad takí Princ a večernica boli u Prospera určite na návšteve. Rozuzlenie je síce skvelé, ale Corman akosi zabudol aj na zaľúbencov. Počas filmu som si myslel, že hlavnou postavou je dievča, záver ale ukázal, že ňou bol Prospero. ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Tak to vypadá, že mě nadchne jen každý fruhý film dvojice Corman/Price, který si pustím. Není to extra zlé, ale namlsán výtečnými kousky jako Předčasný pohřeb, Jáma a kyvadlo a Strašidelný palác, jsem proste musel zažít výrazné zklamání. První půle je velmi ucházející. Výtečný Price, klasická studiová atmosféra (miluju ty cormanovské studiové exteriéry), trocha toho satanismu. Ve druhé půle to ztratí jak tempo, tak atmosféru a stane se to jaksi rozpácané, jako když se rozsype domeček z karet, nedrží to pohromadě. Nezachrání to ani ona cormanovsko-poeovsky-priceovská atmosféra. Nejlépe to vystihl/a v poslední větě svého komentáře MaedhRos. Pod to bych se bez mrknutí oka podepsal. ()

Reklama

lucascus 

všechny recenze uživatele

Corman jako ho známe a máme rádi - aneb gotický film (přímo jako horor bych ho neoznačil, spíše pochmurné a tajemné drama) hýřící pestrými barvami, skvostnými kostýmy, nádhernými výrazně nalíčenými ženami, tajemnými a charismatickými muži. Nechybí ani trpaslík a mladá tanečnice, stejně tak jako kladné postavy, o to více viditelné v kontrastu se všude hmatatelným zlem a temnotou. Film ve mně sice nevyvolal takové napětí a hrůzu, jak se to podařilo Edgaru Poeovi v jeho knižní předloze, ale přesto hodnotím kladně (vytknout se dá snad pouze přílišné teatrální vystupování herců, včetně hlavní postavy Vincenta Priceho, konec konců však i to patří k Cormanovým filmům). ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Vincent Price opäť dáva naplno. Tentokrát si to užíva o to viac, že hrá hedonistického otvoreného uctievača diabla. Ďalšie skvelé spracovanie Poea, s prepracovanými kulisami hradu a zopár hmlou zakrytých exteriérov okolitých lesov. Bohužiaľ zaslúžilo si to silnejší koniec. To na čo sa celý čas čaká - na príchod červenej smrti - nezodpovedá očakávaniam. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Další výborná spolupráce Poea, Cormana a Price a z těch všech, které jsem prozatím viděl, je Maska rudé smrti asi i tou nejtemnější. Úžasná atmosféra, skvělé prostředí starého zámku a jeho místností, uhrančivý Vincent Price a velmi slušné propojení Rudé smrti a Skokana. Temné satanistické rituály, vynikající parádně vygradovaný závěr, hudba, herci, to vše šlape jako hodinky. Samozřejmě to má slabší chvilky, ale ty jsou slabé tak, že už si je ani nepamatuju a čtyři hvězdy dávám vlastně jen proto, že ač je tento zářez do série, jak už jsem psal, nejtemnější, ty ostatní kousky mám prosstě radši. Nezbývá mi nic jiného než vysoce doporučit, nýbrž princ Prospero, moje už tak oblíbená postava, je Vincentem Pricem doveden jak jinak k dokonalosti a je správně ďábelský. Navíc ty rituály jsou příjemným zpestřením a prostě je fajn se na to koukat. 87%. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (13)

  • Postavy Hop-Toada a Esmeraldy pocházejí z jiné Poeovy povídky "Hop-Frog", která byla inspirována skutečným incidentem. Roku 1393 se na maškarním bále francouzský král Karel VI. a 5 šlechticů oblékli a nechali spoutat řetězi jako divoši. Jejich kostýmy náhodou začaly hořet. 4 šlechtici uhořeli. Incidentu se začalo přezdívat "Bál hořících mužů" (Bal de Ardents). (liquido26)
  • Cormanovi a Danielu Hallerovi se povedlo docílit honosnějšího vzezření snímku použitím kulis z filmu Becket. (liquido26)

Související novinky

Zemřel Roger Corman

Zemřel Roger Corman

12.05.2024

Svět filmu přišel o jednu z ikon americké kinematografie, v kalifornské Santa Monice totiž zemřel legendární americký režisér, producent a scenárista Roger Corman. Bylo mu úctyhodných osmadevadesát… (více)

Reklama

Reklama