Reklama

Reklama

Jáma a kyvadlo

  • USA The Pit and the Pendulum (více)
Trailer 1

Nicholas Medina je synem neblaze proslulého španělského inkvizitora. Nicholasova žena Elizabeth zemřela za velmi podivných okolností, což jejího bratra Francise přiměje k tomu, aby je jel na Medinův zámek prověřit. Zdrcený Medina věří, že byla Elizabeth pohřbena zaživa, a je přesvědčen, že slyší její hlas, který na něj volá. Elizabeth ve skutečnosti zosnovala se svým milencem, doktorem Leonem, plán, jak dohnat Medinu k šílenství, jehož součástí bylo předstírat vlastní smrt. Podaří se jí dosáhnout vytyčeného cíle (i když k vlastnímu zármutku, jak odhalí poslední záběr filmu), a Medina přijde o rozum. V domnění, že je svým vlastním otcem, si Medina oblékne inkvizitorské roucho, připoutá Francise ke stolu a spustí nad ním obrovské kyvadlo s ocelovou čepelí, které pomalu, pomaloučku klesá k jeho bezbranné oběti. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (184)

JFL 

všechny recenze uživatele

Na konci padesátých let dosavadní distribuční model filmových dvouprogramů, tvořených černobílými brakovými žánrovkami s rozpočty kolem sta tisíc dolarů, přestával generovat takové zisky jako dříve. Roger Corman této situace využil a navrhl šéfům nezávislé produkční společnosti American International Pictures, že namísto dalšího takového snímku pro ně za dvojnásobné peníze natočí velkolepý výpravný horor v barvě a na širokoúhlý materiál. Velmi volně podle předlohy klasika hororu Edgara Allana Poea, jehož příběhy Corman hltal během dospívání, vznikl Zánik domu Usherů (House of Usher, 1960), který se stal nečekaným hitem. Dle logiky hokynářské filmařiny tedy nemohlo zůstat u jednoho filmu a během nadcházejících pěti let Corman pro AIP natočil dalších sedm snímků. Celý cyklus se vyznačuje řadou konstantních znaků, díky nimž o to více vyvstanou odlišnosti mezi jednotlivými tituly. Druhý snímek v celkovém pořadí, Jáma a kyvadlo, stejně jako všechny ostatní vychází ze stejnojmenné předlohy hodně volně; konkrétně si z ní vypůjčuje pouze titul a motiv mučicích nástrojů. Na druhou stanu můžeme Cormanovy poeovky obdivovat právě coby nápadité adaptace, které spíše než jednu povídku či báseň sumarizují charakteristické prvky z celého Poeova díla. Stejně jako v předchozím Zániku domu Usherů sledujeme příjezd nezvaného hosta do pochmurného sídla, v jehož stěnách je obtisknuta děsivá minulost. Opět klíčovou roli hraje strach z pohřbení zaživa, rodové prokletí i motiv šílenství. Recyklace a variování úspěšných prvků se v sérii projevují také v oblasti vyprávěcích mechanismů, kulis a rekvizit i hereckého obsazení. S výjimkou jediného snímku, Předčasný pohřeb (The Premature Burial, 1962), mezi hlavní konstanty Cormanových poeovek náležel Vincent Price, který svým expresivním teatrálním herectvím zásadně přispěl k jejich zábavnosti. [psáno pro LFŠ 2016] ()

fcreading 

všechny recenze uživatele

Roger Corman, B-čková legenda hororu, talentovaný spisovateľ Richard Matheson a hrôzu naháňajúci majster Vincent Price sa pokúšajú o úspech v predošlej klasike Zánik domu Usherovcov. A to tak obdivuhodne, že Pit and the Pendulum predstihol svojho o rok staršieho brata a výraznou mierou sa môže označiť ako klasika. ()

Reklama

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Starobylý hrad s mlhou přede dveřmi, truchlící muž a jeho půvabná sestra, nečekaná návštěva se domáhá vstupu a má tolik otázek.. Knihu jsem nečetla, takže jsem odvyprávěný příběh přijala tak, jak mi ho tvůrci naservírovali.. Atmosféra snímku se mi zamlouvala, temná zákoutí, hrobka, spousta pavučin, tajná chodba a postupné odkrývání nevyjasněného úmrtí mladé ženy.. Posledních cca 15 minut je mrazivých, zejména samotný závěr, ty vyděšené oči, ty oči.. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Roger Corman uměl dobře vyhmátnout ponurou atmosféru Poeových příběhů a vyextraktovat z nich jakýsi děj. Když mi bylo 16 let, hodně jsem četl Poeovy příběhy a kresliĺ k nim své ilustrace. Později jsem zjistil, že Cormanovo vidění je mým představám hodně blízké. Jinak co se týče samotného filmu, dobří herci, napětí postupně narůstá jako by autor skládal stavebnici. Po této stránce je to skvělé. Po stránce obsahové jsem k Poeovi (který sám, jak známo, skončil špatně, v podstatě se upil k smrti) a podobným hororům dnes již mnohem kritičtější, hlavně proto, že jsou úplně beznadějné - ostatně v tom je vlastně hrůza hororů, je to jakési okno do pekla. A v tom bychom se my lidé rozhodně neměli vyžívat. Dívat se opakovaně znovu a znovu na tyto filmy by mi připadalo poněkud úchylné. Corman těch hororů na motivy Poea natočil více, ale myslím, že jsou si všechny příliš podobné, takže jeden úplně postačí... ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Námětem pro tento film je knižní předloha, povídka Edgara Alana Poea, kterou jsem rovněž četl. Film se jí ale zas až tak moc nedrží a myslím, že to je dobře. To co Poe skvěle popsal ve své knize, to Corman dovedl k dokonalosti na filmovém plátně. Samozřejmě je řeč hlavně o Kyvadle a jámě. Celým filmem nás doprovázela klavírní a varhanová hudba, která navodila tu správnou tajemnou a místy až mysteriózní atmosféru. Skvělý film, kterému se dá opravdu vytknout málo co. Skvělé herecké výkony, nádherná atmosféra i prostředí, to všechno jsou záruka kvality, kterou nám nabídl Corman. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (10)

  • Tento snímek je druhým Cormanovým filmem z Poeovské série. Původně zamýšlel natočit Masku rudé smrti, ale měl dojem, že by se obsahem příliš podobala Bergmanově Sedmé pečeti. O sedm let později však svou myšlenku zrealizoval. (liquido26)
  • Výška kyvadla sa v rôznych záberoch neustále mení. (beso74)
  • Aby zvýšil význam kyvadla jako smrtelné hrozby, musel Corman při editování vystřihnout každý druhý snímek. Tím způsobil, že se čepel kyvadla na plátně pohybuje dvakrát tak rychle. (liquido26)

Související novinky

Zemřel Roger Corman

Zemřel Roger Corman

12.05.2024

Svět filmu přišel o jednu z ikon americké kinematografie, v kalifornské Santa Monice totiž zemřel legendární americký režisér, producent a scenárista Roger Corman. Bylo mu úctyhodných osmadevadesát… (více)

Reklama

Reklama