Režie:
Nicolas GessnerScénář:
Laird KoenigKamera:
René VerzierHudba:
Christian GaubertHrají:
Jodie Foster, Martin Sheen, Alexis Smith, Dorothy Davis, Scott Jacoby, Mort Shuman, Hubert Noël, Jacques FameryObsahy(1)
V tomto kanadském thrilleru ztvárnila Jodie Foster titulní postavu - samotářskou, zarputilou a sama na sebe odkázanou dospívající dívku jménem Rynn, která žije sama ve velkém domě svého otce. Když do domu kdokoli přijde nebo zavolá, děvče vysvětluje, že má tatínka na služební cestě. Je opravdu daleko... hodně, hodně daleko. A maminka? Ta také... Rynn se své nezávislosti nehodlá vzdát a je odhodlaná udělat cokoli, aby si uchovala své strašlivé tajemství. To ale bohužel vyčmuchá její vlezlá sousedka paní Halletová (Alexis Smith). Dalším nebezpečím, které ohrožuje Rynnin klid, je sousedčin syn Frank Hallet (Martin Sheen), pedofil, který má v plánu děvče zneužít. Naštěstí je zde rebelující teenager Mario (Scott Jacoby), který je vždy připraven podat Rynn pomocnou ruku. Scénář k tomuto mrazivému thrilleru s dokonalou atmosférou napsal Laird Koenig jako adaptaci vlastního románu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (81)
V rukách jiného režiséra mohl být tento film vynikajícím psychologickým thrillerem. Bohužel Nicolas Gessner ze silného námětu nevytěžil mnoho. Je to takové nepřekvapivé, průhledné, obyčejné a mírně vykonstruované. Věk hlavní postavy mi osobně vadil, ovšem ne z toho důvodu, že by mě to nějak pohoršovalo, nýbrž prostě protože si myslím, že ve třinácti letech by se takto nikdo nebyl schopen chovat, nehledě na to, jak je ona dotyčná osoba "jiná". ()
S odřenýma ušima dávám 4*. Snímek mě zaujal svým nápadem. Přinesl něco nového, netradičního, v tehdejší době možná šokujícího. Příběh má atmosféru, dobré herce (zejména Jodie Foster je skvělá, ale i Martin Sheen hraje svého pedofila výborně a byl jsem rád, že nebyl líčen až tak moc zvrhle, jak by někdo mohl čekat), parádní prostředí, hudbu a občas i napětí. Celkový pocit ze snímku však není na čistokrevné čtyři hvězdy. ()
O5 mě udivuje zdejší žánrový zařazení. Mysteriózní/Horor to není určitě. Drama ještě budiž. Za mě je ale The Little Girl Who Lives Down the Lane spíš thrillerem ve kterým exceluje mladinká Jodie Foster. Víc se o filmu rozepisovat nebudu snad jen napíšu to, že za vidění rozhodně stojí. Lepší 3hvězdy. ()
Sledovat Jodie Foster v počátcích její hvězdné kariéry bylo rozhodně zajímavé. Celý film stál na jejím skvělém výkonu a už jako malá dokázala zastínit své starší herecké kolegy a kolegyně. Problém s tímto filmem jsem však měl (a jak vidno nejen já) s jeho celkovou uvěřitelností. Příběh měl svoje až mrazivé tajemství a dobrou atmosféru, ale pokud bychom se na něj dívali jen z logického hlediska a tvůrčí nedotaženosti (nebo snad nevyzrálosti), bylo to malinko zklamání. Zvláště pak v případě, kdy se děj konečně rozjede a najednou se zjeví závěrečné titulky. Tomu se skutečně říká „nevyužitý potenciál“ a ne že ne. Sledovat mladou dívku, která je chytrá a mazaná mnohem víc než drtivá většina vrstevníků i dospělých – to by mi ještě ani tolik nevadilo, jen kdyby tady nebylo tolik nedotažených věcí a nezodpovězených otázek. Jakoby chvílemi ani Gessner nevěděl, co chce vlastně točit. A srovnávat to s knižní předlohou vážně nemůžu, protože jsem jí nikdy nečetl. Přišlo mi ale, jako bych byl o něco ochuzen. Zajímavý film to však bezesporu je, v mých očích jde o trošku lepší průměr. 60% ()
Pokud hlavní postavě Rynn, šlo o to, aby ji respektovali, třebaže je dítě, tak Jodie Foster po tomhle filmu museli začít respektovat všichni, kteří o ní pochybovali. Film spíše než uzavřený příběh připomíná výsek v životě odtažité třináctileté slečny, která se možná bere až příliš vážně. Ale, kdo by se divil, když se dívce zabije otec, který jí vtlouká do hlavy výjimečnost a je na její osamělost pyšný, ve sklepě máte nabalzámované tělo vlastní matky a do domu se vám vtírá místní pedofil. Mám podezření, že Gessner ani nevěděl, co přesně chce natočit, dokud nedošel ke scéně, kdy Rynn dotěrného souseda odpraví. "Ano, tady to vypadá pěkně, u toho krbu s ohněm, co Rynn tak, krásně osvětlují vlasy ", rozplývá se režisér a vkládá vlastní slova do úst Martina Sheena. Film tak utne závěrečnými titulky, než aby vymýšlel nějakou složitější pointu, když všechno důležité už bylo prozrazeno v polovině filmu. Film je to skvělý, doporučuji na pozdní večer k čajíčku s mlékem a cukříkem. Atmosféra je přesně tak ledová jako samotná Rynn s břitkým jazykem. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (6)
- Jodie Foster, které bylo v době natáčení pouhých 13 let, se odmítla ve filmu objevit bez oblečení. Ve scéně, kdy se svléká do naha a odhaluje opálené pozadí, ji nahradila její nejstarší sestra Connie Foster. (Pavlínka9)
- Snímek v USA roku 1978 vyhrál hlavní cenu Saturn v kategorii Nejlepší horor a Nejlepší hlavní role (Jodie Foster). Rovněž byl nominován v kategoriích Nejlepší režie (Nicolas Gessner), Nejlepší scenář (Laird Koenig) a Nejlepší vedlejší role (Alexis Smith). (Epistemolog)
- Ve scéně, kdy hovoří Rynn (Martin Sheen) s Frankem na ulici, můžeme si všimnout na levé straně ženy s kabelkou, která jde prvně směrem ke kameře, ale o vteřinu později jde od kamery, navíc ještě se psem na vodítku. (Pavlínka9)
Reklama