Režie:
James WanScénář:
Leigh WhannellKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Leigh Whannell, Cary Elwes, Danny Glover, Monica Potter, Ken Leung, Michael Emerson, Tobin Bell, Makenzie Vega, Shawnee Smith, Dina Meyer, Benito Martinez (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Krvavá hra s pravidly ostrými jako pila... Ve špinavé sklepní umývárně se proberou z bezvědomí dva muži, fotograf Adam a doktor Lawrence Gordon. Oba jsou připoutaní okovy k potrubí a nemají tušení, jak se zde ocitli. Mezi nimi leží muž s prostřelenou hlavou. Z magnetofonových pásek, které u sebe najdou, se muži dozvědí, že se stali oběťmi sadistického maniaka, zvaného Skládačkový vrah. Jeho specialitou je vhánět nic netušící lidi do důmyslných pastí, z nichž zpravidla není úniku. Každá z nich však má svůj skrytý význam. Oběti se vlastně ocitají v krvavém očistci, a jen málokoho čeká vykoupení. Pro Adama a Lawrence platí v této smrtící hře pravidlo, že místnost opustí živý jen jeden z nich... Psychothriller, který si libuje v rafinovaných krvavých nástrahách, natočil jako svůj debut režisér James Wan ve spolupráci s hercem a scenáristou Leighem Whannellem. Nízkorozpočtový snímek se stal senzací na festivalu Sundance v roce 2004. Kromě šokujících výjevů totiž nabídl i to nejlepší, čím se vyznačovaly podobné snímky z poslední doby, zejména thriller Sedm, horory typu Cela a Kostka, ale i nesčetné počítačové hry s dobrodružnou tematikou. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 370)
Americky kontinent zosobneny v mladej krvi reziserskeho novacika aziatskeho povodu Jamesa Wana po dlhsej dobe vyprodukoval psychothriller, ktory je podla mna nadstandardom v danom zanri (porovnatelny napr. s Tarsem Singhovou The Cell, i ked na uplny vrchol kde troni napr. Silence of the lambs, Se7en mu este chyba jeden-dva stupne). Potesitelnou "inovaciou" je fakt, ze snimka miestami bura klise daneho zanru (hlavny zaporak de facto nie je vrah...). Velkym plusom potom pre mna bolo hlavne to, ako sikovne (na debutanta) reziser pracuje s viacerymi casovymi rovinami a ich prelinanim. Rovnako som bol milo prekvapeny aj tym, ze az na jednu vynimku tu je nervozita, uzkost a "psychicky natlak" dosahovany nie lacnymi a prvoplanovanymi lakackami (typu - nieco rychle vbehne do zaberu podtrhnute hlucnou ruchovou stopou). Film ma hlavne zo zaciatku velmi dobru atmosferu (dosahovanu okrem ineho aj napr. neobvyklou, vyraznou redukciou tzv. establishing shots), ktora ale zial tesne pred zaverecnou sekvenciou (ta je velmi "hutna" a dobre vygradovana i ked spatne nastoluje viacere otazniky nad vynarajucimi sa logickymi chybami...) ustupuje niektorym lacnym scenaristickym skratkam a la Hollywood. Co sa tyka brutalit a naturalisticky podaneho nasilia - ano dockate sa ich, ale ak ste videli napr. Texasky masaker (original alebo remake) alebo nebodaj zopar filmov azijskej produkcie (ako referencny bod uplne postacia niektore uchylnosti od Takeshi Miikeho) tak "mierne povedane" Vas vobec nevyhodia z konceptu. ()
Prvý a neprekonaný diel série ťažiaci z istej dávky originality, lenže za všetkými tými dokonale mraziacimi scénami sa skrýva samoúčelná snaha za každú cenu šokovať, maskujúca vatu naokolo a logické nezrovnalosti, ktoré vyplávajú na povrch hlavne v samom závere. Ak vypnete mozg, kvalitný atmosferický zážitok vás zrejme neminie, čo sa už o ďalších a čoraz zbytočnejších pokračovaniach povedať nedá. Aj kvôli nim, jednoduchosť a pôsobivosť nápadu jednotky vyznieva s odstupom času predsa len priaznivejšie, hoci stále nejde o nič výnimočné. ()
Drtivá většina filmů z této oblasti se nepohybuje ani tak v béčkové jako spíš céčkové kategorie a má žalostně poloamatérský charakter. Saw z této produkce výrazně vybočuje svou profesionalitou a je v současnosti faktickým vrcholem žánru. Poměrně rafinovaný scénář, profesionální režie, střih, kamera a herecké výkony, které nevyvolávají pohrdavé úsměšky. Spolu s hororovou atmosférou, silně naturalistickými záběry a efektním závěrem tvoří dokonalý koktejl pro to, aby se Saw stal diváckým hitem. Na druhé straně scénář není natolik propracovaný, aby se dokázal vyhnout nelogičnostem a některým klišé. Střih místy připomíná videoklipovou produkci a flashbacky pouze zdržují. Celkový dojem: 60 %. Pokračování tohoto snímku už postrádala originalitu své předlohy a jsou pouhým ždímáním peněz z kapes diváků. ()
Good. Good. Extrémní fyzický a psychický teror alá Kostka, v trochu jiném podání. Celý film je hodně dobrý, ale stejně má své mouchy. Degradování vraha na to, že nosí trapný plášť typu Purpurové řeky 2 nehledě na to, že ho policajti mohli pohodlně asi tak 40x zabít. Jinak však dobře vypointované a vesměs originální. Srovnání se Sedm se asi nevyhnu takže ať to máme rychle za sebou. Sedm je o mnoho dospělejší a postava vraha je tam naprosto perfektní, oproti tomu v Saw je to jen takový odvárek aby to dobře vypadalo. Jinak ale spokojenost. A ještě jeden film z kterého autoři stoprocentně čerpali ne-li přímo vykradli je Šílený Max. ()
Tak takhle vypadá absolutní špička mezi horory pro teenagery. Skvělý nápad, ještě lepší zpracování ve scénáři a prakticky bezchybné vizuální podání režiséra. A ani nemá cenu pozastavovat se nad atmosférou - ta sálá už z plakátu i trailerů. Ale k absolutní dokonalosti pořád dost chybí. Jednak mě už pekelně irituje klišé, kdy hodný míří na záporáka a místo toho, aby vystřelil, tak si nechá sebrat bouchačku a k tomu rozbít ciferník (v Saw předvedené hned třikrát), a ten konec... sice šokující, ale do pevného příběhu náhle vletěla spousta otazníků a logických nedomyšlností. I tak spokojených 85%. Tuhle hru stojí za to prožít. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (99)
- Poslední film promítaný na filmovém festivalu v Torontu 18. září v roce 2004. (imro)
- Detektivové zaznamenají spuštěný alarm ve skladu na ulici „Stygian Street“. Jde o odkaz na krátký film Stygian (2000) Jamese Wana, ve kterém rovněž hrál spoluautor scénáře Saw Leigh Whannell. (don corleone)
Reklama