Režie:
James WanScénář:
Leigh WhannellKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Leigh Whannell, Cary Elwes, Danny Glover, Monica Potter, Ken Leung, Michael Emerson, Tobin Bell, Makenzie Vega, Shawnee Smith, Dina Meyer, Benito Martinez (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Krvavá hra s pravidly ostrými jako pila... Ve špinavé sklepní umývárně se proberou z bezvědomí dva muži, fotograf Adam a doktor Lawrence Gordon. Oba jsou připoutaní okovy k potrubí a nemají tušení, jak se zde ocitli. Mezi nimi leží muž s prostřelenou hlavou. Z magnetofonových pásek, které u sebe najdou, se muži dozvědí, že se stali oběťmi sadistického maniaka, zvaného Skládačkový vrah. Jeho specialitou je vhánět nic netušící lidi do důmyslných pastí, z nichž zpravidla není úniku. Každá z nich však má svůj skrytý význam. Oběti se vlastně ocitají v krvavém očistci, a jen málokoho čeká vykoupení. Pro Adama a Lawrence platí v této smrtící hře pravidlo, že místnost opustí živý jen jeden z nich... Psychothriller, který si libuje v rafinovaných krvavých nástrahách, natočil jako svůj debut režisér James Wan ve spolupráci s hercem a scenáristou Leighem Whannellem. Nízkorozpočtový snímek se stal senzací na festivalu Sundance v roce 2004. Kromě šokujících výjevů totiž nabídl i to nejlepší, čím se vyznačovaly podobné snímky z poslední doby, zejména thriller Sedm, horory typu Cela a Kostka, ale i nesčetné počítačové hry s dobrodružnou tematikou. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 370)
Perverzní sadistická hra. Dostat člověka do situace, kdy neexistuje jiná možnost než jednoznačná volba, buď sám zabiješ nebo zemřeš. A mimochodem - běží ti čas. Autor „hrátek“ musel být vždy překvapen, co v sobě odhalí za sílu ta zmatená pološílená osoba (ještě nedávno člověk) aby se dostala z pasti a zachránila to jediné důležité ..... život. Několikrát tady padlo srovnání s Mlčením jehňátek (*****) a Sedm(*****) s tím nesouhlasím, oba filmy to byl prostě skvost po všech stránkách, přesto ani Saw není špatný film. Rozhodně je originální. ()
Na môj vkus príliš vykonštruovaný scenár plný nelogičností to kazí, ale režisér vie, čo je to atmosféra a napätie, takže som sa na prvý pokus slušne hororovo bavil. Pri druhom zhliadnutí už to bola celkom nuda. S brutalitou na mňa nechoďte; divákom, čo vyrastali na Fulciho filmoch, nejaké to pílenie nohy mimo záber nervy "nepocuchá". ()
║Rozpočet $1,2milióna║Tržby USA $55,185,045║Tržby Celosvetovo $103,096,345║ tomuto sa hovorí za málo peňazí, veľa muziky __Jeden z mála originálnych thrillerov, ktorý má prešpikovaný dej aj keď nemusí byť zrovna úplne dokonalý či zrozumiteľný . Filmu nechýba slušná dávka napätia, dusnej atmosféry, pílivej hudby, temnej kamery a dokonca aj herecké obsadenie na takýto nízkorozpočtový počin je moc dobré. Škoda že pokračovania zbytočne ubíjajú na intenzite tejto série a preto to radšej beriem ako samostatný film, ku ktorému sa rád vraciam a pokračovania už radšej vypúšťam. /videl v kine: 85%/ ()
Bude tu spoiler. I já se připojím k dobrému hodnocení, co se týká atmosféry a překvapivého konce. Ještě i začátek se mi líbil, ale tak po hodině jsem si začal říkat, kdy už ti dva idioti přeříznou ten řetěz a vypadnou z tý místnosti. Času na to měli habaděj. (Trošku se v tom vyznám, přeříznout obyčejnou pilkou na železo půlcentimetrovej ocelovej hřebík netrvá víc jak pět minut. A pilka i když se zlomí, tak se jí dá řezat dál. A to jsem odhlídl od toho, že prostě stačilo jen přeříznout zámek a vykašlat se na těžkej řetěz. Takhle kdyby řetěz byl přivařený, to by bylo něco jinýho.) Rozjezd filmu skvělej, pohledy do minulosti postav (tedy převážně doktora, o tom fotografovi se nic nedozvíme) a ukázka vyšetřování jsou taky fajn. Jenže pak už je to příliš dlouho v tý umývárce a člověk si říká, že to nějak moc natahují. Konečné odhalení zločince samozřejmě diváka překvapí, hlavně možná proto, že je to tak rychlý, že mu nenechá vteřinu na zamyšlení a taky že NIKDO nedokáže ležet bez hnutí víc jak osm hodin a pak v klidu odejít. Další hloupostí čistě jen pro efek je taky to, že žádný člověk dohnaný k vraždění (jen aby si zachránil život) ty oběti ještě víc netýrá a pokud tedy má nějaký tak velký výčitky svědomí, až si nechá od sedící oběti několikrát sebrat zbraň, tak by je určitě netýral a neukájel se pohledem na dění v místnosti. Ale nechme být. Celkem film člověka zabaví, napnutej je těch prvních padesát a posledních deset minut taky a co bysme od horroru taky chtěli víc? Myšlenka a jakás takás pointa tu taky je, což poslední dobou nebývá zvykem. A osobně hodně oceňuju fakt, že se to nezvrhne v jen další zbytečnou vybíječku bez smyslu a důvodu alá Jason nebo Freddy nebo Mike (plus všeckny ty Vřískoty, Lovci myšlenek, Hostely, Lodě duchů a tak milionkrát dále). ()
Americky kontinent zosobneny v mladej krvi reziserskeho novacika aziatskeho povodu Jamesa Wana po dlhsej dobe vyprodukoval psychothriller, ktory je podla mna nadstandardom v danom zanri (porovnatelny napr. s Tarsem Singhovou The Cell, i ked na uplny vrchol kde troni napr. Silence of the lambs, Se7en mu este chyba jeden-dva stupne). Potesitelnou "inovaciou" je fakt, ze snimka miestami bura klise daneho zanru (hlavny zaporak de facto nie je vrah...). Velkym plusom potom pre mna bolo hlavne to, ako sikovne (na debutanta) reziser pracuje s viacerymi casovymi rovinami a ich prelinanim. Rovnako som bol milo prekvapeny aj tym, ze az na jednu vynimku tu je nervozita, uzkost a "psychicky natlak" dosahovany nie lacnymi a prvoplanovanymi lakackami (typu - nieco rychle vbehne do zaberu podtrhnute hlucnou ruchovou stopou). Film ma hlavne zo zaciatku velmi dobru atmosferu (dosahovanu okrem ineho aj napr. neobvyklou, vyraznou redukciou tzv. establishing shots), ktora ale zial tesne pred zaverecnou sekvenciou (ta je velmi "hutna" a dobre vygradovana i ked spatne nastoluje viacere otazniky nad vynarajucimi sa logickymi chybami...) ustupuje niektorym lacnym scenaristickym skratkam a la Hollywood. Co sa tyka brutalit a naturalisticky podaneho nasilia - ano dockate sa ich, ale ak ste videli napr. Texasky masaker (original alebo remake) alebo nebodaj zopar filmov azijskej produkcie (ako referencny bod uplne postacia niektore uchylnosti od Takeshi Miikeho) tak "mierne povedane" Vas vobec nevyhodia z konceptu. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (99)
- Když je Mark Wilson (Paul Gutrecht) uvězněný ve své pasti, kde musí chodit bosý po střepech, je možné si ve zrychlené části všimnout, že měl herec kvůli ochraně na sobě boty. (stepan_s)
- Film obsahuje odkazy na práci italského hororového režiséra Daria Argenta. Děsivá loutka Jigsawa je odkazem na Argentův film Deep Red (1975), zatímco černé rukavice neviděného vraha se objevují téměř ve všech Argentových filmech. (don corleone)
Reklama