Režie:
James WanScénář:
Leigh WhannellKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Leigh Whannell, Cary Elwes, Danny Glover, Monica Potter, Ken Leung, Michael Emerson, Tobin Bell, Makenzie Vega, Shawnee Smith, Dina Meyer, Benito Martinez (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Krvavá hra s pravidly ostrými jako pila... Ve špinavé sklepní umývárně se proberou z bezvědomí dva muži, fotograf Adam a doktor Lawrence Gordon. Oba jsou připoutaní okovy k potrubí a nemají tušení, jak se zde ocitli. Mezi nimi leží muž s prostřelenou hlavou. Z magnetofonových pásek, které u sebe najdou, se muži dozvědí, že se stali oběťmi sadistického maniaka, zvaného Skládačkový vrah. Jeho specialitou je vhánět nic netušící lidi do důmyslných pastí, z nichž zpravidla není úniku. Každá z nich však má svůj skrytý význam. Oběti se vlastně ocitají v krvavém očistci, a jen málokoho čeká vykoupení. Pro Adama a Lawrence platí v této smrtící hře pravidlo, že místnost opustí živý jen jeden z nich... Psychothriller, který si libuje v rafinovaných krvavých nástrahách, natočil jako svůj debut režisér James Wan ve spolupráci s hercem a scenáristou Leighem Whannellem. Nízkorozpočtový snímek se stal senzací na festivalu Sundance v roce 2004. Kromě šokujících výjevů totiž nabídl i to nejlepší, čím se vyznačovaly podobné snímky z poslední doby, zejména thriller Sedm, horory typu Cela a Kostka, ale i nesčetné počítačové hry s dobrodružnou tematikou. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 370)
Málokdy se stane, že mě film dokáže šokovat. Ať už svým příběhem, průběhem nebo samotným závěrem. Saw: Hra o přežití to dokázal. Příběh vytvořil takový, že ho dokáže natahat na několik dalších dílů dopředu, dokáže z něj dokonale těžit a bohužel také dokazuje, že původní první díl se nikdy nepřekoná, i když ti další budou šokující a napínavé stejně jako tento, opravdu první a jediný dobrý díl, který stojí za to ho vidět a který patří mezi jedny z mála nejlepších filmů současnosti, tedy z mého hlediska, jen ta reklamní kampaň a využívání dobrého nápadu kazí celkový dojem z teď už docela početné série, a jak to tak vypadá tak to dále bude pokračovat. I tak tento film zůstává unikátem, který se jen tak v davu neztratí. A ten závěr? Nad tím jsem musel kroutit hlavou celý den, celou noc a ještě den na vrh. Je málo originálních filmů, když už se nejedná o vtip, tak aspoň o napětí a zajímavý příběh. Tenhle film ho má. Má výborný nápaditý příběh, parádní napínavé scény, a hlavně to, co řadě dobrým filmům chybí, neskutečně nečekaný závěr. Nejlepší thriller/horor co jsem snad kdy vůbec viděl. Předtím jsem nadával na to, že horory rád opravdu nemám, ale když se do nich přimotá slušná podstata, má to všechno do sebe opravdu něco, co dokáže s přehledem dál nabídnout. ()
║Rozpočet $1,2milióna║Tržby USA $55,185,045║Tržby Celosvetovo $103,096,345║ tomuto sa hovorí za málo peňazí, veľa muziky __Jeden z mála originálnych thrillerov, ktorý má prešpikovaný dej aj keď nemusí byť zrovna úplne dokonalý či zrozumiteľný . Filmu nechýba slušná dávka napätia, dusnej atmosféry, pílivej hudby, temnej kamery a dokonca aj herecké obsadenie na takýto nízkorozpočtový počin je moc dobré. Škoda že pokračovania zbytočne ubíjajú na intenzite tejto série a preto to radšej beriem ako samostatný film, ku ktorému sa rád vraciam a pokračovania už radšej vypúšťam. /videl v kine: 85%/ ()
Hmmm ťažký oriešok. Tento film rozhodne NEPATRÍ do TOP 200. Saw je však po dlhom čase prvý thriller made in Hollywood , ktorý zamestnal moje mozgové závity. Jedná sa o inteligentný film, ktorý je tak trochu podvodom na divákovi, pretože ho do poslednej minúty nechá hľadať koňa, aby nakoniec zistil, že sa na ňom vezie. Niekomu môže počet zvratov vo filme vadiť, ja som sa v nich však orientoval celkom dobre, čo bolo možno na škodu hodnoteniu. Nachádza sa tu totiž niekoľko zjavných nelogičností, ktoré nemôžem bez spoilerovania uviesť , a ktoré zrážajú moje hodnotenie. 7/10 ()
I keď zápletka Saw je pomerne priamočiara, film takmer mimovoľne definoval nový hororový subžáner, tzv. „torture porn“, a to zvlášť v súvislosti s nekonečnými radmi ďalších pokračovaní (v roku 2010 vznikol už Saw VII). V pôvodnej snímke je viac z pochmúrneho thrilleru než klasickej hororovej „podívané“, ktorá pripomína skôr Fincherov(o) Se7en (1995) než novšiu „gornografickú“ sériu Hostel Eliho Rotha (2005 a 2007). Saw je adeptom na najklaustrofobickejšiu snímku v dejinách kinematrografie tiež preto, že sa natáčal výhradne v interiéroch (v rôznych častiach jedného losangeleského skladiska), čím tvorcovia nielen znížili rozpočet, ale tiež sa vyhli akémukoľvek určujúcemu záberu, ktorý by divákovi uľahčil orientáciu. Narozdiel od pokračovania evokuje Saw svojím názvom nielen vraha menom Jigsaw, a kovovú pílu, ktorou si Elwes odreže nohu, keď sa snaží ujsť, ale tiež aj samotné videnie (anglický výraz „saw“ znamená „píla“, ale je aj tiež minulým časom slovesa „vidieť“). Čo vidia postavy filmu? A čo majú pred očami diváci? Filmom sa vinie silný motív hry. Finálne odhalenie miesta, kde sa vrah celú dobu skrýval, môžeme brať ako lacný rozprávačský trik, ale pri daných pravidlách hry je tým najlogickejším vyústením, s ktorým mohli tvorcovia prísť; to, čo nevidíme, bolo celú dobu priamo pred našimi očami. 65% ()
Americky kontinent zosobneny v mladej krvi reziserskeho novacika aziatskeho povodu Jamesa Wana po dlhsej dobe vyprodukoval psychothriller, ktory je podla mna nadstandardom v danom zanri (porovnatelny napr. s Tarsem Singhovou The Cell, i ked na uplny vrchol kde troni napr. Silence of the lambs, Se7en mu este chyba jeden-dva stupne). Potesitelnou "inovaciou" je fakt, ze snimka miestami bura klise daneho zanru (hlavny zaporak de facto nie je vrah...). Velkym plusom potom pre mna bolo hlavne to, ako sikovne (na debutanta) reziser pracuje s viacerymi casovymi rovinami a ich prelinanim. Rovnako som bol milo prekvapeny aj tym, ze az na jednu vynimku tu je nervozita, uzkost a "psychicky natlak" dosahovany nie lacnymi a prvoplanovanymi lakackami (typu - nieco rychle vbehne do zaberu podtrhnute hlucnou ruchovou stopou). Film ma hlavne zo zaciatku velmi dobru atmosferu (dosahovanu okrem ineho aj napr. neobvyklou, vyraznou redukciou tzv. establishing shots), ktora ale zial tesne pred zaverecnou sekvenciou (ta je velmi "hutna" a dobre vygradovana i ked spatne nastoluje viacere otazniky nad vynarajucimi sa logickymi chybami...) ustupuje niektorym lacnym scenaristickym skratkam a la Hollywood. Co sa tyka brutalit a naturalisticky podaneho nasilia - ano dockate sa ich, ale ak ste videli napr. Texasky masaker (original alebo remake) alebo nebodaj zopar filmov azijskej produkcie (ako referencny bod uplne postacia niektore uchylnosti od Takeshi Miikeho) tak "mierne povedane" Vas vobec nevyhodia z konceptu. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (99)
- Na motivy filmu vznikla stejnojmenná videohra, kde hraje hráč za postavu Tappa, kterou ve filmu ztvárnil Danny Glover. (NecrobraiN)
- Poslední film promítaný na filmovém festivalu v Torontu 18. září v roce 2004. (imro)
- Všechny scény v koupelně byly natočené v chronologickém pořadí, aby se herci lépe vžili do svých rolí. (don corleone)
Reklama