Režie:
Michael CrichtonScénář:
Michael CrichtonKamera:
Victor J. KemperHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Geneviève Bujold, Michael Douglas, Elizabeth Ashley, Rip Torn, Richard Widmark, Lois Chiles, Hari Rhodes, Gary Barton, Richard Doyle, Lance LeGault (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Doktorka Susan Wheeler (Genevieve Bujold) sa po smrti svojho najlepšieho priateľa v bostonskej nemocnici, kde vykonáva prax, rozhodne dopátrať, čo bolo príčinou jeho smrti. Zistí, že až príliš veľa hospitalizovaných mladých a zdravých ľudí upadá do kómy, z ktorej sa už nikdy nepreberú. Pri svojej snahe zistiť, prečo k tomu dochádza, naráža na nepochopenie svojich nadriadených i milenca, kolegu Marka Bellowsa (Michael Douglas), ktorý by nerád ohrozil svoju sľubnú kariéru
V poradí len druhá kniha s názvom Kóma a už bestseller od Robina Cooka bola predlohou pre tento film. (Yoss)
(více)Videa (1)
Recenze (100)
Je to taková mysteriózní konspirační klasika. Nic převratného či šokujícího, jen řemeslně velmi dobře odvedený thriller z nemocničního prostředí. Příjemné herecké obsazení a slušná porce napětí (pronásledování zabijákem / ochrankou v nemocničních chodbách). "Hlavní" záporák bohužel dosti brzo a lehce odhalitelný - a to snad pro každého, kdo nějaký podobný thriller viděl. 70 % ()
Starší a kvalitnější předobraz "Smrtící léčby". Lékařka pátrá na vlastní pěst, aby odhalila příčinu, proč mladí pacienti bez zjevného důvodu často upadají do kómatu. I 30 let po natočení jde stále ještě o napínavou podívanou, kde dominuje Genevieve Bujold v roli umíněné lékařky a trochu prostoru dostává i mladý Michael Douglas jako její kariéristický kolega. Dříve pecka, dnes stále ještě slušný nadprůměr. 75% ()
Medicína posílena vědou se tváří jako nové náboženství slibující spásu a majestátné katedrály nemocnic jsou zaplněny miliony věřících. Každý pokrok i každé náboženství si ale žádá obětí. Obchod s lidskými orgány ve velkém umožnila teprve moderní medicínská, počítačová a spojovací technika a to je jen malá část ledovce, který se skrývá pod hladinou úspěchů, které společnosti prezentuje medicínsko farmaceutické lobby.___ Atmosféra napětí ve starších hollywoodských filmech byla řádově působivější než ve filmech éry CGI (computer-generated imagery). Většina dnešních tvůrců thrillerů a hororů ignoruje princip fungování lidské psychiky – lidé se totiž nejvíce bojí nikoliv toho, co již vidí, ale toho, co je jim zatím utajeno, o čem jen tuší. Dobře o tom věděl Hitchcock, který klamal a vodil diváka za nos až do konce filmu. Je jedno kolikrát zkušený divák viděl dnes již kanonizované postupy pomalého budování děsivé hrůzy prostřednictvím utajení informací a drásání nervů hudbou, stejně se pokaždé nachytá, protože napětí vzniká samovolně čistě jako fyziologická reakce, kterou spouští část mozku zděděná od plazů, jež v jakýkoliv okamžik očekává náhlý útok šelmy. Dnešní polopatické předvádění hromad střev a potoků slizu a krve po jisté době otrkání vyvolává již jen hysterický smích nebo znechucení. ()
Síce tento snímok zostarol len minimálne, v snahe napnúť diváka ale v mnohých momentoch aj tak zaostáva. Nieje to vzhľadom na dobu vzniku žiadny šialene uháňajúci technothriller, ale len pozvoľne gradujúci mysteriózny film, ktorý zaujal zrejme viac vtedy, ako dnes. A to aj napriek stále aktuálnemu medicínskemu námetu. ()
Paranoia je jen alternativní stav mysli: tak tahle věta platí pro myšlení hlavní hrdinky beze zbytku. Poklidné fungování lékařky v uznávané nemocnici vymění za vymýšlení konspiračních teorií a fušování do řemesla soukromých detektivů. Jenže hrdinka se záhy přesvědčí o pravdivosti další poučky: to, že jste paranoidní, ještě neznamená, že po vás nejdou. Ke konspiračním konstrukcím bývám nedůvěřivý a k těm, co mi předkládají historky tohoto druhu, pak přímo odmítavý. Jedno ale musím uznat - snímek je natočený na vysoké řemeslné úrovni, s citem pro atmosféru a s pečlivým dávkováním napětí. Pravděpodobně jde o pomyslný vrchol tématicky spřízněné produkce. Celkový dojem: 75 %. ()
Galerie (112)
Zajímavosti (2)
- Pri lekárskej vizite v Jefferson Institute jasne vidno, že všetky pacientky majú odhalené prsia. Keď o pár minút neskôr prechádzajú cez miestnosť strážnici, pacientky majú prsia zahalené. V nasledujúcej scéne, keď strážnici hľadajú Susan Wheeler (Geneviève Bujold), ich majú opäť odhalené. (Jayem)
Reklama