Reklama

Reklama

Crash

Trailer 1

Obsahy(1)

Příběh manželské dvojice Ballardovic a jejich "přátel", kteří dosahují sexuálního vyvrcholení už jen při automobilových nehodách. Vše začíná docela nevinně: jednoho večera zaviní James Ballard autonehodu, při které se "seznámí" s doktorkou Helen Remingtonovou. Oba vyváznou životem, nikoliv však duševním zdravím. Blízkost smrtelného nebezpečí je navždy poznamená - oba při nehodě prožili pocity blízké orgasmu a jejich rekonvalescence se uzavírá spontánní souloží v troskách havarovaného auta. Fantastický zážitek domutí Jamese a Helen sblížit se s dalšími lidmi, kteří přežili těžkou autonehodu a mají podobné zkušenosti. Obzvlášť mezi nimi vyniká Vaughan, který odposlouchává policejní vysílačku a objíždí v noci místa smrtelných nehod. James a jeho manželka Helen, která je pro každou špatnost, stále hlouběji propadají sexu po a při bouračkách. Jednoho dne však přijde s orgasmem i smrt...
Film je některými považován za mimořádně úchylný a ve většině zemí měl obrovské problémy s cenzurou. Již při svém premiérovém uvedení na festivalu v Cannes rozdělil publikum na několik táborů. Část diváků odešla, další se smála a zbytek je okřikoval. Dnes má CRASH v určitých kruzích pověst myšlenkově a formálně brilantního, rafinovaného a vzrušujícího kultovního filmu. Jiní jej naopak považují za křečovitý, trapný a nechtěně komický snímek. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (223)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Pan Cronenberg je asi opravdu trochu podivín. Co se mu opravdu povedlo je obsazení, protože James Spader je úchylů král a Elias Koteas je ještě mnohem úchylnější. Ne že by se mi herecké výkony v tomhle filmu až nějak extrémě líbily, ale všichni prostě působí dostatečně divně. Deborah Unger je navíc fakt pěkná. Co se týče děje tak se furt jen šuká, bourá, bourá šuká. Celkově film působí dost depresivně, hlavně kvůli výběru dosti depresivních lokací (panelák sem panelák tam, občas dálnice a stále je zataženo). Blbá hudba (která se sem ale hodí) Howarda Shorea to vše jen podtrhuje. ()

lola3121 

všechny recenze uživatele

Výborný filmík s mým oblíbencem Jamesem Spaderem. On za to chudák nemůže, že musí hrát samý ujeťáky, kteří nacházejí největší potěšení v tom, někoho zpovídat před kamerou (Sex, lži a video), řezat ho přes zadek (Sekretářka) nebo vybourat se v autě. Každej má prostě nějakou tu úchylečku, jen si sáhněte do svědomí... I když samozřejmě chápu, že pro některé konzervativnější diváky některé scény byly trošku "přes", já se hrdě hlásím k tomu, že se mi to prostě líbilo... ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Tak mám konečně za sebou tuto slavnou úchylnost o partě lidí, které sexuálně vzrušují dopravní nehody. Což o to, bizarní námět je originální a některé scény ho skvěle rozpracovávají, osobně mě dostala scéna z nočního představení na ulici s předváděním rekonstrukce autonehody Jamese Deana. Zajímavá je i postava vášnivého fotografa a sběratele záznamů z autonehod, film oplýval silnou atmosféru v kulisách tajuplné noci a v tom zvláštním pohlcení mi nevadila ani hodně žhavá porno scéna kdesi v polovině filmu. Stejně jsem se ale nevyhl pocitu, že Cronenberg potenciál námětu využil jen částečně, že o hlavních postavách, pro které se vzrušení z autonehod stalo jediným smyslem života, se pohříchu nic víc nedovíme. Žádná psychologie a mimo zmíněnou pouliční show ani mnoho stop po jasném poselství. A nevyhl jsem se ani zklamání, když v poslední třetině vzešla z Crash už jen série sexuálních a úchylných scén, kdežto závěr má parádní dramatickou atmosféru, ale vůbec nevygraduje do ničeho překvapivého, jen opět, v trochu syrovějším podání, předvede znovu a naposled to, co vnímáme celý film. Tudíž mám zde podobný problém jako u Videodromu: oba filmy mají skvělou první polovinu, kde Cronenberg představí originální bizarní námět, rozvine ho do pár skvělých nápadů i náběhu na důstojnou myšlenku, ale v druhé polovině ho už promění jen v samoúčelnou úchylnost. Zvláštní, že zrovna tyto dva filmy patří k režisérovým nejkultovnějším, zatímco já si je zařadím k tomu slabšímu a na loňské Zločiny budoucnosti pro mě zdaleka nemá ani jeden z nich. Cosi to vypovídá, ale rychle si nejsem jist, zda víc o mém náročnějším vkusu nebo o době, která se posunula natolik, že průměrně rozvinutý šokující námět a několik scén s kultovním potenciálem už dnes pro velký filmový zážitek (oproti 80. a 90. létům) nemusí stačit. [70%] ()

Tommy987 

všechny recenze uživatele

Zvrhle nádherné, nádherne zvrhlé. Maestro vystihol atmosféru Ballardovej predlohy dokonale, drsná sexualita výborne kontrastuje s nekonečným chladom a techno-odcudzenosťou, výsledkom čoho je druh erotického dusna, aký je schopný vytvoriť snáď jedine Cronenberg. Tradične fantasticky funguje hudba dvorného skladateľa Shorea a herci sú všetci do jedného jednak typovo výborne obsadení (Elias Koteas alias Vaughan rulez) a jednak podávajú skvelé výkony. Malé bezvýznamné mínus jedine za to, že film značne okresal onen výrazný sociálno-kritický podtón, ktorý bol jedným z hlavných devíz predlohy. 9 / 10. P.S.: Rozhodne odporúčam pozrieť si NC-17 uncut verziu, 90-minútový R-kový zostrih postráda na explicitnosti, chýbajú niektoré vyslovene ťažiskové scény a celkovo je o stupeň slabší. ()

arie 

všechny recenze uživatele

Chápem, že pre niektorých divákov je táto snímka nestráviteľná a považujú ju za perverznú a mimoriadne kontroverznú (právom). No pre mňa je Crash ďalšou ukážkou geniality majstra podivností - Davida Cronenberga. Crash je chladná, eroticky dráždivá snímka so svojskou atmosférou, netradičnou hudbou (Howard Shore) a skvostným hereckým obsadením, odohrávajúca sa v smutnom prostredí, v ktorom city prestávajú mať význam a na povrch sa prediera živočíšnosť a zvrátenosť ľudských bytostí, ktoré sa za cenu dokonalého sexuálneho vzrušenia vydávajú na cestu istej deštrukcie vlastného organizmu. Je to snímka, pre náročnejšie publikum, ktoré pozná tvorbu režiséra a dokáže ju oceniť, ostatní ostanú po skončení snímky celkom určite značne šokovaní. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (6)

  • Role Vaughana byla nabídnuta Michaelu Hutchencovi. (HellFire)
  • Ve Velké Británii je film úplně zakázán např. ve Westminsteru, Chesteru, Cardiffu a Durhamu. (HellFire)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama