Reklama

Reklama

Vražda na večeři

  • USA Murder by Death (více)
TV spot

Když vám někdo pošle pozvánku na „večeři a vraždu“, budete se patrně ošívat i coby známé a uznávané soukromé očko. Když ale na obálce této pozvánky stojí jméno excentrického milionáře Lionela Twaina, známého svou velkou zálibou v detektivních příbězích, je skoro povinností přijmout. Navíc, co si budeme namlouvat, taková známost se vždycky hodí. A proto začíná pětice nejznámějších detektivů současnosti, mezi nimiž i přes pozměněná jména nepochybně poznáte také Phila Marlowa, Herculea Poirota či slečnu Marplovou, balit kufry a míří směrem přímo na boháčovo honosné sídlo. Napínat vás nemusíme – k vraždě nakonec přeci jen dojde a právě pátrání po vrahovi je v této konverzační parodii ten největší odvaz. Ale také aby nebyl, když se zde na postech nájemných mužů a žen zákona předhánějí takové legendy jako Peter Sellers, Peter Falk či David Niven. V roli podivínského Twaina se pak můžete těšit na Trumana Capoteho, spisovatele a jednu z nejvýraznějších figur americké kultury po druhé světové válce, známého také díky biografickému dramatu Capote, za nějž jeho představitel Philip Seymour Hoffman obdržel v roce 2006 Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (255)

Eddard 

všechny recenze uživatele

Vskutku, parodie... závěrečné "odhalení" Petera Falka je něco úžasného. Přestože pro detektivky zrovna nehořím, tento pomník žánru (ač trošku dobrácky posměšný) je neuvěřitelně příjemný a parodizujícím způsobem vtipný. Na Trumanovi je poněkud poznat, že je neherec, role inspektora Wanga je natolik ztřeštěně těžká, že by ji krom Sellerse zvládl opravdu málokdo (a i on občas měl co dělat, balancujíc na tenké hranici geniality a trapnosti), zbytek osazenstva je rovněž bravurní, ale přece bych nade všechny vyzdvihl "brutálně upřímného cynika" Petera Falka a jeho Sama Diamonda. Kluka, kterého vychovala ulice, mluví jak mu zobák narost, je drsný jak šmirgl a dost často pracuje na případech v gay clubech, prostě nemůžete nemít rádi... Senza zábava, ale přece jenom jsem z ní neměl úplně ořechový pocit. Něco mi možná uniklo, rozhodně se rád podívám znovu a ověřím svůj první dojem. Do té doby 80% ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tento film sice nic nevynalezl, ale cítí se všemu vynálezcem být. Rekapituluje v sobě břitvu Humeovu (lež je pravděpodobnější než zázrak = apriorní domněnky detektivů jsou vzdálené pouhé empirii, neboť detektivové rozšifrovávají zločiny zásadně rozumem, proto mohou poskytovat detektivky čtenářům veškeré stopy, protože oni z nich beztak nic nesestaví), břitvu Occamovu (největší pravdy jsou vyjadřovány úsporně, jednoduše = milionář Lionel stojí v opozici vůči detektivům, jež se na problémy dívají až příliš přechytrale a dokazují je větším počtem argumentům, než je třeba) a břitvu Popperovu (teorie, která nemůže být vyvrácena, je bezcenná = závěr, kdy na scénu přichází postupně všech pět detektivů a opravují předchozího kolegu nastolením nové teorie). _____ Obecná zásada je, že střih se mění s akcí. Kdykoliv se cosi zásadního stane, následuje další záběr – stačí jen, aby postava otočila hlavu, zvedala se ze židle, nebo nabila zbraň. Ne tak tady, kde akcent na dialogy implikuje divadelní režii, a tedy „interierovou stylistiku“, a pokud např. postava píše dopis a poté ho vkládá do obálky, oboje se děje pouze v jednom záběru. ____ U divadla zůstaneme - starými divadelními žánry či podžánry rozumíme parodii a travestii. Zatímco parodie těží z napodobení vnější formy a jejího vyprázdněného obsahu (Limonádový Joe), travestie naopak převléká šaty (travestie), ale obsah ponechává nezměněný (Někdo to rád horké, nebo Popelka v podání tučňáků). Murder by Death spadá mezi meta-komickou parodii, která ovšem touží zachovat i obsah a odbýt si své na poli detektivním. Že to je volba nešťastná a polovičatá, o tom není sporu. ____ V leckom spustí Murder by Death retro náladu, nostalgickou utopii, ale věc má tak, že do retra vystřeďuje celou podívanou pouze zařazení do žánru komedie – tragedie je budoucnost, komedie minulost (retro), skrz komedii zapomínáme, tragédie nám ukazuje, že umřeme. ____ Největší odhalení spočívá v následujícím: Ten film je detektivkou pro ženy. Převtěluje znaky mužských žánrů (akce, horor, thriller) do ženských (romantické komedie), čemuž odpovídá i nevybíravé peskování všech dvojic dle paradigmatu feminního komediálního subžánru zvaného screwball (naneštěstí je ono peskování dramaticky nezvládnuté, neboť film nás umanutě, až setrvačně seznamuje a poté loučí se všemi páry one by one; širší pole nápadů proto otevírá až střet na větší ploše, kdy mezi sebou postavy přestávají tzv. duelovat a nastupuje kooperace). Odtud vyplývá, proč nevidíme vraždy – ženy je nemají rádi, kuriózně se veškerá nemilosrdnost odbude v názvu filmu – a proč je výchozí konflikt založen na odvěkém: vidět vs. mluvit. Film volí druhou, divadelní cestu, neboť ženy si povídají rádi, ale schází jim představivost, zatímco u mužů je tomu obráceně, ti uvažují více vizuálně, žel jak známo filmové a divadelní uchopení díla stojí k sobě v opozici. ()

Reklama

Trellíno 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejbláznivějších komedií co jsem kdy viděl. Kdybych si nepřečetl kdo film režíroval, tak by mě jako první jméno okamžitě napadl Mel Brooks. Ano, až tak úžasný ten film je. A obsazení? Peter Sellers jako japonský či možná čínský detektiv je kouzelný. Nejnetypičtější roli svého života si zde zahrál Alec Guiness jako slepý služebný s nejhustějším jménem jaký jsem kdy slyšel. A jeho scény s hluchoněmou služebnou, to jsem se válel smíchy po zemi. Geniální komedie. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Víno nebylo otrávené. Byl to jen špatný ročník." Zesměšnění detektivního žánru a geniálních detektivů patrně nemohlo být provedeno přímočařeji a rozhodně ne vtipněji. Snad každou minutu na mě zákeřně vyskočila z obrazovky hláškovací perla, aby se mne pokusila zabít smíchem, ale já jsem hrdinně přežil. Zítra si dám repete, protože mne zcela dostaly rozhovory slepého s hluchoněmou i pět nefalšovaně geniálních řešení případu a hlavně jsem určitě nedokázal zachytit všechny slovní přestřelky při soubojích namachrovaných inteligencí. Tak alespoň přihodím jedno poučení do života: "Kdo diskutovat s krávou na zdi je jak vlak bez kolejí." ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Nejlepší filmová parodie všech dob, kterou nemá na svědomí ani Mel Brooks, ani Jiří Brdečka, ale - podržte se - Neil Simon. Každý jednotlivý obraz může fungovat jako samostatný vypointovaný skeč, každý z parodovaných detektivů dostal láskyplný pohlavek a třešničkou na dortu je kreace Aleca Guinnesse v roli slepého komorníka Jamespane Bensonpaní. Jeho komunikaci s hluchoněmou kuchařkou jsem se smál tolik, že mi hrozila srdeční zástava. No a dál tu máme Charlieho Chana, jehož moudrá čínská přísloví nikdo nechápe, známé snobské duo Charlesových, nafrněného Hercula Poirota, Phila Marlowa s asistentkou, s níž zachází jako s hadrem, a slečnu Marpleovou, která se poprvé v životě "strachy málem podělala". ;-) Škoda, že z tuzemské verze byl vystřižen Sherlock Holmes. 100 % ()

Galerie (54)

Zajímavosti (14)

  • V úvodních titulcích každá postava hýbe očima s výjimkou "slepého sluhy" Aleca Guinnesse a Petera Falka, což může být chápáno jako vtipná narážka na jeho skleněné oko. (Kulmon)
  • Kuchařka se měla jmenovat Abigail Christian, jako narážka na Agathu Christie, později se jméno změnilo na Abigail Christmas (Kulmon)
  • Zvuk křičící ženy používaný jako zvonek je křik Fay Wray z filmu King Kong (1933). (MrCreosote)

Reklama

Reklama