Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Mark IrwinHudba:
Howard ShoreHrají:
Stephen Lack, Patrick McGoohan, Jennifer O'Neill, Lawrence Dane, Michael Ironside, Robert A. Silverman, Géza Kovács, Fred Doederlein, William Hope (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Darryl Revok má nevídanou moc a neukojitelnou touhu po kontrole. Jako vůdce podzemní aliance vede válku s "normálními lidmi", aby ovládl svět pomocí telekineze, pasivně agresivní zbraně toho nejnebezpečnějšího a nejsmrtelnějšího druhu. Samozvaný "empatik" Cameron Vale je na pokraji šílenství a bojuje se silami, které určují jeho existenci. Vale je naverbován doktorem Paulem Ruthem a pověřen úkolem vypátrat Revoka dříve, než stihne napáchat další škody. Revok, který má neuvěřitelnou schopnost číst myšlenky a blokovat lidský nervový systém, se však rozhodne dokázat, že je mocným tvorem... (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (182)
Myšlenkově nadupaný námět drží u zemi přehnaně užvaněný scénář a Cronenbergovo nepochopitelné držení uzdy v explicitních scénách. Skenování před publikem a velkolepý závěr jak z epické báje ještě nestačí na to, abych po skončení suše nekonstatoval, že to prostě byla prachobyčejná nuda. Ukázkový příklad filmu, kdy zvěsti o vybuchujících hlavách, vytvořili fenomén, který však v reálu notně pokulhává. ()
Ačkoli Cronenbergova poetika metamorfózy lidského těla není tak zničující a osobitá, jako u pozdějšího a povedenějšího Videodromu, stojí Scanners za pozornost. Především jde o dobré vstupní dílo pro diváky nepolíbené režisérovou filmografií. Vize fikčního světa je nezvykle ustálená a centrální vypravěčská linie je skvěle rytmická a přehledná, nehledě na to, že není narušená žádnými fantaskními halucinacemi. Ohromně pomáhá hudba Howarda Shorea, díky níž je závěrečný "souboj v upřeném zírání" hodně napínavou záležitostí. ()
Je to pořád Cronenberg a jeho fascinace proměnou člověka v něco ne-úplně-standardně-lidského. Telepati jsou fajn, dusivá atmosféra je fajn, jen pár věcí ve scénáři mi nedávalo smysl (ale možná jsem jenom nedával pozor). V porovnání třeba s Mouchou je to slabší kousek. I tak ale dobrý a stojí to za sledování. ()
Absolútna klasika B žánru. Mal som to rád už ako decko a teraz po rokoch ma to bavilo ešte viacej. Úplne vážne myslené vražedné pohľady hercov, z ktorých najväčšia hviezda je Michael Ironside, telepatické súboje a vybuchujúce hlavy - všetko vyznieva presne tak jak má a výsledok je značne pôsobivý. To môže mať na svedomí iba jeden človek. ()
Výborná atmosféra, skvělé efekty, perfektní herci a hlavně, opět velký prognostik Cronenberg, který zde předpovídá a představuje řadu fenoménů, o kterých se běžně nemluví nebo které v době vzniku filmu byly teprve v plenkách. Tím myslím například internet - scéna napojování se přes telefon v telefonní budce na software počítačů ve fabrice na léky apod. Bohužel film dosti pokulhává ve scénáři, což mi trochu vadilo, konec a samotný smysl a význam děje byl příliš rychle useknut. Cronenberg si v mých hodnoceních vždy tradičně sáhne bez problémů na 4 * a nebude tomu jinak ani tentokrát. "Scaneři" jsou velmi dobrý film, ale ne natolik vyjímečný, aby si vysloužil plný počet. Chybělo mi v něm něco, co mne bude šokovat, co mne opravdu překvapí, nějaká vyloženě výrazná myšlenka nebo nápad, ale opět se nekonalo. Přitom se tak celý film tváří, svojí tajemností a atmosférou, že za tím vším je něco velkého, že to diváka posadí na zadek. K ničemu takovému však nedošlo... ()
Galerie (77)
Zajímavosti (19)
- Inspirací pro film je kapitola z románu William S. Burroughse "Naked Lunch", kde nepřátelská organizace telepatů zvaných Senders chtějí ovládnout svět. (PußyMagnet)
- Scéna s explodující hlavou byla natočena s latexovou hlavou naplněnou psím žrádlem a králičímy játry, prostřelena zezadu brokovnicí. (PußyMagnet)
- Natáčení probíhalo převážně v Kanadě ve městě Montreal. (Terva)
Reklama