Reklama

Reklama

Vynález

  • USA Primer
Trailer

Obsahy(1)

Čtyři přátelé/vynálezci amatéři sestavili po nocích a o víkendech v garáži jednoho z nich cosi, čemu ani jeden z nich nerozumí. Tenhle stroj už není jen obyčejný vyhledávač a kontrolor chyb, je v něm něco navíc. Něco, co žije samo, a dokáže cokoliv… (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (172)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Rozhodně je to film, který patří k nejzajímavějším sci-fi, jaké byly v předchozím desetiletí natočeny. A to jak příběhem, tak formou. Bohužel si myslím, že to na spoustu diváků nebude mít ten správný efekt. Stalo se to i mně a já jsem si ten snímek prostě neužil, ale spíše protrpěl. Tady jsou myšlenky, ale to podání je těžko stravitelné. ()

angloumene 

všechny recenze uživatele

Příliš chaotické a příliš šílené... I přes mojí velkou snahu registrovat, co se ve filmu přesně děje, jsem byla schopná zachytit spíš střípky, což je škoda. Případná genialita je zakrytá celkovou zmatečností, takže otázkou je, jestli se zde vůbec nějaká nachází... Naopak s jistotou mohu říci, že další zhlédnutí pro hlubší pochopení by bylo nasnadě, ale nevím, jestli se mi do toho chce. ()

Reklama

Adrian 

všechny recenze uživatele

Ultralacný (oficiálne zdroje uvádzajú production budget iba neuveiteľných 7,500$), takmer "amatérsky" sci-film bez jedinej FX trikovej sekvencie, za to s dostatočne inteligentným príbehom o kamarádoch, ktorý sa po víkendoch a vo voľných chvíľach snažia v "pivnici" zostrojiť zariadenie na korekciu a kontrolu omylov (v origináli "error-checking" device). Zariadenie má však ale po zostrojení aj vedľajší efekt, ktorý je v konečnom dôsledku oveľa zaujímavejší ako pôvodne plánovný účel zariadenia... . Prvá polovica filmu je takmer hraný dokument, ktorý sa realisticky snaží zachytiť jednotlivé úskalia vzniku a následných prvých skúšok nového zariadenia. Miestami je táto dokumentárna štylizácia hnaná až do polohy, kedy to začína byť hlavne pre "netechnického človeka" máličko nudné. Takmer absencia hudobného podmazu, podrobné rozoberanie aspektov prístroja v dialógoch, komorné nasnímanie scén - v postprodukcii navyše vytónovaných do zeleného, odcudzujúceho a chladného zafarbenia - to všetko prispieva k pocitu "toto sa môže stať v skutočnosti". V druhej polovici, s výskytom prvých peripetií sa film potom stáča čoraz viac do polohy hraného, naratívneho filmu. Táto poloha je postupne stupňovaná až do úmyselne otvoreného záveru, ktorý tak v divákovi zanecháva minimálne rovnaké množstvo otázok ako aj tvorcami predložených odpovedí. Primer je tak vo výsledku skvelým príkladom porekadla "za málo peňazí, veľa muziky". Síce sa v ňom nedočkáte žiadných špeciálnych efektov ani akcie, ale na druhej strane vám bude ponúknutý inteligentný a zaujímavý príbeh, o ktorom budete rozmýšľať ešte dlho po skončení záverečných titulkov. V tomto smere mi veľmi pripomenul rovnako skvelý, Aronofského low-budget Pi. ()

Dharter 

všechny recenze uživatele

Vyzrazení děje Film Vynález je o cestování časem. To je jasné. Box je stroj času, a není jediným v rámci universa filmu. K dispozici v průběhu děje mají postavy několik dalších. První box není učen pro žijící entitu. Další však už ano, a byly nazvány „Záloha“. Uznávaný astrofyzik Stephen Hawking má tezi, že nelze cestovat před čas zapnutí stroje času. Lze pouze cestovat od času zapnutí stroje času. Např. je zapnut stroj času v 11:00 hod., a je použit na cestu časem (čtvrtý rozměr prostoročasu). Kvantová fluktuace však nedovolí cestovat před čas zapnutí stroje času. A proč? Protože by byl vytvořen časový paradox. Pokud se cestuje do minulosti, tedy před okamžik zapnutí stroje času, může být někým stroj poškozen, a pokud jsme jediní, kdo ví, jak jej opravit, jak jsme se do té minulosti dostali, když stroj času je rozbit? Jak je možné, abychom byli v minulosti, když v té minulosti nemáme být, protože jsme se tam nedostali za pomoci stroje času, který byl poškozen někým. Prostě nic z toho nedává smysl, je to paradox času, a to že tu žijeme, je největší časový paradox. Někdo např. se chce zabít pomocí stroje času. Jak to udělá? Nabije zásobník, zapne stroj, a zabije se ještě před časem zapnutí stroje času. Když se zabil, kdo ho vlastně zabil, když on to nemohl být, protože se zabil, nemohl zapnout stroj času, vrátit se do minulosti a zastřelit se. Opět to nedává smysl, opět se jedná o logickou negaci, a opět se jedná o časový paradox. Jak jsem už psal, kvantová fluktuace brání, aby časový paradox byl uskutečněn. A pokud se někdo chce zabít, udělá to bez cestování minulostí (časem). _ _ _ Pokud však někdo má sto let zapnut stroj/stroje (viz tento film; což vlastně nejspíš ne, protože by inženýři/postavy museli trošku uzpůsobit stroje technologickým možnostem před sto lety; budova, ve které se nachází Záloha, vypadá být postavena před ~25 lety), a zhotovil tento člověk, nebo lidé např. 1 000 strojů (viz film, kde to vypadá na masivní výrobu, viz závěr), pak by mohl/i cestovat časem úplně bez problému celých těch sto let od zapnutí strojů. _ _ _ Ve filmu Vynález inženýři/postavy zapnuli stroje před třemi roky, a za ty tři roky zhotovili x množství strojů, a tři roky je používali na cestování časem. Je jasně viditelná genialita filmu Vynález. ()

lakikaki 

všechny recenze uživatele

Sakramentsky dobré komorné sci–fi, v ktorom nie je nič ukázané, v ktorom sa o všetkom iba rozpráva a ktoré predovšetkým nemá potrebu urážať divákovu inteligenciu zbytočným vysvetľovaním, namiesto toho mu radšej kladie prekážky k pochopeniu príbehu a vyzýva ho k intenzívnej mozgovej aktivite. Hollywood pwned. Piata hviezdička je z mojej strany síce trochu neistá, ale veľmi rád sa k nej prikloním už len kvôli Shanovi Carruthovi. Jeden(!!!) človek, ktorý film (vynikajúco) napísal, produkoval, (skvelo) zrežíroval, zostrihal, zložil k nemu (veľmi fajn) hudbu, vybavil ho zvukom a ešte si v ňom (veľmi slušne) zahral hlavnú úlohu, a to všetko so smiešnymi 7000 dolármi vo vrecku. Filmový poloboh. [91%] ()

Galerie (14)

Zajímavosti (9)

  • Jedna zo scén, ktorá sa nedostala do finálnej verzie filmu, ukázala, že bol Abe (David Sullivan) diabetikom. Záber, ktorý ukázal, ako si odskočí behom konverzácie, pretože si potreboval vpichnúť inzulínovú injekciu, mal preukázať, že okolnosti prinútili Abea stať sa starostlivým a metodickým. (Madsbender)
  • Snahe Carruth, který je rovněž autorem scénáře, se při jeho tvorbě maximálně soustředil na reálné vyznění dialogů, protože mu vadí, jak umělé rozhovory ve většině filmů jsou. (Pitrsss)
  • Režisér Shane Carruth se snažil ztvárnit zvuk ve filmu co nejreálněji. Například k vytvoření "hučení" stroje času tak použil auto a mechanickou brusku. (Pitrsss)

Reklama

Reklama