Režie:
George CukorHudba:
Irwin KostalHrají:
Elizabeth Taylor, Jane Fonda, Ava Gardner, Cicely Tyson, Robert Morley, Harry Andrews, Todd Lookinland, Patsy Kensit, Will Geer, Richard Pearson (více)Obsahy(1)
První společný rusko-americký film Modrý pták byl natočen podle stejnojmenné poetické hry o hledání štěstí, kterou počátkem tohoto století napsal belgický dramatik a nositel Nobelovy ceny Maurice Maeterlinck a vypráví příběh dvou dětí, které se vydaly na nelehkou cestu proto, aby nalezly ptáka, přinášejícího štěstí. Filmová adaptace dostala podobu muzikálu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (21)
V dětství mi učarovaly mocným dojmem dvě pohádky - Kachyňova Malá mořská víla a pak....pak taková zvláštní naprosto jiná pohádka o tom (mj.), jak se děti rodí na svět s dárkem, jak ví, co budou žít a kdy zase odejdou....a hele, díky čsfd (konkrétním čsfďákům) jsem přišla na Modrého ptáka. A co je na této pohádce nejpohádkovější je to, že stejnou měrou učarovala i mojí malé dceři - každé ráno si teď se zájmem prohlíží chléb a jí ho skoro s nábožnou úctou, večer po shlédnutí pohádky šla dokonce před spaním do lednice políbit lahev mléka, aby se dobře vyspalo a těšilo se na ní po ránu...:-) ()
Cirkusácka kašírovanosť prehrávajúcich šašov, typická pre ruské rozprávky v spojení s americkým ťahom po všeplatnom príbehu s mravným posolstvom vytvorili netradičné spojenie: sovietsko-americký filmový projekt. Veci, rastliny, zvieratá a fyzikálne javy a vlastnosti sa menia na ľudské postavy a dve deti sa pomedzi nimi snažia nájsť modrého vtáka, aby tak uľavili chorľavému dievčaťu. Snaha dostať do príbehu veľa motívov sa prejavila vo výslednej preľudnenosti a nedostatočnej prepracovanosti jednotlivých naznačených charakterov, myšlienok. Ale ako snaha ukázať, že svet je pestrý, mnohovýznamový a naplnený symbolmi, pekné. ()
Maeterlinck a jeho filosofie v kostce pro nejmenší. Podařilo se mu do své hry nacpat snad všechna důležitá témata - metafyzika (světlo jako idea dobra prozařující vše a dávající bytí, čas, konečnost bytí a tušení transcedence, stoická víra v osud a předurčení), etika (ctnosti a smrtelné hříchy, potřeba poctivých lidí), gnoseologie (poznání minulé i budoucí, neustálé hledání odpovědí na základní otázky), antropologie (žena ve své mnohosti - Taylor zastává vícero rolí) a já nevím co ještě. Putování dětí připomíná Danteho Božskou komedii. Film není ničím výjimečný, snaží se všechen ten symbolismus učinit co nejvíce transparentním a využívá k tomu spojení amerických star a sovětských medvědů. Osobně mě tato didaktická výchova k metafyzice neoslovuje. Každému věku náleží něco jiného - jsem rád, že jsem v mládí louskal Maye a Foglara, a nesnažil se jako dítě filosofovat. ()
Z historického a kinematografického hľadiska je to veľmi významné dielo. (viď prvá veta obsahu) Z hľadiska spotrebiteľa ale strašná hlúposť. Zmiešanie Čarodeja z Oz (všetky tie zhovadilé kostýmy) a slovanskej kultúry bola DOSŤ čudná kombinácia. Mám postavy ako „Otec Čas“ , „duša lesov“ veľmi rád, ale tuto mi to pripadalo ako čisté zhovadenie toho celého mýtosu. Možno keby som mal o 15 rokov menej, ale nemám... ()
Poměrně slavná a unikátní americko-sovětská koprodukce z dob nejtužší studené války, kterou jsem si z nedostatku žánrových škatulek zařadil do fantasy. A opravdu neskutečně těžké hodnocení. Je to totiž typicky ruská pohádka, jen od amerického režiséra s americkými herci. Ruské pohádky a filmy obecně nesnáším, nikdy jsem nepřišel na chuť ani legendárnímu Mrazíkovi a tady je to všechno v jednom. Laciné kýčovité kulisy, expresivní scény (žranice), mizerné až odpadové scény (strašidla, stromy) a typicky ruské věci jako balet, cirkus, medvědi. Na druhou stranu originální nápady (duše živlů, zvířat i potravin), příběh, sympatické děti a některé scény na hraně geniality zasahující až do sci-fi (děti co se mají narodit). Srdce dítěte bavící se u pohádky bojovalo s mozkem dospělého cynika který viděl tisíce filmů a ví přesně co nesnáší. Tak co s tím? Tak neutrální 3* a myslím že o moc víc jasno jestli líbilo/nelíbilo bych neměl ani jako dítě. PS: Taylorová i Fondová k nepoznání - myslel jsem si, že ty postavy hrajou přesně naopak. Fantasy roku 1976. ()
Galerie (34)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (9)
- Litevský kameraman Jonas Gricius musel být nahrazen Freddiem Youngem, protože se během natáčení zjistilo, že nikdy předtím netočil na barevný film a nevěděl jak se to dělá. (Hans.)
- James Coco byl obsazen jako pes Tylo, ale ruské jídlo mu způsobovalo žlučníkové problémy. Po jednom silném záchvatu musel být nahrazen Georgem Colem. (kenny.h)
- Několik slavných hereček z projektu vycouvalo z obavy, že by se nedokázaly vypořádat s ruským počasím a stravou. Něco na jejich obavách bylo, protože Elizabeth Taylor trpěla během pobytu úplavicí a dehydratací. (Hans.)
Reklama