Režie:
George CukorKamera:
Joseph RuttenbergHudba:
Bronislau KaperHrají:
Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Alec Craig (více)Obsahy(3)
Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Vypočítavé pohledy a lživá obvinění Charlese Boyera rozkládající příčetnost Ingrid Bergmanové na bezmocné kousíčky jsou největší devizou Plynových lamp. Konstantní psychický nátlak na ženskou hrdinku je do filmu převeden vykreslením zprvu bezvýznamných drobností každodenního života, které se postupně rozvinou v cílevědomou cestu do světa šílenství. Kdybych sestavoval žebříček největších (promiňte mi to označení) hajzlů filmového plátna, tenhle by byl hodně blízko první příčce. ()
Kterak si hodné naivní děvče vzalo za manžela zločince, který se ji krátce po svatbě snaží dostat do blázince. Proč? Kvůli vlastnímu obohacení, jak jinak. Provařenou zápletku odpouštím, neboť film byl natočen v době, kdy ji ještě nikdo nestrkal divákům pod nos 2 krát týdně. Výborné herecké výkony a napětí hodné Hitchcocka film povyšuje na první příčky kvality. Jak dokáže být láska slepá a jak některá manželka bl.., tedy zamilovaná. ()
Ponenáhlu houstnoucí dusno v klaustrofobně přeplněných interiérech i stále mlhavějších ateliérových ulicích, brilantně napsané repliky zarývající se do paměti i s melodií hlasů, trochu starosvětské, ale precizní herectví, prostě vrcholná ukázka hitchcockovské totálně kontrolované filmařiny ve filmu o totální kontrole člověka člověkem. Věčná škoda, že se k tomu už dnes nedá přijít bez předchozí znalosti zápletky, až je z toho jeden občas netrpělivý, kdy už se věci posunou dál, ale i tak je úžasné sledovat, kam až se v posledním dějství vybičuje Paulina nejistota a jak si pak za všechny manipulované nebožačky světa vychutnává závěrečnou katarzi. ()
Tak do takého domu s prekliatou minulosťou a temnou atmosférou ani na krok... Dusivý psychohoror, ktorý mi pripomenul z domácej tvorby Vlčí jámu a Neviditelného. Od prvého negatívneho momentu (vytrhnutie listu z ruky Pauly) som vytušil, kto sa za vinou strašidelnej histórie bytu na londýnskom námestí skrýva. Aj napriek tejto predvídateľnosti a pomerne optimistickému záveru to bola skvostná podívaná od viuzálu, hudbu cez herecké výkony až po scenár, ktorý vyvrcholil pomerne silným dialógom s výmenou "rolí" manipulujúceho šialenca a ovládaného medzi Gregorym a Paulou. Ďalšia špička amerického noiru 40. rokov spolu s The Lost Weekend od Billyho Wildera. (80%) (Challenge Tour: Rok s najväčšími svetovými režisérmi) ()
Dívčí sen o štěstí. Toť jen lež vlastního svědomí. Štěstí je bláznovství ztřeštěnosti vlastní existence. Láska je běsnění prostopášnosti, falešná závrať vlastní nevinnosti. Je to hořký kalich, který ti bude výpraskem. Život je ti fraškou. V samotě prázdného pokoje si vyložíš karty. Tábory stínů vstupují do místnosti. Slyšíš kroky. Tví démoni přicházejí. Mlha londýnské ulice se valí přes práh. Připrav se. Lampy už potemněly. 90% ()
Galerie (37)
Zajímavosti (25)
- Do tejto verzie „Gaslight“ boli pridané nové scény, ktoré neboli v pôvodnej hre, a mená väčšiny postáv boli zmenené. Postava, ktorú v tejto verzii hral Joseph Cotten, bola zmenená zo statného, vtipne sardonického staršieho muža na mladého, pekného, aby poslúžila ako potenciálny milostný záujem pre Ingrid Bergman a aby viac oslovila divákov. (Arsenal83)
- Ingrid Bergman (Paula Alquist) a Charles Boyer (Gregory Anton) se poprvé setkali v den, kdy se točila scéna na vlakovém nádraží, kde se vášnivě líbají. Protože byl Boyer menší, musel stát na krabici. (Kulmon)
Reklama