Režie:
George CukorKamera:
Joseph RuttenbergHudba:
Bronislau KaperHrají:
Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Alec Craig (více)Obsahy(3)
Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Už po pár minutách na mě vyskočila scénáristicky nucená dějová spojitost se starší paní jak na začátku ve vlaku, tak také na konci, ve správný okamžik vždy na správném místě. Naštěstí ji následná psychologická manipulace mezi ústřední dvojicí pohotově zachránila. Film má atmosféru, napětí, herecké výkony, jen škoda že je nám všechno polopatě na konci vysvětleno a vlastně celý příběh je velice jednoduchý. Konečná psychologická hra je scénáristicky velice vydařená, stejně jako recepční scéna s ukradenými hodinkami, která mě režijně ohromila. Celkově lepší než o více než půl století mladší psychologický thriller Shutter Island. [8/10] (MGM, Loew´s Inc.) (Čb. /// Produkce: Arthur Hornblow Jr. /// Scénář: John Van Druten, Walter Reisch, John L. Balderston podle divadelní hry Angel Street Patricka Hamiltona /// Kamera: Joseph Ruttenberg /// Hudba: Bronislau Kaper /// Oscar: Ingrid Bergman (herečka), Cedric Gibbons, William Ferrari, Edwin B. Willis, Paul Huldschinsky (výprava) /// Nominace na Oscara: Arthur Hornblow Jr. (nejlepší film), John L. Balderston, Walter Reisch, John Van Druten (scénář), Charles Boyer (herec), Angela Lansbury (herečka ve vedlejší roli), Joseph Ruttenberg (kamera)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
WHAT THE DEVIL ARE YOU? První čtvrt hodinku se nic moc neděje a film je nuda, jenže pak přijedou do svého domu číslo 9 a to teprve potom začíná show. Gregory je vyšinutej tyran, Paula má prasečí rypáček a služka Nancy je pravá nefalšovaná anglická děvka s protáhlim xichtem. Nezbývá než fandit Paule i přes její takt trošku rypáček. Film má ovšem atmosféru a je napínavej a to dělá v konečném důsledku vše. ()
Parádní thriller, avšak víc by mi sedělo, kdyby v popisku bylo psychologický, než mysteriózní :). Na to, že je 65 let starý fakt bomba. Naivní a snad i trošku přitroublá Ingrid Bergman, Charles Boyer parádní ve svém umění přetvářky a v neposlední řadě fiflena, protivná, vlezlá a úžasně oplzle nepříjemná Angela Lansbury. Ještě že se z toho dostala a teď je z ní sympatická babča-spisovatelka :o). ()
Dívčí sen o štěstí. Toť jen lež vlastního svědomí. Štěstí je bláznovství ztřeštěnosti vlastní existence. Láska je běsnění prostopášnosti, falešná závrať vlastní nevinnosti. Je to hořký kalich, který ti bude výpraskem. Život je ti fraškou. V samotě prázdného pokoje si vyložíš karty. Tábory stínů vstupují do místnosti. Slyšíš kroky. Tví démoni přicházejí. Mlha londýnské ulice se valí přes práh. Připrav se. Lampy už potemněly. 90% ()
Na Gaslightu se zub času projevil neskutečným způsobem. Atmosféra je sice ukrutně Hitchcockovoská a někdy dokonce i brilantnější, ale nesmírně přehrávající Bergmanová a nesympatické vedlejší postavy kazí celkový dojem velkou měrou. Charles Boyer mi lezl na nervy možná ještě víc, než Ingrid, ke které si stále nemůžu najít cestu. Příběh je průhledný jak igelit, do kterého si balím svačinu. Od naprostého začátku je jasné, kdo kde s kým a jak to dopadne. Celé to zachraňuje Joseph Cotten, u kterého jsem v žádném filmu neviděl špatný výkon, hraje výborně, avšak na scéně se objevuje zřídka. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (25)
- Film obsahuje množstvo odchýlok od pôvodnej divadelnej hry Patricka Hamiltona, hoci ústrednou drámou zostáva dráma manžela, ktorý sa snaží priviesť svoju ženu do šialenstva. (Arsenal83)
- Veľmi výrazná mosadzná posteľ (s dizajnom labutieho krku), ktorá bola v hotelovej izbe Ingrid Bergman na začiatku tohto filmu, sa tiež objavila v spálni Judy Garlandovej vo filme Setkáme se v St. Louis (1944). (Arsenal83)
- Ária, ktorú Ingrid Bergman spieva v jej prvej scéne v súčasnosti, je z opery Gaetana Donizettiho „Lucia Di Lammermoor“. Opera je preslávená takzvanou šialenou scénou, v ktorej sa rovnomenná Lucia zblázni. (Arsenal83)
Reklama