Režie:
Steven SpielbergScénář:
David KoeppKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Cruise, Dakota Fanning, Miranda Otto, Justin Chatwin, Tim Robbins, Rick Gonzalez, Yul Vazquez, Lisa Ann Walter, Ann Robinson, Gene Barry, Peter Gerety (více)Obsahy(1)
Rozvedený newyorský mechanik Ray Ferrier získává od bývalé manželky na víkend do péče své dvě děti – desetiletou dceru Rachel a náctiletého syna Robbieho. V té době dochází ve městě k podivným změnám v počasí, včetně několikanásobných úderů blesků do jednoho stejného místa. Lidé si to nedokážou vysvětlit, když se začne zvedat zemský povrch, ze kterého vylezou ze svých úkrytů podivné mimozemské stroje. Mimozemšťané ve svých mechanických maskách začnou útočit a zabíjet lidi. Strhne se davová panika a Rayovi je jasné, že musí utéct s dětmi z města pryč. V kradeném cizím automobilu se tedy vydává do domu své manželky, která zde však není. Druhého dne objeví Ray na ulici vrak spadlého boeingu. Na místo přijíždí štáb televizních reportérů, který Raye informuje o tom, že mimozemšťané ve svých strojích zaútočili na všechny světové kontinenty a podařilo se jim zničit velká území a zabít miliony lidí. Ray se rozhodne odvézt své děti k jejich matce do Bostonu, ovšem jejich auto je přepadené davem zoufalých lidí. Ray tedy přichází o auto, ale jsou naloděni na trajekt, který má odvézt obyvatele Bostonu do bezpečí. Loď je ovšem potopena a Ray s dětmi se dostávají na břeh. Ray se musí smířit s tím, že Robbie se rozhodl bojovat proti mimozemšťanům po boku armády, a pokračuje s Rachel na cestě sám... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 436)
Pokulhávající logika a faktické chyby trochu sráží formalistické orgie, které se pod pevným režijním vedením stávají jedním z největších sci-fi zážitků celé historie filmového plátna. Na obtíž je zde bohužel i tradiční lpění na patetickém familiérním vyústění, jež vás sice šokuje, ale v trestuhodně negativním slova smyslu. Archaické uvažování protínají psychologické sekvence, které těží z bravurně vedených herců, naproti tomu horrorová pasáž o uvědomění, bez hlavy a paty, nemůže najít oporu ani v dotyčných superhvězdách. Dojem silné konzistence však naštěstí zůstává a snímek je jeden z těch šťastných případů, kdy srdce zatemňuje mozek a recipienti, kteří budou na tuto hru ochotni přistoupit, nezůstanou neodměněni. ()
Nejdřív jsem myslela, že si emzáci konečně přiletěli pro tu Tomíkovu sektu, a když jsem pochopila, že to tentokrát bude hodně blízké a hodně nepříjemné setkání třetího druhu, tak jsem pro změnu netrpělivě čekala, kdy Miranda Otto tasí meč a s výkřikem "smrrrrt!" jim nakope pozadí nebo co to mají. Obě domněnky a naděje se ukázaly jako liché a pokus sympatizovat s hrdiny vyšel naprázdno, protože Tom byl v proletářské roli přesvědčivý asi jako vlk přestrojený za babičku a po deseti minutách ve společnosti jindy skvělé Fanningové, která v sobě coby Mary Ann značně nelogicky spojovala mnou nejvíc nenáviděné stereotypy v zobrazování dětských postav, a sice rozmazleného hysterického spratka s přemoudřelou zmenšenou kopií dospělého, jsem si přála, aby se E.T. nažral a Dakotka nezůstala celá. Naštěstí komorně hororová stránka věci a pochmurná atmosféra, nahrazující dnenezávislovské hurávlastenectví, přece jen daly občas zapomenout na přeslazené rodinné drama, stejně jako Tim Robbins i na minimálním prostoru zastínil své hvězdnější kolegy, takže i když Spielberg ve výsledku válku se světem nevyhrál, kapitulaci přede mnou podepisovat nemusí. Já holt radši Mnichov nebo Amistad, Mr. Director. ()
Všechny ty 4 nebo 5 hvězdičkové kometáře a hodnocenní mi přijdou hrozně vysokáí. Ten film nemá na 4* a už vůbec ne na 5. Spielberg je pan režisér, uznávám, ale to jsem věděl už dříve. To, že vykrade pár filmů (jurský park-ufouni ve sklepě a jejich procházka, Den Nezávislosti-viz. níže) není od génia jeho formátu moc hezké. Nejhorší však je, že vzal Válku světů od H. G . Wellse a přepracoval ji k obrazu svému a přesto ponechal původní konec, kterýve filmu vyzní naprosto podělaně. Film vám řekne bez znalosti knihy asi tak polovičku toho co by jste měli vědět. Strčit 3 postavy z knihy (Ogilvyho-vědce, vikáře a dělostřelce) do jedné osoby hrané Timem Robbinsem je nejstupidnější nápad co jsem kdy viděl. Jeho postava je ve filmu pár minut a jediný její smysl je ukazát, že Tom Cruise udělá proto aby žil cokoliv. Spielbergův úžasný cit pro kameru a celkové audio-vizuální vyznění filmu se nedá popřít, ale nemůže zachránit film. Je krásné se v některých chvílích na to dívat, ale min. ve dvou scénách (např. Cruise utíká před prvním strojem) je bluescreem až amatérsky patrný(a nebo ho vidím jen já:-)). Stroje jsou více ve future stylu než by měli být, ale budiž avšak to co předvedl Spielberg s ufony, které oproti knize hodně předělal, je neodpustitelné. Podobnost s postavičkami z Dnu nezávislosti je až neuvěřitelně velká. Bud pan Spielberg nemá fantazii nebo si myslí, že už více povedení být nemohli. V knize se ufoni pohybují ztěžka působením vyšší gravitace a jsou popsáni více děsivě. Jedna z velkých chyb může být i čas kdy se nám ukáží roboti ve své plné kráse. Po asi 10 minutách filmu se už rozjede celý kolotoč zabíjení laserovým paprskem. Bitvy většinou bud mimo obraz nebo v malé televizi asi ušetřili velké peníze, jiný smysl v nich nevidím. Nelogičností je tam pár, ale každý dělá chyby. osobně bych změnil konec, ale ne pro jeho vyznění. Četl jsem knihu a chápu reakce čtenářů na tento aspekt ponechaný i ve filmu. Jde však o formu a k filmu, který má být prvním scifi-hororem pohádkového strýčka Stevena by se hodil úplně jiný konec. Více spielbergovský, více holywoodský, lépe povedený. Bohužel konec mi vadil i v knižní verzi, takže to je asi má chyba. Herecký výkon Toma Cruise je skvělý, ale to je asio tak vše. Dakota Fanning hrající jeho dceru je pro mě podprůměrná a tuto roli by zvládla i herečka s ohodně méně talentem. Justim Chatwin se asi snaží, ale je spíše zklamáním než překvapením. Miranda Otto ve filmu figuru 4 minuty a Morgan Freeman se stane pouze naším vypravěčem. Atmosféra filmu je pro mě bohužel zklamáním, protože jsem se prakticky ani minutu nebál, jen v pár scénách jsem obdivoval cit pro kameru a vyváženosti (rozhovor v autě, první setkání s roboty apod.)Válka světů je o hodně jiná než kniha a bohužel k horšímu. Zklamání léta, které zmizí v propadlišti dějin. ()
Řekl bych, že tohle je nejdražší >béčko< v dějinách filmu. Mám chuť na téma tohoto naprosto zbytečně zmršeného (a tím zbytečního) filmu napsat nějaký elaborát, ale nevím, jaký by to mělo smysl. Možná někdy s odstupem (viděno poprvé včera na dvd)... Každopádně nechápu, proč do tohoto projektu (po přečtení - dle mého názoru - tak neskutečně blbého scénáře) S.S. šel. Leda, že by za tím byly nějaký ty scientologicko-šekelovský vlivy... :-( Takže jedna hvězdička za film a jedna pánům z ILM za zvláštní efekty. ()
Proč to ten člověk pro boha živýho (nebo dohromady?) pořád dělá? On (Spielberg) snad v sobě vážně má gen, který ho nutí zazdít výbornou práci nějakým happyendovým výblitkem a děsně hlubokým lidským moudrem úplně nakonec. Ale i když mě ten konec opravdu znechutil (a nemyslím konec jako ten VELKÝ konec - Wellse jsem četl a nemám vůči zdejšímu ztvárnění sebemenších výhrad - ale ten malý Cruiseovský konec), tleskám panu režisérovi za lahodné vykreslení apokalypsy a chování lidských individuí v ní k jejich smůle zúčastněných. Obzvlášť deset minut před a po trajektu stojí za to; ale i ten zbytek, v němž teda chudák malá Dakota nemá na práci nic jiného než brečet a ječet, dává pocítit léty tvrdé dřiny trénovanou ruku pana tvůrce. Tu samou ruku, která pak prostě musí nechat zrovna tu důležitou postavu zachránit a hrdinsky zazářit v dešti handgranátových střepin tam, kde chvilku předtím všichni jen laxně zírali na hodně nepříjemnou smrt jiných, z hlediska vztahu člověka k člověku naprosto stejně bezvýznamných postaviček. Life's a bitch, a tak přes všechen svůj odpor prostě budu muset dát těch 80%, i když se na tuhle Válku Světů velmi pravděpobně už nikdy nepodívám. ()
Galerie (135)
Zajímavosti (75)
- Při prvním setkání s mimozemšťany v celé oblasti přestávají fungovat elektrické spotřebiče. V čase 25:20 má však přesto jeden z pozorovatelů funkční kameru. (Postolka1)
- Hlas v úvodu a závěru filmu patří Morganu Freemanovi. (Mirokukii)
- Vojna svetov bola druhá spolupráca Spielberga a Cruisa (Ray Ferrer), po Minority Report (2002). (Greenpeacak)
Reklama