Reklama

Reklama

Oliver Twist

  • Velká Británie Oliver Twist (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (251)

Fr 

všechny recenze uživatele

Děsná doba. Tehdy by mě drželo při životě snad jen ... vlastně nevím. Jedno Polanskému upřít nemůžu a to, že dokázal přenést temnotu a ponurost na filmové plátno mistrně. Poměr mezi nedobrými a dobrými lidmi je zhruba jedna ku desíti ve prospěch – schválně jestli uhádnete. Vše je zabaleno do působivého barevného filtru, ale opravdu ne pro děti. Vlastně nevím, jestli to měl Polanski vůbec v úmyslu. Bohužel i pro mě to postupně začala být nuda. Beru to tak, že mi asi nikdy pan Polanski k srdci nepřiroste. P.S. Snad jen soudní systém té doby by mohl najít uplatnění i dnes. Ale to už by byl jinej film. ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Polanskemu sa krásne podarilo vytvoriť atmosféru doby, s ktorou sa vie divák stotožniť aj keď ju nikdy nezažil. Kingsley v značne nedôstojnej úlohe (na svoje pomery) obstál s prehľadom. Chlapec, ktorý stvárnil hlavného hrdinu, bol dostatočne presvedčivý a choval sa prirodzene vydesene v situáciách, ktoré by dieťa nikdy nemalo zažiť. Len škoda sympaticky kyprej redhead Nancy, ktorá sa snažila Olivera Twista zachrániť a sama na to doplatila. Toľko k postavám, resp. tvorcom. Dejom sa nechajte už uniesť sami... ()

Reklama

kobejn 

všechny recenze uživatele

Nechápu, proč si po triumfu s Pianistou vybral Olivera Twista, kterýho stejně nemoch natočit líp jak Dejvid Lín před padesáti lety, fakt nechápu, proč nevyužil toho úspěchu a nenatočil něco úplně jinýho, todle je zaslouženej propadák, na kerej si dneska už nikdo nevzpomene. Jesli se nudil, tak moch natočit rači třeba sekvel k čemukoli, co natočil dřív, stokrát rači bych viděl Rosemarys bejby 2, čajnatauna 2, tenanta 2, frantika 2, devátou bránu 2 než TODLE! ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Üžasné zpracování Dickensova románu bralo dech. Polanskému se dokonale podařilo vystihnout Londýn devatenáctého století. Možná zde si Tim Burton bral inspiraci v Ďábelském holiči co se týče exteriérů.... Londýn páchl zatuchlinou, mlhou, smradem a kouřem z tisíců komínů deroucích se z křivolakých střech mezi věžemi kostelů... Tam níž v opršelých domech chudáků u skrovných ohníčků či krbů se zimomřivě krčilo chudé obyvatelstvo této světové metropole. A ještě níž v zabahněných ulicích plných krys máme možnost sledovat našeho hrdinu, kterému osud nerozdal právě nejlepší karty do začátku. Devatenácté století byla doba plynových lamp, kočárů, gentlemanů ve vysokých cilindrech, dlouhých pláštích s vycházkovými holemi, dam vychovaných anglickým stylem výchovy, sirotků, zlodějíčků, policistů i šibenic... Zástupce Olivera byl vybrán skvěle, stejně tak ostatní herci skvěle hráli své postavy. Už jen ty kostýmy! Všímal jsem si i detailů, kdy např. když Olivera pronásleduje vrah kolem stoky na které je vpovzdálí zakotvena velká plachetnice (soudě dle vykukujících stěžňů) ozve se z paluby lodi Jejího Veličenstva bocmanova píšťalka . Prostě celý film je vypilován do detailu. Příběh je notoricky znýmý takže jej zde nebudu rozebírat. Velmi jsem si film užil. * * * * ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski se pokusil zachovat charakteristické znaky Dickensových románů vycházejících na pokračování, takže i jeho film se nejdříve věnuje několika pro samotnou zápletku podružným epizodám, které končí de facto otevřeně (přesunem hlavního hrdiny někam jinam) a postupně konstruují obraz nevinného hrdiny zmítaného osudem. Komplexně rozvíjený narativ tak začíná až kolem čtyřicáté minuty s příchodem do Londýna, kdy se film dostává na nový začátek a divák se může konečně začít orientovat v prostoru, v čase a v postavách. Na jejich spletitých vztazích je film postaven a všechny jsou ve skutečnosti mnohem důležitější než sám hrdina, který svůj osud není schopen ovlivňovat, ale je jím sám zmítán. Vzhledem k předchozím Polanského hrdinům, kteří se vždycky snažili změnit svůj osud, Oliver Twist je zajímavým popřením hlavní postavy ve vztahu ke zdánlivě vedlejším persónám kolem, jejichž spletitými vztahy je Oliver vlastně průvodcem. Nedokáže ovlivnit svůj osud (když se o to pokusí, je postřelen), ale radikálně ovlivňuje osudy všech ostatních a nutí je dělat fatalická rozhodnutí, která s sebou většinou nesou tragické důsledky (vražda, šílenství, oběšení), ačkoliv dosud žili v poměrně klidném stavu bez konfliktů. Oliver Twist představuje především katalyzátor událostí, hitchcockovského „McGuffina“. Přes všechnu pasivitu a naivitu budí malý Oliver Twist diváckou spoluúčast, především skrze bezmocnost a nespravedlnost: neustálé křivdy, kterých se Oliverovi pořád dostává, když do jeho nevinné (chtělo by se říci prázdné) mysli padouchové vkládají vlastní uvažování. Křivdy, bezmoc a nesmyslné přívaly násilí jsou tu prezentovány jako nedílná součást života, před níž nelze utéct. Nádherně natočený film navíc vsugerovává podobně intenzivní pocit identifikace s prostorem, jaký Polanski vytvořil v Pianistovi. Evidentními digitálními triky nezploštělý Londýn (postavený v Praze) podobně jako v Pianistovi žije se svými postavami a kopíruje jejich momentální rozpoložení. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (11)

  • Na Barrandově vyrostly kulisy Londýna 19.století, v jehož ulicích korzovalo osm set komparistů a prohánělo se dvacet kočárů. (EMMY)
  • Mezinárodní produkce si vyžádala na evropské poměry slušných 50 mil. eur, ale u diváků neměla ohlas. Například v Anglii vydělala jen 2,3 mil. liber a v USA 1,9 mil. dolarů. (imro)
  • Většina kulis byla navržena podle tvorby známého malíře Gustave Doré. I když on přímo neilustroval žádnou z Dickensových knih. (don corleone)

Reklama

Reklama