Reklama

Reklama

Oliver Twist

  • Velká Británie Oliver Twist (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (251)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Ronald Harwood .. Roman Polanski .. už mnohokrát dokázal jak výtečný je to režisér a jeho nejnovější počin vše jen utvrzuje. Veškeré rozdíly oproti knižní předloze Oliwer Twist jdou na vrub režisérově představě. Dějových zvratů je několik a pořád se něco děje. Začíná v sirotčinci někde na venkově, ale převážná část příběhu se odehrává v Londýně. Řemeslně špičkově zvládnutý film, od bezchybné výpravy (skutečně oceňuji práci filmařů, kdy pomocí kulis a kostýmů reálně vytvoří něco, co už dávno není), přes slušnou kameru a velice příjemný hudební doprovod. Stejně bezchybné jsou herecké výkony, zejména hlavní přestavitel je "sladká tvářička“ ovšem herecky to plně zvládl. Dále lze pochválit Ben Kingsley za roli Fagina nebo postavu Lišáka. Přesto jde o film bez nějakých extra výtečných scén či momentů! Což je trochu škoda, stejně tak je pomálu vtipných či lehce odlehčujících scén. Ale jak jsem už v úvodu uvedl, Roman Polanski se režijně opět předvedl v tom nejlepším možném světle a jeho nejnovější počin téměř určitě sklidí minimálně nějaké Oscar nominace! ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Polanski rozumie deťom i dospelým. Spojiť zmýšľaním a zameraním úplne odlišné skupiny divákov chce odvahu a hlavne schopnosti, ktoré Polanski bezvýhradne má. Moje prvé stretnutie s legendárnou postavou malého Olivera Twista dopadlo nad očakávania. Príbeh, aj keď je vlastne ďalším príbehom z mnohých, prináša hlavne skvelé exteriérne kulisy, skvelú nepokojnú atmosféru a zároveň úsmevný rodinný dojem. Herci dotvárajú dojem ozajstných ľudí toho obdobia. Hlavne Kingsley sa so svojou postavou dokonale stotožnil. Ostatok filmu, Oliverove putovanie a ostatné mini-dobrodružstvá sú pospájané s napätím, i čiastočným odľahčením a pobavením publika, a tie hodné dve hodiny uplynuli veľmi lahodne. 80%. ()

Reklama

Douglas 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski se pokusil zachovat charakteristické znaky Dickensových románů vycházejících na pokračování, takže i jeho film se nejdříve věnuje několika pro samotnou zápletku podružným epizodám, které končí de facto otevřeně (přesunem hlavního hrdiny někam jinam) a postupně konstruují obraz nevinného hrdiny zmítaného osudem. Komplexně rozvíjený narativ tak začíná až kolem čtyřicáté minuty s příchodem do Londýna, kdy se film dostává na nový začátek a divák se může konečně začít orientovat v prostoru, v čase a v postavách. Na jejich spletitých vztazích je film postaven a všechny jsou ve skutečnosti mnohem důležitější než sám hrdina, který svůj osud není schopen ovlivňovat, ale je jím sám zmítán. Vzhledem k předchozím Polanského hrdinům, kteří se vždycky snažili změnit svůj osud, Oliver Twist je zajímavým popřením hlavní postavy ve vztahu ke zdánlivě vedlejším persónám kolem, jejichž spletitými vztahy je Oliver vlastně průvodcem. Nedokáže ovlivnit svůj osud (když se o to pokusí, je postřelen), ale radikálně ovlivňuje osudy všech ostatních a nutí je dělat fatalická rozhodnutí, která s sebou většinou nesou tragické důsledky (vražda, šílenství, oběšení), ačkoliv dosud žili v poměrně klidném stavu bez konfliktů. Oliver Twist představuje především katalyzátor událostí, hitchcockovského „McGuffina“. Přes všechnu pasivitu a naivitu budí malý Oliver Twist diváckou spoluúčast, především skrze bezmocnost a nespravedlnost: neustálé křivdy, kterých se Oliverovi pořád dostává, když do jeho nevinné (chtělo by se říci prázdné) mysli padouchové vkládají vlastní uvažování. Křivdy, bezmoc a nesmyslné přívaly násilí jsou tu prezentovány jako nedílná součást života, před níž nelze utéct. Nádherně natočený film navíc vsugerovává podobně intenzivní pocit identifikace s prostorem, jaký Polanski vytvořil v Pianistovi. Evidentními digitálními triky nezploštělý Londýn (postavený v Praze) podobně jako v Pianistovi žije se svými postavami a kopíruje jejich momentální rozpoložení. ()

Vojcl 

všechny recenze uživatele

Až příliš rutinní zpracování literární klasiky, o kterou se minimálně ve škole otřel snad úplně každý. Režisérovi se podařilo navodit solidní atmosféru a celkem věrně se drží knižní předlohy, zejména první půlhodina byla výborná a divák sdílí s malým hrdinou jeho totální bezmoc. Na druhé straně, nepřináší nic navíc, čím by se tenhle kousek lišil od ostatních X zpracování Olivera Twista. Také mě trochu zklamalo herecké obsazení, hlavně představitelé dětských rolí jsou k uzoufání nevýrazní. Je to spíše taková pohádka na pár podívání. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Príbeh o Oliverovi Twistovi nepoznám a neviem do akej miery je toto reálna podoba známeho príbehu, ale môžem vyjadriť svoje pocity k tomuto. Podľa mňa sa jedná o veľmi pokazený film, zničený film s veľkým potenciálom, potešilo ma prostredie, detaily, ale netešia ma zásadné veci. Veci, ktoré sú obtiažne a zásadné, ako uvedenie Olivera do Londýna, uvedenie do života, kde už bude čisto ošatený, vždy najedený, či smrť zlého muža na konci boli proste jednoducho odbité, naopak izbových scén bolo priveľa a pôsobili nudne, nehovoriac o privolaní davov psom, to bol scénarský trapas. Postava Fagina, ktorú hral Ben Kingsley nepôsobila strašidelne, skôr rozpačito. Film sa dosť tiahol a skôr som čakal kedy skončí, akoby som si ho užíval. Počasie zas príliš zvýrazňovalo situácie, bolo predvídateľné. Ak by som mal v krátkosti zhodnotiť tento film, príde mi ako nevýrazný, nudný a premárnený film so zaujímavým motívom ohľadom sirôt v minulosti a v chudobe. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (11)

  • Mezinárodní produkce si vyžádala na evropské poměry slušných 50 mil. eur, ale u diváků neměla ohlas. Například v Anglii vydělala jen 2,3 mil. liber a v USA 1,9 mil. dolarů. (imro)
  • Románová předloha k filmu vyšla poprvé v letech 1837 – 1838 v časopisu Bentley‘s Miscellany. Autor, celým jménem Charles John Huffam Dickens, napsal také Kroniku Pickwickova klubu, Malou Dorotku či autobiografického Davida Copperfielda. (imro)
  • Ve filmu si zahrály obě děti režiséra. Morgane Polanski ztvárnila dceru farmáře a Elvis Polanski se objevil jako chlapec s obručí. (don corleone)

Reklama

Reklama