Reklama

Reklama

I na královském dvoře se chodí do školy. Yul Brynner a Deborah Kerrová v hlavních rolích slavného amerického muzikálu, oceněného pěti Oscary... Proslulý americký herec Yul Brynner (1920–1985) je u nás patrně nejznámější postavou pistolníka Chrise z legendárního westernu Sedm statečných. Pravdou ovšem je, že jeho nejslavnější rolí byl siamský panovník Mongkut v muzikálu Král a já dvojice Richard Rodgers-Oscar Hammerstein II. Jeho premiérové nasazení se odehrálo na Broadwayi v letech 1951–54 a obnášelo celkem 1246 představení. Mimořádný divácký úspěch této inscenace korunovala i různá ocenění, mj. pět prestižních cen Tony (z nichž jedna byla i pro hlavního představitele). Brynner se s touto rolí na broadwayské jeviště ještě dvakrát vrátil (1977; 1985) a samozřejmě byl prakticky jediným kandidátem i do připravované filmové verze. Ta vznikla v produkci hollywoodského studia 20th Century Fox v roce 1956 ve scenáristické úpravě Ernesta Lehmana a v režii zkušeného specialisty Waltera Langa, který vedle Brynnera použil i další tvůrce z jevištní verze (mj. choreograf Jerome Robbins a kostýmní výtvarnice Irene Sharaffová). Jeho partnerku ve filmu hrála britská herečka Deborah Kerrová, neboť divadelní představitelka Anny Leonowensové, známá diva Gertrude Lawrenceová, už v době natáčení nežila. 
(Česká televize)

(více)

Recenze (35)

Tony.cs 

všechny recenze uživatele

No, písně nejsou nijak zvlášť chytlavé. To jako první. Některé scény zdlouhavé. To jako druhé. Ale chápu, že ve své době to byla opravdu podívaná. Ústřední dvojice skvělá a Yul si roli vyloženě užíval a svéhlavý král mu vyloženě slušel. Takže nelituji shlédnutí, ale nepustím si to podruhé, natož několikrát, jako jiné muzikálové kousky. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pozrite si Kráľa a ja po sérii experimentálnejších filmov, alebo aspoň francúzskej novej vlny. Film je totiž ukážkou pravého opaku. Neviditeľný kontinuálny strih, anti-autorstvo, prirodzene neprirodzená načančanosť. A tróni tu Yul Brynner. Hlavne to neberte ako faktografický historický film, naivita podporená a motivovaná pesničkami je súčasťou hry. Podstatná je chémia medzi hlavnými predstaviteľmi a tá je vďaka rozdielnosti ich názorov takmer dokonalá. Vrcholom filmu je Hamletovské divadlo. ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Velkofilm své doby, dnes působící na diváka poněkud kulisovitě divadelně, o to víc zde však září Yul Brynner. A kdo se chystá navázat poznámkou o bleskovce, říká si o ránu. Siamská inscenace Chaloupky Strýčka Toma je svojí "šíleností" nezapomenutelná. Více než dvouhodinová stopáž je snesitelná - pro mě osobně daleko lépe než třeba u My Fair Lady. Mimochodem Anna A Král s Jodie Foster a Chow Yun-Fatem trvá ještě o čtvrt hodiny déle, za což ale nemohou hudební čísla, ale akční scény;) 80% především za Yula a jeho nechtěný humor, pro nové zpracování v době prolezlé politickou korektností zřejmě nevhodný. ()

easaque 

všechny recenze uživatele

-2* po pár měsích od shlédnutí nejnovějšího zpracování knihy Anna a král Siamu z roku 1999 jsem zkusil pro srovnání i tuhle vyzdvihovanou starší muzikálovou verzi. A musím napsat, že tohle zpracování historického melodramatu mě nebavilo a dost mi vadila divadelní přehrávanost a tehdejší naivita, proto jsem to zvládnul jen s přetáčením. Svoje kouzlo to má a aspoň každý si může svobodně vybrat v jaké formě si tento příběh nechá vyprávět.[ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Je pomerne málo muzikálov, ktoré si ma získali a tento medzi ne nebude nikdy patriť. V mojich očiach predstavuje rozmáchnuté honosné predstavenie, ktorých sa Hollywood dopúšťal v povojnových rokoch. Chabý dej ani nevýrazná hudba ma nezaujali a tak priemerné tri hviezdičky zachránil iba dobre hrajúci Yul Brynner. ()

Galerie (76)

Zajímavosti (13)

  • Při práci na scénáři tvůrci zvažovali i variantu, ve které by král byl raněn bílým slonem, místo aby onemocněl. Narazili však na tvrdý odpor Yula Brynnera, který trval na tom, aby se filmové zpracování drželo divadelní předlohy. (vesper001)
  • Natáčení trvalo šest měsíců za stálých rozporů mezi režisérem Walterem Langem a Yulem Brynnerem. (vesper001)

Reklama

Reklama