Režie:
Louis FeuilladeObsahy(1)
Celkem pět filmů natočil Louis Feuillade o králi zločinu Fantomasovi. Předlohou mu byly šestákové romány Pierra Souvestra a Marcela Allaina, kterých od roku 1911 vyšla celá řada. V prvním příběhu (Ve stínu gilotiny) je pátráním po záhadně zmizelém lordu Belthamovi pověřen inspektor Juve. Nejprve najde mrtvolu a pak ve spolupráci s novinářem a přítelem Fandorem dopadne vraha. Dočká se Fantomas spravedlivého trestu? (wero1000)
(více)Recenze (15)
Několik klasických dílů ze série romanů o Fantomasovi jsem četl a byl jsem uchvácen. Ačkoliv je to opravdu brak jako vyšitý, nechybí mu orvotřídní budování napětí, humoru a hororových prvků, Fantomas jako skutečně ďábelský padouch a Juve jako velmi schopný a nápaditý policajt. A celé to mám nějak mnohem radši, než Funésovskou sérii, kterou miluju nade vše. První Fantomas ze série z let 1913 - 1914 je věrnou adaptací románu, ze které si ale samozřejmě nechal jen to nejdůležitější, protože věřte nevěřte, ony ty knihy jsou poměrně rozsáhlé. A i do filmu se přeneslo vše, co jsem vyjmenoval výše. Je k neuvěření, jak moc dokáže více než sto let starý film nadchnout a zaujmout zajímavou zápletkou a výborným hereckým obsazením v čele s ultracharismatickým Reném Navarre. Výborně to odsýpá, je to vážně prvotřídně napínavé a nechybí ani špetka humoru. Navíc do toho hraje naprosto fenomenální hudba, která naprosto úžasně podtrhává celkovou atmosféru, hlavně teda v úvodu a na konci (viděl jsem verzi od Gaumontu z roku 1998, takže nevím, jaké tam jsou rozdíly). A na závěr samozřejmě nechybí luxusní cliffhanger jako prase, i když nutno dodat, že tady to dopadlo o poznání šťastněji. Vynikající záležitost a nejspíš i povinnost. 95%. ()
První filmovaný Fantomas ze série co vím tak 5 dílů. Tenhle dopadl nejlépe ale abych byl upřímný tak mě ani jeden díl vyloženě nezvedl ze židle. Je to sice příjemně strávená hodinka ale i tak mi přišlo že se tvůrci snaží do filmu vecpat věci které se moc nehodí. Nicméně jako kus historie je to více než slušné. ()
Fantomas nekomediální.¬ Poznámka: Toto opoznámkování i mé (zprůměrované) hodnocení je za celou řadu Allainova-Feuilladeho "Fantomase". Vysvětlení, proč hodnotím více snímků jako celek, lze nalézti na mém profilu v úvodní části "O hodnocení".¬ Uživatelé filmmovier a Wacoslav1 ve svých opoznámkováních nešetří chválou na v jejich očích umné a napínavé filmové vyvedení Allainova Fantomase L. Feuilladem, schopným a ve své době známým režisérem. Já chválou spíše šetřím, dávám přednost rozmyslnému posouzení, při kterém za často musím chtě nechtě odsunouti své city stranou.¬ Ne jinak tomu je u řady Feuilladova Fantomase. Dal sérii do vínku opravdu dosti "umu a napínavosti", — ale přes hranice svých tehdejších možností se nedostal, němý film a použité dramatické postupy nemohou konkurovati snímkům pozdější, ozvučené aery. Nad to, vzpomenu-li 'Upíra Nosferatu' v režii také Francouze F. Murnaua z r. 1922, neubráním se dojmu, že Murnaův převod Stokerova románu je po dramaturgické stránce vystaven poznatelně lépe, takže Feuilladův Fantomas se mezi špičkovou dobovou tvorbu filmovou řaditi nebude. Při vší úctě k výkonnému profesionálu Feuilledovi.¬ To, co obdivuje uživ. Wacoslav1, totiž že starší podoba Fantomase je prosta komediálního pojetí Fantomase z 60. roků min. stor. francouzského režiséra A. Hunebelleho, a tudíž že lépe vystupuje bezcharakternost padouchova, je, myslím, připomínka nemístná: brak se totiž dá vyjádřiti dobře právě posunem do karikatury nebo komediálnosti; vyzdvihnouti brakovost Allainova Fantomase se jím použitými prostředky Feuilledovi nepodařilo (a ani to myslím nebylo jeho záměrem, což však je spíše na úkor jeho podání).¬ Celou pětidílnou řadu Feuilledova "Fantomase" více méně nekolísavé kvality hodnotím za 3 * s přihlédnutím k tehdejšímu rozvinu filmového umění; bez tohoto přihlédnutí bych musel jíti o něco níže. ()
Výborný úvod do původní pentalogie filmů o Fantomasovi. No a my všichni co jsme odrostlí na spíše komediálním pojetí ze šedesátých let, patrně čumíme z otevřenou hubou jak je to rozdílné a abych byl férový, tak musím dodat i o třídu lepší. Zatím co v novější verzi je Fantomas stylizován do role šarmantního sympatického padoucha, tak tady je to nekompromisní vrah a bezcharakterní zločinec. Vyvrcholení tohohle prvního dílu mě celkem dostalo i když jsem zhruba v polovině tu finální pointu vytušil, tak i přesto mě rozsekalo jak se tu Fantomas umně vyhnul gilotině a místo něj málem popravili nevinného, nebýt postřehu komisaře Juva i ten je svým pojetím na hony vzdálen tomu jak ho stvárnil Funes. Tady to není žádný cholerický packal, ale schopný vyšetřovatel. K úplné dokonalosti ještě trochu chybí, ale i tak se jedná o vynikající start do celé série.90% ()
Fantomas v této první filmové verzi ještě nemá typickou modrou masku. I když tak úplně masek prostý není, má jich ovšem víc a střídá je - tu se objeví jako poslíček, tu jako aristokrat... A aby divák náhodou nebyl zmatený, raději všechny své inkarnace na samém začátku roztomile představí. Ano, "roztomilé" je zřejmě slovo, které by tuto stařičkou verzi příběhů o charakterním zločinci mohlo nejlépe popsat. Akční či napínavá tato kriminálka příliš není, tempo je naopak až legračně pomalé - když někdo jede výtahem, sledujeme jeho průjezd postupně všemi patry a podobně. Kuriozita je to tedy zajímavá, ale pro dnešního diváka příběh, ve kterém policie málem popraví divadelního herce namísto skutečného pachatele, už zřejmě není. ()
Galerie (8)
Photo © Société des Etablissements L. Gaumont
Reklama