Režie:
Louis FeuilladeObsahy(1)
Celkem pět filmů natočil Louis Feuillade o králi zločinu Fantomasovi. Předlohou mu byly šestákové romány Pierra Souvestra a Marcela Allaina, kterých od roku 1911 vyšla celá řada. V prvním příběhu (Ve stínu gilotiny) je pátráním po záhadně zmizelém lordu Belthamovi pověřen inspektor Juve. Nejprve najde mrtvolu a pak ve spolupráci s novinářem a přítelem Fandorem dopadne vraha. Dočká se Fantomas spravedlivého trestu? (wero1000)
(více)Recenze (15)
Fantômas, verze 1913-1914, je báječná krimi s tradičním maskovaným hrdinou. V Americe zakrátko poznali Zorra, v Německu Mabuseho, ale už před 1. světovou válkou se město nad Seinou mohlo ponořit do intrik svého maskového jedince oscilujícího na straně dobra a zla. Inspektor Juve a novinář Fandor jsou také na svých místech, takže proč se nenechat provést jejich vyšetřováním až ke šťastnému pátému dílu. ()
Prvý z piatich pokračovaní mysterióznych príbehov o Fantomasovi. Nekorunovaný kráľ francúzskeho podsvetia je našim divákom známy skôr v odľahčenom žánri s Funésom a Maraisom v hlavných úlohách. Romány Pierra Souvestra a Marcela Allaina však nemajú s komédiou nič spoločné, skôr naopak. Takto to pochopiteľne pojal aj legendárny Louis Feuillade a natočil sériu na pokračovanie, ktorá ho nesmierne preslávila. Všetky filmy boli v roku 1998 zreštaurované Gaumontom a okorenené dobrým hudobným doprovodom Cataloque Sonimage. ()
Fantomas v této první filmové verzi ještě nemá typickou modrou masku. I když tak úplně masek prostý není, má jich ovšem víc a střídá je - tu se objeví jako poslíček, tu jako aristokrat... A aby divák náhodou nebyl zmatený, raději všechny své inkarnace na samém začátku roztomile představí. Ano, "roztomilé" je zřejmě slovo, které by tuto stařičkou verzi příběhů o charakterním zločinci mohlo nejlépe popsat. Akční či napínavá tato kriminálka příliš není, tempo je naopak až legračně pomalé - když někdo jede výtahem, sledujeme jeho průjezd postupně všemi patry a podobně. Kuriozita je to tedy zajímavá, ale pro dnešního diváka příběh, ve kterém policie málem popraví divadelního herce namísto skutečného pachatele, už zřejmě není. ()
Fantomas nekomediální.¬ Poznámka: Toto opoznámkování i mé (zprůměrované) hodnocení je za celou řadu Allainova-Feuilladeho "Fantomase". Vysvětlení, proč hodnotím více snímků jako celek, lze nalézti na mém profilu v úvodní části "O hodnocení".¬ Uživatelé filmmovier a Wacoslav1 ve svých opoznámkováních nešetří chválou na v jejich očích umné a napínavé filmové vyvedení Allainova Fantomase L. Feuilladem, schopným a ve své době známým režisérem. Já chválou spíše šetřím, dávám přednost rozmyslnému posouzení, při kterém za často musím chtě nechtě odsunouti své city stranou.¬ Ne jinak tomu je u řady Feuilladova Fantomase. Dal sérii do vínku opravdu dosti "umu a napínavosti", — ale přes hranice svých tehdejších možností se nedostal, němý film a použité dramatické postupy nemohou konkurovati snímkům pozdější, ozvučené aery. Nad to, vzpomenu-li 'Upíra Nosferatu' v režii také Francouze F. Murnaua z r. 1922, neubráním se dojmu, že Murnaův převod Stokerova románu je po dramaturgické stránce vystaven poznatelně lépe, takže Feuilladův Fantomas se mezi špičkovou dobovou tvorbu filmovou řaditi nebude. Při vší úctě k výkonnému profesionálu Feuilledovi.¬ To, co obdivuje uživ. Wacoslav1, totiž že starší podoba Fantomase je prosta komediálního pojetí Fantomase z 60. roků min. stor. francouzského režiséra A. Hunebelleho, a tudíž že lépe vystupuje bezcharakternost padouchova, je, myslím, připomínka nemístná: brak se totiž dá vyjádřiti dobře právě posunem do karikatury nebo komediálnosti; vyzdvihnouti brakovost Allainova Fantomase se jím použitými prostředky Feuilledovi nepodařilo (a ani to myslím nebylo jeho záměrem, což však je spíše na úkor jeho podání).¬ Celou pětidílnou řadu Feuilledova "Fantomase" více méně nekolísavé kvality hodnotím za 3 * s přihlédnutím k tehdejšímu rozvinu filmového umění; bez tohoto přihlédnutí bych musel jíti o něco níže. ()
Výborný úvod do původní pentalogie filmů o Fantomasovi. No a my všichni co jsme odrostlí na spíše komediálním pojetí ze šedesátých let, patrně čumíme z otevřenou hubou jak je to rozdílné a abych byl férový, tak musím dodat i o třídu lepší. Zatím co v novější verzi je Fantomas stylizován do role šarmantního sympatického padoucha, tak tady je to nekompromisní vrah a bezcharakterní zločinec. Vyvrcholení tohohle prvního dílu mě celkem dostalo i když jsem zhruba v polovině tu finální pointu vytušil, tak i přesto mě rozsekalo jak se tu Fantomas umně vyhnul gilotině a místo něj málem popravili nevinného, nebýt postřehu komisaře Juva i ten je svým pojetím na hony vzdálen tomu jak ho stvárnil Funes. Tady to není žádný cholerický packal, ale schopný vyšetřovatel. K úplné dokonalosti ještě trochu chybí, ale i tak se jedná o vynikající start do celé série.90% ()
Galerie (8)
Photo © Société des Etablissements L. Gaumont
Reklama