Reklama

Reklama

Epizody(4)

Obsahy(1)

Tato čtyřdílná minisérie je adaptací stejnojmenného románu od Elizabeth Gaskell. Do průmyslového města Milton na severu Anglie přijíždí z pořád ještě starosvětského jihu se svými rodiči Margaret Haleová (Daniela Denby-Ashe), která zde poznává úplně jiný, moderní způsob života. Najde si přátele mezi dělníky a setkává se také s charismatickým továrníkem Johnem Thorntonem (Richard Armitage), ke kterému cítí nejprve silnou antipatii pro jeho někdy až hrubé chování k jeho zaměstnancům, ale později poznává, že nic není jen černé a bílé... Film se zabývá také spory mezi majiteli továren a jejich zaměstnanci, stávkou a vznikem prvních odborů. Po uvedení série v Británii bylo BBC, které sérii vysílalo, nuceno zrušit diskuzní stránky k tomuto seriálu, protože byly zahlceny nadšenými ohlasy žen, které okouzlil představitel hlavní role. (maku1304)

(více)

Recenze (89)

Greg25 

všechny recenze uživatele

Dokonalá atmosféra, vynikající herci - zejména charizmatický Richard Armitage a vynikající Daniela Denby-Ashe (sitkom Moje rodina). Elizabeth Gaskell je autorkou jejíž předností je vykreslení postav, doby i atmosféry (u nás to můžeme poznat pouze na jejím románu Mary Bartonová a nově také na Alici a jejích mužích či Hříšné Lizzie (kratší díla v jedné knize) , jiné její knihy zatím (duben 2010) nebyly přeloženy do češtiny) a tento seriál se drží pevně jejich šlépějí a nabízí kvality románové předlohy. Nezbývá než smeknout, takovýchto historických seriálů s vypovídající hodnotou a v dané kvalitě je poskrovnu a když se už objeví, tak jsou zpravidla britské produkce - tímto děkuji britským tvůrcům. 100% ()

Mlle 

všechny recenze uživatele

Velké překvapení. Očekávala jsem plytkou červenou knihovnu, dočkala jsem se znamenitého románového příspěvku k dokumentaci přechodu agrárního člověka v člověka industrializovaného. Snímek zachycuje vývoj ve fázi, kdy už existovala velmi početná skupina doslova "sebraných" nevzdělaných dělníků, nevládla však v Evropě dosud žádnou mocí. Dobové pozadí snímku je potom stejně jako novověk bojem mezi obchodníky, zbohatlými továrníky a touto skupinou. Defekt v oblasti citového prožívání predisponoval konkrétní jedince pro kariéru na obchodním poli, u jiných tomu bylo zas obráceně a defekt se dostavil až socializací v daném prostředí. Ve filmu prezentované absence sociálního cítění, narcismus, patologický egoismus a další prvky jsou společnými rysy takových dravců, a to je pochopitelně nedocenitelný psychologický vklad pro činnost, pro kterou se rozhodli (vposledku tento vývoj volně ústí ve vládu sociopatů). Centralizovanou moc, kterou po staletí budovali za účelem svých obchodních zájmů, uplatňují bezostyšně na úkor všeho, včetně přírodního prostředí (i to film dokumentuje ve formě potoka zbarveného syntetickými barvami z továrny). Oponentem je jim je nevzdělaný dav, který po tatáž staletí zůstával ve své chudobě prost důsledné výchovy. Koherentnější dvojici si lze jen stěží představit ;) Prostředí severoanglického industriálního Miltonu 19. století představuje snímek věrně, barvy i vybavení nejsou přikrášleny, aby je člověk počátku 21. století radostněji přijal. Špína jako obvykle explicitně chybí, přesto ji však ze záběrů cítíme. Chování příslušníků jednotlivých tříd se zdá být v souladu s dobovými materiály. Nepříliš originální propletenec milostných a rodinných vztahů se tu odehrává ve svěže realistickém prostředí, postavy nejsou černobíle schematizovány. Negativní i pozitivní postoje si tak získávají sympatie diváka a příběhy i přes absenci originality zaujmou. To platí snad více než pro jiné zejména pro postavu Tortonovy matky v přitažlivém podání Sinéad Cusack. ()

Reklama

Theresia 

všechny recenze uživatele

Už dlouho jsem nebyla roztřesena tak žáru-plnou a vznětlivou atmosférou jako při této sérii obrazů. Charisma Thorntona bylo naplňující všechny prostory, až jsem se divila, že mohu dýchat a že Margaret si zachovává svoji chladnost a odstup. Přesto je tu však pár důvodů, proč nejsem úplně udolána. Příběh byl dle mého velmi nevěrohodný, sled událostí velmi nastavený a gradace závěru rovněž nevěrohodná. Myslím, že je na místě abych si přečetla předlohu, neboť alespoň v ní bych mohla lépe pochopit jednání většiny postav. Dále jsem trochu skeptická co se týče Thorntonovi osobnosti, asi si připadám trochu zahlcená ideály perfektních mužů z minulosti, vysněné spisovatelkami, neboť nevěrohodnost tohoto ideálu mě trochu popuzovala, přestože jsem tou vidinou byla okouzlena.. A tak se směsicí pocitů se loučím s tímto energií naplněným dílem a přes všechny záporné body, jsem si jistá, že se v budoucnu s Thorntonem přes obrazovku znovu setkám. ()

santiamén 

všechny recenze uživatele

80% ... Především - neuvěřitelně příšerný český titul. Děsný přehmat, pokud adaptace klasického britského románu svým názvem evokuje lacinou, erotickou story někde v Tichomoří. Série je výborná - svým zasazením a celým "třídním bojem" a pochmurně průmyslovou atmosférou tolik odlišná od adaptací Austen. Právě to mě zaujalo snad nejvíc. BBC ví, do čeho investovat. Armitage byl navíc výbornou volbou, dobře se na něj dívá :) a svým výkonem přesně vystihl všechny polohy Thorntonova charakteru. Hlavní hrdinka vedle něj ovšem byla neskutečně unylá a popravdě to, že o něj neměla zájem, mohl být tak jediný vysvětlitelný důvod, proč by ji vůbec zaregistroval. Přes herectví Daniely Denby-Ashe (v které navíc ani při nejlepší vůli nevidím tu největší místní krasavici) se jen tak nepřenesu. Emoce se dřív jistě tak veřejně neprojevovaly, ale snad alespoň v soukromí si směli poplakat nad ztrátou rodiču. Margaret má ovšem, ať jí zmítají pochyby, je rozčilená, kaje se nebo truchlí, konstantní výraz. Takže pro mě ne. Jinak skvělá kamera - poetické záběry v továrně stály za to. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Téměř dokonalé. Hlavní představitel s fyziognomií mezi černým lišákem a havranem bere za srdce, když se pousměje, nebo žádostivě zadívá. Ale vážně: je znát, že z románu scénář musel dost vynechat, mnohé motivy jsou jenom naznačené a nemají dost prostoru na plné vyznění. Vlastně i ústřední dvojice se spolu setkává jen sporadicky. Důvod změny hrdinčina smýšlení o jejím nápadníkovi si musí divák hodně domýšlet. ///////// Přesto, jsou tu skvěle vykreslné charaktery, výborné herecké výkony a jak už u těcho seriálů BBC bývá zvykem - výprava, která sedí, nepůsobí vyumělkovaně, ani jako v muzeu. Prostě, jako kdyby kameraman vyšel ven na ulici a tam natočil právě procházející lidi v cylindrech a krinolínách. /////// Příběh není nijak objevný. Je to Pýcha a předsudek mixnutá s probouzejícím se dělnickým hnutím. Na rozdíl od Austenové jsou ústřední postavy E. Gaskellové náchylnější k prohřeškům proti konvencím. ( Neumím si představit, že by hlavní kladný hrdina v románu od J. A. někoho zbil nebo řekl své vyvolené, že mu na její pověsti nezáleží). To je ale odlišným prostředním a možná i charakterem autorek. ////// Rozhodně stoj za shlédnutí všem, kteří se nebojí přívlastku "romantický". ()

Galerie (26)

Zajímavosti (21)

  • Ve scéně, kdy se Richard Armitage (John Thornton) prochází po vzpouře stávkujících na hřbitově, na sobě klobouk nemá. Když se ale vrátí domů, první věc, které si lze všimnout, je, jak svůj klobouk pokládá na stůl. (ashqa.fi)
  • Na světové výstavě stojí za Margaret (Daniela Denby-Ashe) nápadná žena v kostkovaných šatech a v klobouku s dlouhým závojem. Vzápětí se stejná žena „teleportuje“ na druhou stranu prostoru za Thorntona (Richard Armitage) a prochází za ním. (rhiannon)
  • Příběh se z převážné části odehrává mě městě Milton. Jedná se o fiktivní město, autorka literární předlochy se však inspirovala Manchesterem. (BLANIK.)

Reklama

Reklama