Režie:
Džanik FajzijevScénář:
Džanik FajzijevKamera:
Andrej ŽegalovHrají:
Olga Krasko, Jegor Berojev, Vladimir Iljin, Viktor Byčkov, Jurij Goša Kucenko, Daniel Olbrychski, Viktor Veržbickij, Alexej Guskov, Sergej Gazarov (více)Obsahy(2)
Podle románu jednoho z nejpopulárnějších ruských autorů současnosti Borise Akunina vznikl výpravný koprodukční film, který se vrací k období rusko-turecké války. Příběh, rozdělený do čtyř dílů, se odehrává v letech 1877 a 1878, kdy Rusko vede boj s Osmanskou říší. Kvůli tajemnému tureckému špiónovi umírá mnoho ruských vojáků a kolabuje několik válečných akcí. Najít ho má za úkol agent ruské kriminální policie Erast Fandorin. Od této chvíle se rozvíjí strhující zápletka vedoucí přes násilí, intriky a krev až k politickým špičkám té doby. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (13)
Fandorin byl dobrodruh za kazdou cenu. Schazela mi tady lehkost vypraveni, ktera se konala, jen pokud byl Jegor Berojev na platne. Ten tu lehkost ma v sobe a jeste Olga Kasko, ktera z platna primo sviti svou krasou. A dostane vas zakratko. Neco je vypraveno neskutecnou zkratkou, ze ktere vam spousta veci neni jasnych. Nevim, co byl ustredni motiv filmu. Jestli laska, valka, nebo Fandorin? Obavam se, ze vsichni. A to nikdy nedela film dobry. Nuda to nebyla, ale stopaz by to kratsi sneslo. ()
Oba filmy o Erastu Petroviči Fandorinovi, které jsem zatím viděla (Azazel a Turecký gambit) mají společné propojení s obrazem - obrázky a velký důraz na výtvarnou stránku, to zaprvé. V obou je znát ruka autora knih na scénářích, to zadruhé (i když tady si s námi pan autor zahrál pěknou kulišárnu). Kniha ani film s tak sympatickým hlavním hrdinou snad ani špatné být nemohou, to zatřetí. ()
Na tomto filme sa mi páčia tie rôzne obrazové prvky s mapami a podobne, no samotný obraz a jeho kvalita ani veľmi nie. Filmy sú síce o vojne, no hlavnú úlohu tam hrá osobný ľúbostný príbeh, ktorý aj pri najväčších tragédiách dokáže byť až chladnokrvne kľudný a pritom mám dojem, že až na úplnom konci tam máme výrazné citové vzplanutie. Vo filme je určitá balónová scénka, ktorá mi prišla šialene spracovaná, že tak by sa ľudia nesprávali a asi by to tak ani nedopadlo, nehovoriac už ani, že v realite to tak podľa mňa nebolo, ale človek sa nenudí a v celku som rád práve za túto tému, ale predsa si myslím, že ak to má k niečomu bližšie, tak k Bulharom a európskym dielam než k ruskému vnímaniu sveta. Paradoxne pri diele nie je uvádzaný žáner kriminalistický a práve to podľa mňa tento film bol spolu teda s dobrodružným, akčným a vojnovým žánrom. ()
Proti knize je to o řád utahanější, zbytečná změna v osobě hlavního padoucha (prý aby čtenáři byli překvapeni) a jak píše Cervenak, občas jako kdyby neodpovídala nálada postav dění ve filmu. Na druhou stranu je to pořád poměrně zábavné a docela dobře natočené s poměrně zajímavými režijními nápady. Ovšem takový Sluga Gosudarev je o řád výše. ()
Knížky o detektivu Fandorinovi jsou údajně oblíbené po celém světě a dokonce i já mám doma jeden výtisk. Dvakrát jsem se do něj pustil, dvakrát jsem jej nedočetl, protože mě prostě „nechytl“. U filmové adaptace jsem však dokázal vydržet do konce a místy jsem se upřímně bavil. Musím ovšem přiznat, že jsem v několik momentech nebyl od vypnutí daleko a kdybych měl načtnout graf kvality (a ostatně i zábavnosti) asi by to byla hodně roztřesená sinusoida. Turecký gambit je sice primárně detektivkou, ale odehrává se na pozadí válečného tažení carského Ruska proti Otomanské říši. Zároveň by ale chtěla obsahovat funkční romantickou zápletku, občas by ráda diváky rozesmála, vyděsila a ohromila svou velkolepostí. Nic proti u režiséru Fayzievovi, ale mám za to, že podobnou žánrovou směsku by nedokázal ukočírovat ani mnohem zkušenější a nadanější tvůrce. Ve výsledku tak jakýs takýs způsobem funguje kriminální příběh a romantická linka (díky u Egoru Boreovi a Olze Krasko, kterou si pamatuji z Četnických humoresek) a jediná válečná scéna, kterou film obsahuje, mi vyrazila dech. To je ale vyváženo řadou režíjních přestřelů a smysl řady scén a dialogů (mnohdy důležitých) jsem úplně nepochopil a většinou mě ještě více zmátly. Existuje sice řešení a to podívat se na film ještě jednou, ale více než dvouhodinová stopáž mě od toho odrazuje. ()
Galerie (64)
Photo © Gemini Film
Reklama