Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Pavel VondruškaHrají:
Zdeněk Svěrák, Petr Brukner, Jaroslav Weigel, Genadij Rumlena, Jan Kašpar, Marek Šimon, Robert Bárta, Michal WeigelObsahy(1)
V pořadí objevů čtrnáctá Cimrmanova hra nás zavede do nitra kontinentu téměř nedotčeného civilizací. Čeští cestovatelé se tu setkají s podivným kmenem lidojedů a málem skončí na jejich jídelním lístku. Příslušníci tohoto kmene jsou zvláštní ve dvou směrech: svým vzhledem a svou neobyčejnou učenlivostí. Tyto vlastnosti umožnily Cimrmanovi vyřešit jazykové a inscenační problémy s elegancí, jakou mu ostatní světoví dramatikové mohou jen závidět. Kdyby takové téma zpracoval dejme tomu G. B. Shaw, strávili by diváci v hledišti 5 až 7 hodin. Cimrman tu vystačil (nepočítáme-li úvodní vědecký seminář) s pouhou hodinou. Poprvé v historii Divadla Járy Cimrmana vystupuje na jevišti i živé zvíře. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (218)
Nejdřív jsem si myslel, že se to ponese v duchu výpravy při Dobytí severního pólu. Přednáška tomu nasvědčovala a byla docela vtipná. "Vnučka inženýra Holého, paní Marie Huňatá, rozená Holá... chchch". Začátek hry tomu nasvědčoval, ale pak přiletěli do Afriky. A od té doby šlus. Myslím, že je blbé, když ve hře Afrika je ta část o Africe trapná. Pár solidních fórků se tam ještě najde, ale je to takové jakési nemrlé... a trvá to až do konce. Moc mě to nepotěšilo. "Copak Zlatovláska, ale jmelí!" ()
,,V komoře není náboj, v komoře je myš.“ Tady už nezbylo z cimrmanovského humoru vůbec nic. Je tu jen samé křepčení, tanečky, říkanky a ten nejjednodušší humor, který není vtipný. Z úvodní přednášky podal průměrný výkon pouze Svěrák. Brukner a Rumlena byli tragičtí a můj oblíbený Weigel měl pouze krátký a bohužel také nudný výstup. Samotná hra je téměř bez děje, celé počínání na jevišti je statické, dialogy děj neposouvají, pouze dochází k nedorozuměním, která byla otravná. Představitelé divochů hráli mizerně, Brukner taky a Weigelova a Rumlenova role byla špatně napsaná. Aspoň Svěrák odehrál něco, na co se dalo i dívat. Celkově vzato se jedná rozhodně o nejhorší hru od DJC, co jsem viděl. ()
Úpadek to rozhodně není. Jen mi přijde, že poslední (Afrika, Švestka, České nebe) jsou jaksi statické co do dějového vývoje a zvratů a sází se zde spíš na paradoxy a zajímavosti. Problém potom vyvstává, když se má hra ukončit (což je třeba u Švestky). Afrika se musí vidět, audio určitě nestačí a kulisy jsou velice pěkné a vtahují do děje:) Oblíbená scéna - Vajgl "hmm zajímavého říkáte, už jsem vám říkal,že baron Ringhoffer má telefon?" Svěrák - "Tak Bohoušku můžem!!". Svěrák s nožem na krku - "Cyrile, jak se řekne "když mě nezabijete, dostanete dary"?" Cyril - "Ale pane doktore, podmiňovací věty..." 90% ()
"Doktore Žábo, já jsem znal jednoho inženýra Pulce... nejste vy jeho otec?", "Ty Cyrile, jak se řekne,když mě nezabijete,dostanete dary?Ale pane doktore, podmiňovací tvary", "Náčelník: My s vámi nebudeme uzavírat žádné dohody, my vás budeme sníst!Cyril: Ale, sníme! Náčelníku!Náčelník: A jó, dokonavé sloveso...", "Copak jmelí... ale jmelí!", " ....to si ten krám řiďte sami"................. moje hodnocení = 10 z 10. ()
Jedna z nejlepších cimrmanovských her. Z dévédéček s ostatními hrami bohužel sálá ztráta energie tradičních herců divadla, zde jsou ale vhodně doplněni novou čerstvou lidojedskou krví a je to jen ku prospěchu. Vrcholnými scénami jsou zejména sup vometák a psycho dohadování s lidožravci ohledně osudu Cyrila Metoděje. ()
Galerie (7)
Zajímavosti (9)
- Turecký zpěv, který můžeme slyšet při cestě do Afriky, nazpíval Petr Brukner. (mnaucz)
- Miloň Čepelka v této hře nikdy rád nehrál (hrál roli Cyrila Metoděje), a proto se brzy role v této hře vzdal. (mnaucz)
- Jedná se o první hru z repertoáru DJC, kde z úst Bořivoje Pence zazní slavná otázka ohledně příbuzenstva pánů Žáby a Pulce. Druhá hra, kde zazní tato slavná otázka, je Afrika (2004). (TomasSlach)
Reklama