Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1971 vznikl slavný snímek Francouzská spojka s podtitulem Štvanice a při svém uvedení se setkal s nadšeným kritickým i diváckým úspěchem. Kriminální drama bylo oceněno hned pěti Oscary a snímek lze řadit mezi klasická díla americké kinematografie. Otevřený konec vyloženě vybízel k natočení pokračování, které vzniklo o čtyři roky později v režii Johna Frankenheimera. V hlavní roli se vrací Gene Hackman, který za ztvárnění newyorského detektiva Jimmyho Doylea obdržel Oscara za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. Detektiv Doyle přijíždí do francouzského města Marseille, aby konečně dopadl unikajícího překupníka drog Alaina Charniera (Fernando Rey).  Na jeho dopadení má spolupracovat s marseillským komisařem Henrym Bárthélémyim (Bernard Fresson). Během vyšetřování pozadí drogových kšeftů je ovšem Doyle unesen a držen ve starém hotelu, kde mu únosci systematicky píchají drogy. Po třech týdnech intenzivní drogové kúry ho Charnier nechává propustit na pokraji života a smrti. Doyle musí překonat příznaky silné drogové závislosti a uvědomí si, že měl představovat pouhou policejní návnadu. S celou situací je ovšem odhodlaný se vypořádat po svém a Charniera konečně jednou provždy dostat. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (184)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Místy mi přišlo, že ten snímek prostě nemá žádné tempo, jako kdyby se vlekl a nikam nesměřoval. Gene Hackman předvádí výborný výkon, jako kdyby celý film byl o něm a jeho postavě, ne o tom, že se zde řeší nějaký případ, jehož vyústění mě ani nijak moc nezajímalo. První film mě úplně neodrovnal, ale přece jen je v porovnání s tímto výrazně lepší. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Vyhýbal bych se frázím, že Dopadení je mnohem slabší než první díl. To není pravda. Film je natočen minimálně stejně dobře a má srovnatelné akční pasáže, které jsou zde navíc obohaceny o efektní záběry z pohledu Pepka. Jedinou nevýhodou je samotný scénář, který již nepůsobí tak realisticky a navíc mi v něm občas skřípe logika. Například to že by mafiání nechali Pepka jít, zkrátka působí velice nepravděpodobně, stejně jako i pár jiných dějových zvratů filmu a to je vzhledem k tomu, že si film zakládá na realistickém pojetí nešťastné rozhodnutí. Jinak ale skvělá ()

Reklama

Šandík 

všechny recenze uživatele

Podivnou ironií osudu jsem dlouhé roky znal jenom toto pokračování, zatímco samotnou Francouzskou spojku ne. Někdy na konci osmdesátých let totiž šlo v tehdejší Československé televizi několikrát po sobě právě a pouze tohle pokračování. Shlédnout obé mi umožnilo až jejich nedávné vyjití na dvd. Tedy chutě a za čerstva do sdělování dojmů: Na jedné straně je nutné říci, že "dvojka" vskutku je slabší než "jednička", na druhé podotknout, že i tak jde rozhodně o jedno z nejpovedenějších pokračování z těch původně neplánovaných a navíc natočených jiným režisérem. John Frankenheimer se opravdu snažil dodržet rukopis, což se mu do značné míry podařilo. Kamera či herecké výkony jsou rozhodně mimořádné. Naopak propastný rozdíl znamená srovnání scénářů. Pokud "jednička" fascinuje svou reálností, "dvojka" je zcela nepravděpodobný konstrukt, pokud "jednička" vycházela z reálných zkušeností, "dvojka" je spíše paroduje. Třeba jenom ta "kancelář" na chodbě, "výslechy" podezřelých v angličtině, nebo onen "konfrontační" přístup se stálým zdůrazňováním zabitých kolegů, to všechno je notně přitažené za vlasy. Odhlédnuto od stále výborného vizuálu, je způsob vyprávění "dvojky" také citelně konvenčnější. Pokud "jednička" fascinuje mj. velmi "úsporným" střihem, kdyjsou v ději "vynechány" celé dlouhé pasáže, takže sledování filmu rozhodně není jen pasivní "civění na obraz", "dvojka" děj jenom otrocky odvypráví, aniž by vynechala jediný podstatnější detail. V příběhu též citelně přibylo dialogů a napětí. Chybí uhrančivá ztišenost některých scén, kdy celé dlouhé pasáže nikdo ani nepromluví a pokud, pak jen několik krátkých úsečných slov. Ve "dvojce" je stále o čem klábosit... Pozitivem je naopak chytrá práce s jazykem (angličtinu doplňuje (v originále dokonce ani titulky nepřekládaná) francouzština všude tam, kde spolu hovoří Francouzi mezi sebou (netřeba snad zdůrazňovat, že originální zvuk je při sledování tohoto filmu doslova povinnost)) a také roztomilá práce s národnostními specifiky a předsudky (americká čokoláda, objednávka hamburgrů, hovory o baseballu). Doslova fascinující je pak celá "detoxikační" pasáž, stejně jako skvostná závěrečná honička, při níž divák únavu a vyčerpání prožívá téměř fyzicky... Celkový dojem: 80% Zajímavé komentáře: kinej ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Člověk se po prvním díle, kde jsem se vláčeli špinavými ulicemi New Yorku těší na něco podobného v Marseille, ale místo toho strávíme půlku času ve špatně nasvícených interiorových kulisách. V půlce se navíc film zastaví asi na šest hodin, aby Gene Hackman mohl provést HEReCký VýkON (tm). Jeho Popeye zde pak, vykořeněný z prostředí, kterému rozumí, působí akorát jako nevychovanej debil, takže jediný, co si zde zbývá užít je místy taková zvláštní surovost kamery a střihu, kde všechno probíhá buď zbytečně pomalu nebo zase podivně rychle. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Vrať se zase do New Yorku a zabíjej si poldy tam. To ti jde." Marseille totiž není New York a Pepek Doyle není polda, ale návnada. Fajn. Naštěstí neztratil nic ze své brutality a jeho řešení případů se vždy nachází daleko za hranou zákona, takže mě to bavilo. Horší to bylo s heroinem a odvykačkou. Na můj vkus to bylo moc dlouhé, rozvláčné a děj nikam neposouvající. Jenže když jsem to viděl jako dítě, tak se mi to natolik vrylo pod kůži, že se ve svém životě drogy ani nedotknu. No dobře, asi bych dokázal pytlík s fetem spláchnout do záchodu, ale moje žíly, nos ani ústa tento druh úniku z reality nikdy nepoznají. Natolik mě tehdy vyděsil Pepek žebrající o dávku a svíjející se v křečích na zemi. ()

Galerie (59)

Zajímavosti (3)

  • Kvůli větě "Mickey Mantle je hovno" musel producent Robert L. Rosen bývalou hvězdu vyhledat a požádat o svolení. Mantle jakmile záběr uviděl, rozesmál se a dal souhlas k užití jeho jména. (Terva)
  • Zatímco první příběh byl natočen podle skutečných událostí, pokračování Francouzská spojka 2 je čistou fikcí. (Terva)
  • Vila u moře, kde bydlí záporák Charnier (Fernando Rey), je ve městě Cassis u Marseille. (ČSFD)

Reklama

Reklama