Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Četař americké armády, který se účastnil 1. sv. války, vede jednotku odstřelovačů ve stejné divizi, jako kdysi před lety sám sloužil. Jednotka se účastní bojů v severní části Afriky, která spadá pod vichistickou vládu ve Francii, vylodění na Sicílii a v Itálii, vylodění v Normandii na pláži Omaha a dostává se až do obsazení Německa. Během těchto dobrodružství se jednotka dostane do několika konfliktů s civilním obyvatelstvem - jako například s těhotnou Francouzskou, která se chystá rodit či do přestřelky v sanatoriu pro mentálně postižené. Paralelně s tím četeř vede malou osobní válku s vojínem Griffem, který veřejně projevuje své pacifistické smýšlení. Griffs nakonec ve stínu nepopsatelné hrůzy osvobozeného koncentračního tábora uzná, že někdy je třeba vzít do ruky zbraň

INFO O ROZŠÍŘENÉ VERZI: Jeden z nejproslulejších válečných filmů se téměř po čtvrtstoletí od své premiéry dočkal zásluhou filmového kritika a dokumentaristy Richarda Schickela nejlepšího možného zkompletování. Navzdory faktu, že na 113 minut zkrácený původní materiál čítal více než dvojnásobnou metráž, je velmi pravděpodobné, že verze, kterou Schickel zrestauroval za pomoci poznámek režiséra Samuela Fullera a kompletního scénáře, svými 160 minutami v podstatě odpovídá režisérově představě. Seržant První pěchotní divize (odtud název - označení na rukávu uniformy), ztělesněný Lee Marvinem, a čtyři jemu svěření mladíci procházejí v epizodicky vystavěném příběhu přes severní Afriku, Sicílii, pláž Omaha, Německo až do Československa. Navzdory geografickému rozmáchnutí, odkazujícímu až k epickému velkofilmu, redukuje Fuller druhou světovou válku pouze na pět jedinců. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (103)

MrPierc 

všechny recenze uživatele

Snědeno a vychutnáno v jednom dechu. Četař ( Lee Marvin ) je veterán z 1. sv. války a vede partu nováčků ve 2. sv. válce. Hned po prvním boji je zmasakrují a zůstane jich i s četařem celkem pět. Projdou si všechny hlavní bitvy ve válce a zažijí vtipné, smrtelné i absurdní příhody. Přestřelky, porod, koncentrační tábory, blázinec atd. Zní to přehnaně, ale všechno je podáno velmi normálně bez nějakých heroických proslovů či akcí. Všichni chtěli přežít. Lee Marvin - drsňák každou kapkou na svém upoceném čele. ()

Mol 

všechny recenze uživatele

I CAN'T MURDER ANYBODY. WE DON'T MURDER, WE KILL! IT'S THE SAME THING. THE HELL IT IS, GRIFF. YOU DON'T MURDER ANIMALS, YOU KILL'EM! Pan Marvin a Mark Hamill ve filmu hodně potěšili, i když se film jako takový moc nepovedl. Snaží se toho vyprávět až příliš a tak mi přišlo, že chvílemi se strašně spěchá a přeskakuje a narušuje to konzistenci. Navíc akce ve filmu není příliš nápaditá a ani napínavá. Tedy kromě trubkové nálože na pláži Omaha. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Rekonštruovaná verzia, dlhšia o cca 45 minút oproti donedávna uvádzanej 112 minútovej, obohatila vojnový epos o putovaní nezničiteľnej (!) americkej vojnovej jednotky zo severu Afriky do Nemecka o zopár epizodických príbehov najmä v záverečnej hodine filmu. Film sa stal ešte drsnejším, ale nudné chvíle skrátenej verzie to nijako neovplyvnilo. Film nevypovedá len o utrpení, ale i o radostiach, o humore a sexuálnom apetíte, ktoré si bolo nutné uchovať, pretože vo vedomí vojakov sa iste objavili myšlienky možného blízkeho konca. Scenár filmu opisuje konkrétne miesta bitiek, doslova historicky kopíruje postup fontu, v čom sa čiastočne líši od vojnových filmov pracujúcich s úplne vymysleným scenárom, no zároveň ukazuje, že aj počas vojny, kde sa situácie temer nepretržite opakovali, musela byť napriek neustálemu stresu a napätiu, niekedy poriadna nuda. Kríž s dreveným Kristom, miesto sĺz roniaci krv je symbolicky zasadený na začiatok i koniec filmu. 70% ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Pro mě Velká červená jednička patří k těm působivým válečným filmům. Po filmové stránce je sice takový... nejspíš musím říct naivní a zastaralý, respektive je prostě zřejmé, že Sam Fuller ještě patří k tomu starému Hollywoodu a mezi kinematografií začátku osmdesátých let takhle vedený film působí prostě jako zjevení z dob minulých. Při sledování jsem si vzpomněla na italský film Velká válka, který je z roku 59, a tam někam bych Jedničku asi pocitově zařadila. Navíc rámuje a proplétá vyprávění humorem, i tak ale dokáže stavět z velmi silných surových obrazů a autenticky dýchajících detailů. Oproti jednoduchému voice-overu mluví velmi důrazně mimoslovně a to ve mě vyvolává divácký zážitek takového kalibru, že jsou všechny ostatní nedostatky nebo námitky s gustem zameteny pod koberec. Navíc bych řekla, že to bude moje nejoblíbenější role Leeho Marvina, i když mám v jeho filmografii zatím ještě mezery. A stejně mi přijde šílené, že on i režisér tady pro kamery inscenují, čím si reálně prošli. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Původní verzi Velké červené jedničky, kterou jsem kdysi několikrát viděl v televizi, jsem si pamatoval jako poměrně dobrý, ovšem místy dost nudný a nesmrtelností pětice hlavních hrdinů tak nějak přehnaný film. Jak může být o čtyřicet minut delší sestřih lepší? Nečekaně snadno. Možná to tehdy bylo televizním oříznutým obrazem, dabingem a mým věkem, ale určitě nejen tím. Ve velké červené jedničce toho totiž tolik chybělo! Na DVD je film rázem mnohem lidštější, emotivnější a působivější... Řada scén, které do něj přibyly, je doslova nezapomenutelných, válečné peklo ukazují místy jako pořádně absurdní, ale rozhodně ne ničím odlehčený zážitek, a když člověk vidí neustále padat k zemi ty většinou bezejmenné vojáky, najednou se už ústřední postavy nezdají tak neprůstřelné. Obzvlášť závěrečná hodina pak patří k tomu nejlepšímu, co kdy v (proti)válečných filmech vzniklo Jediný kaz na kráse - Němci mluví anglicky. Ale i tak čtyři a půl. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (17)

  • V prodloužené verzi se objevuje Samuel Fuller jako vojenský kameraman, který nutí vojáky mávat do kamery. (J.A.K.)
  • Peter Bogdanovich pomohl filmu zakotvit u Paramount Pictures, které zaplatilo Fullerovi, aby napsal scénář. Projekt nakonec ale prošel několika rukami a nakonec skončil na Bogdanovichovo doporučení u Gena Cormana, který zajistil produkci. (Jigvell)
  • Režisér Samuel Fuller sám sloužil ve druhé světové válce. Byl členem "The Big Red One" a mnoho momentů v tomto filmu je založeno na vlastních zkušenostech. (J.A.K.)

Reklama

Reklama