Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Zlaté období italské renesance zachycené ve střetu titánů své doby – umělce Michelangela Buonarrotiho a papeže Julia II... Počátkem 16. století proslul během svého pontifikátu „papež válečník“ Julius II. (R. Harrison) zejména svou výbojnou politikou za účelem posílení pozice Papežského státu. Také však i jako mecenáš umění, který po sobě hodlal zanechat dílo velebící slávu Boha. K tomu mu měl posloužit geniální, ale vzpurný sochař Michelangelo Buonarroti, jemuž papež nařídil, aby se postaral o výmalbu stropu Sixtinské kaple. Umělec excelující zejména jako sochař sice zakázku přijal a na freskách začal pracovat roku 1508, ale často se vůli papeže vzpouzel. To vyústilo v několikaletý spor dvou neústupných osobností… Historický snímek Carola Reeda nominovaný na pět Oscarů a natočený podle předlohy Irvinga Stonea "Agónie a extáze" nabídl vedle impozantní výpravy hlavně herecký koncert Charltona Hestona a Rexe Harrisona v úlohách zcela rozdílných individualit, jejichž náhled na svět se často různil. Jako poctu velkému sochaři, architektovi, malíři a básníkovi Michelangelovi také tvůrci natočili krátký prolog o jeho díle, který předchází vlastnímu filmovému příběhu. (Česká televize)

(více)

Recenze (127)

majo25 

všechny recenze uživatele

Je to de facto film o dvoch ľuďoch - pápežovi a jeho "dvornom" maliarovi. Trochu sklamanie. Na obrazoch či sochách som nikdy nič nevidel...sú to proste len sochy a obrazy. Teda predmet filmu mi teda nič nehovoril...aj preto som trochu trpel, ked sa vo filme bavili o týchto veciach a dej sa prakticky nikam neuberal. Plus strašne dlhá stopáž...to, že si dvaja tvrdohlaví ľudia najdu po 2 a 1/4 hodinách k sebe cestu alebo pochopenie, len slabo vystačí na náplň. Spracovanie tiež nie je ktovieaké...na drámu príliš komické či uštipačné (pápež), ležérne ( vojna) a nejasné (kardináli). Ale herecké obsadenie bolo naopak dobré, a to nielen Heston, ktorého vzdor do tejto role hodil, ale i Harrison, ktorého som doteraz nepoznal. Hodnotenie: 60% ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Prvotriedny film. Ani poriadne nemám, čo by som k tej kráse napísal. Michelangelo a jeho večné dielo si film zaslúžili a jeho tvorcovia neurobili v ničom ani najmenšiu chybu. Film som aj pri tej dĺžke zhltol na jeden krát a to hovorí za všetky hviezdy. –––– Pohleďte, Mojžíš. Mojžíš, tady v tomto mramoru. Mojžíš po zestupu ze Sinaje. Boží hněv v očích. Spi v tomto kameni. Bůh ho tam položil a sochař ho jen vyseká na svobodu. –––– Napravíš neschopnost strýcových architektů. Jsi povêřen výzdobou stropu. –––– Kdy už ho doknčíš?! – Až budu hotov! –––– To, co koluje v Michelangelových žilách, není krev, ale barva. Sama jste se o tom přesvědčila. ()

Reklama

AGAMENON 

všechny recenze uživatele

Moc pěkný historický velkofilm, který se dostal přes komunistickou blokádu, proto má starý vynikající dabing (kde jsou ty časy). Herci podávají skvělé výkony (nominace na glóba pro Harrisna a cena NBR pro Andrewse-hrál Hektora ve filmu Paris a Helena), hudba Alexe Northa je skvostná (nominace na oskara), bojové sekvence rozhodně nejsou špatné a navíc překrásné italské exteriéry. Golfista se mýlí, David byl již vytesán (pět let byl tesán), šlo o náhrobek papeže (původně mělo jít o 40 soch, což bylo ve filmu zdůrazněno, že to maestro asi nestihne), na kterém pracoval Michelangelo. Film u nás běžel jako Ve službách papeže. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Ale ano, je to na pět hvězd. Ohromná práce na stropu Sixtínské kaple se vešla tak akorát do 138 minut. Ve filmu se několikrát názorově střetávají Rex Harrison, coby papež Julius II. a Charlton Heston jakožto Michelangello Buonarotti. Jsem moc ráda, že jsem mohla vidět, jak se stropy a stěny chrámů malují. Kolik je k tomu potřeba úsilí, práce a v neposlední řadě inspirace. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Započít film jako sérii záběrů na sochařská díla vzešlá z rukou Michelangelových, doprovodit je zasvěceným, dokumentárním komentářem... Proč ne... Ale k čemu to slouží? Sám mám pocit (a nemohu ho dokázat :( ), že k implantaci toho správného diváckého očekávaní. Zdůrazněním fakt, že M byl především sochař a malovat nechtěl, nás film tlačí k touze odhalit, co jej nakonec přimělo. K touze spatřit, jak jej práce nakonec "chytne". Předtravuje pro diváka prostředí, které snad by mu mohlo udělat těžko v konzumním žaludku. Věnuje mu záchytné body, pocit, že on tématu rozumí, ač je mu rozumněno za něj. Ale vem to nešť, sochy jsou krásné, jejich záběry střídmé, komentář pravdivý. Reedovi zřejmě o pravdivost šlo. Film příjemně zaujme spoustou detailů ve výzbroji vojáků, průběhu bitev, malířského náčiní, vzhledu postav (obsazení herců), architektury, interiérů, malířských technik... Věrohodnost zřetelného připadá mi značná, mé oko však není tak zkušené a má znalost dobových reálií dostatečná. A přece nemám pocit, že mi před očima ožívá Michelangelův svět. Mohou za to postavy a dialogy, které spolu vedou. Dialog se snad vždy skládá s ohledem na dvě věci: aby postavy mluvily v souladu s tím, co nám chce říci autor (či co s námi chce udělat) a aby mluvily v souladu s tím, jak by mluvily samy za sebe, podle svých tužeb a možností. V tomto Reedově filmu cítím převládnutí autora nad svým stvořením. Vzdělávání nám věnuje hodnotící glosy, snaha bavit slovní přestřelky a stěry hodné detektývů staré školy a uhlazených grázlů, obojí pak dětinské špehování Michelangelovy práce papežem s typicky infantilní otázkou: "A kdy už to bude"? neomylně následovanou odseknutím naštvaného dospěláka: "Až to bude!" Jen závěrečný rozhovor papeže s M o celém díle a stvoření vnímám značně pozitivně, ač i na něj bych mohl uplatnit svůj zlý metr. Existuje i druhý důvod, proč mi Řím oné doby nepřipadá věrný - sociální téma. Sociální téma o střetu moci s pracujícím. Ti druzí věrně drží spolu proti prvním. Jsou hrdí a vznešení. I prostitutka se vysmívá vojákům, neb je víc než oni. Ti první zase nechápou problémy druhých. Neuznávají je. Neříkám, že doba s sebou tento problém nenesla, divil bych se však, kdyby jej tak palčivě vnímala a narozdíl od toho se tak málo zabývala bohem, jak se film zabývá. Minimálně zasahuje láska mezi mužem a ženou. Je to vlastně až legrační. Zdá se, že jakási příručka HW říká, že mezi mužem a ženou se ve filmu něco musí dít. Žena se tu jakoby objevuje jen proto, aby vysvětlila, proč nebude mít ve filmu žena významnější úlohu. Tedy... Není tu milostné vzplanutí, není tu mnoho nábožesnství, i to sociální téma je spíše okrajové... Film vypráví především o tvorbě výzdoby Sixtinské kaple. Jak a proč začala, jak a proč probíhala, jak skončila. Kterak ji zformoval nejen Michelangelův tvořivý génius, ale i papežova neústupnost, tvrdohlavost, lišáctví a nakonec i vkus. Konečně, elektřina vzniká v ebonitové tyči (M), jen je-li třena liščím ohonem (p). I přes dílčí, byť dlouze rozepsané výhrady si v tomto ohledu film vedl dobře. Snad jen si mol odpustit největší klišé "malířských" filmů, umělce ztvárňujícího to, co zahlédl v přírodě, viděl v hospodě, potkal na ulici a co ho osvítilo ve snu. Byť k tvorbě ten málem mystický okamžik náhlého osvícení, kterému říkáme inspirace, dozajista patří, jde v mnoha případech určitě i o intelektuální proces, nejen manický záchvat kreativity. Kéž by mi toto nějaký film dokázal zprostředkovat. Ve službách papeže se tomu jen trochu přibližuje v již zmíněném závěrečném dialogu obou hlavních protagonistů. Jen přibližuje. Silné ***. () (méně) (více)

Galerie (40)

Zajímavosti (18)

  • Rex Harrison si odmítl nechat narůst plnovous, přestože ho skutečný papež Julius II. nosil. (liquido26)
  • Charlton Heston si do nosu nechal dát ocelovou tyčku, aby jeho nos vypadal jako Michelangelův zlomený. (liquido26)

Reklama

Reklama