Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po vyhlášení svaté války za osvobození Súdánu od britsko-egyptské nadvlády v 80. letech 19. století zmasakroval fanatický súdánský vůdce Muhammad Ahmad zvaný Mahdí osmitisícovou armádu pod britským vedením a pochoduje na strategické město Chartúm, ležící na soutoku Bílého a Modrého Nilu. Britská vláda premiéra Williama Gladstonea se rozhoduje vyslat do ohroženého města jednoho ze svých nejlepších generálů, Charlese George Gordona. Gordon se již dříve vyznamenal v Číně, Indii nebo Jižní Africe, jeho hlavní devizou ovšem je, že v předchozí dekádě sloužil jako guvernér Súdánu a prováděl zde mezi lidem populární institucionální reformy, omezoval obchod s otroky a rozvíjel ekonomiku. Než se ale dostane do Chartúmu, mnoho z jeho bývalých přátel se přidá na stranu Mahdího. Přesto se mu ve městě dostane počátkem roku 1884 bouřlivého přijetí. V poušti se setkává s Mahdím a pokouší se s ním dojednat mírovou dohodu, dozví se však, že arabský vůdce chce dobýt nejen Chartúm, ale i Káhiru, Mekku, Bagdád a Konstantinopol a vytvořit islámskou říši, které bude vládnout. Boj je tedy nevyhnutelný a Gordon se se svými věrnými připravuje na rozhodující bitvu... Výpravné historické drama Chartúm natočil klasik britské kinematografie Basil Dearden a podobně jako o čtyři roky starší snímek Davida Leana Lawrence z Arábie líčí klíčovou etapu života charizmatického jedince, který spojil svůj osud s arabským světem. Přestože od zobrazených událostí uplynulo více než 130 let, ve světle současného vývoje na Blízkém východě se stále jedná o dílo neobyčejně aktuální. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (66)

italka63 

všechny recenze uživatele

Historické filmy mám moc ráda, ale přesto mě tenhle tolik nezaujal. Charleton Heston a Lawrence Olivier mě tentokrát nedostali až tak, jak by si jako velké postavy filmového plátna zasloužili. Milovaný Súdán generála Gordona, který se rozhodne bránit město Chartúm proti fanatickému vůdci Mahdímu i za cenu toho, že britská vláda s opatrností sobě vlastní váhá poslat svoji armádu, která dlí v Egyptě, jemu na pomoc. Nějak bilo do očí přehrávání vedlejších postav, kterých bylo v tomhle velkofilmu požehnaně a pak ten tmavý makeup Oliviera....tak jen za tři:-) ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Při sedminásobné přesile to asi jinak dopadnout nemohlo. Zajímavá ta Evropa, jak často zběsile útočí na ty, kteří ji nijak neohrožují, zatímco k boji s těmi, co už jdou a pobíjejí, se nechce odhodlat. Klasický historický velkofilm zlaté éry, velké hvězdy sošně stojí (nebo sedí ve stanu, jak je to u problematického podání Mahdího) a pronášejí velké věty a divák si lebedí, jací že to tehdy žili muži dbalí cti, kteří by se určitě pro princip vzdali i kafrového dřeva. Film pro velké plátno, natočený v době, kdy kina měla šatny a jejich návštěva byla ještě společenskou událostí. Tomu odpovídá i jeho celkové ladění. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Výtečně to skrze zákulisní kutí piklů "kterak intervenovat, oficiálně nezasáhnout a především neztratit před světem tvář" zachycuje sled událostí předcházejících pádu Chartúmu i jedné z vůbec nejzajímavějších osobností britských koloniálních dějin. V těchto aspektech problém není, ba naopak jsou spolu s kamerou největšími klady. Problém ovšem již je, že to celé do značné míry staví na vztahu dvou stran téže mince; dvou kromobyčejných mužů určujících osudy (nejen) Súdánu, kdy oba svými postoji i jednáním zarytě vycházejí ze své pevně zakořeněné rozdílné víry, která je definuje do morku kostí. A tento i dnes (či právě dnes) zajímavý konflikt „křesťan versus muslim“ je zcela zabit nešťastným pojetím samozvaného Mahdího. Kvůli Olivierově vytíženosti má ve filmu jen několik málo scén dotáčených ve studiích v Anglii a nikoli na lokacích v Egyptě jako zbytek filmu, což samo o sobě značně bije do očí. Druhá věc je, že respekt budící vůdce lidu je zde jakože africky šišlavý zamouřený běloch jako poleno, třetí pak že Olivierovi zapomněli/báli se říci, že není na divadle čili teatrálně deklamuje zatímco ostatní „normálně“ hrají a v neposlední řadě je scén s ním stejně tak pomálu, že to naprosto neodpovídá prostoru, který mu scénář předepsal. A tak se o něm sice mluví bezmála v každém dialogu, ale bez něj na plátně. Chvílemi to působí vyloženě směšně a skoro až jako Hamlet od Cimrmana „kdyby tu teď Mahdí byl, řekl by vám…“ Škoda toho, protože s důstojněji pojatým Mahdím mohl být Chartúm ještě o řád lepším filmem. I tak je ovšem působivým a zajímavým historickým snímkem, o tom žádná. ()

Mirokukii 

všechny recenze uživatele

Hestonovi silné charaktery vždy šli a ne jinak tomu je i v případě pouštního Chartůnu. Film je postaven na jeho velikosti a ta funguje, přestože je mu za protivníka neméně kvalitní Olivier. Jeho postava však neopustí interiéry stanu a dokola opakuje to samé, "jsem očekávaný". Čímž se pro mne stal dokonalou karikaturou, podobných náboženských fanatiků. Film má celkem slušnou výpravu, ale úchvatné scenérie se nekonají, což je vidět hlavně při detailních záběrech na postavy s namalovaným pozadím. Dokonalé podaní, jako tomu je v případě Lawrence tedy nečekejte. Potěší zručně natočené akční scény, ale není jich mnoho a tak je tento válečný snímek spíše konverzační záležitostí. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Súdán 1881: islamistický vůdce Mahdí (Laurence Olivier) vyvolá krvavé povstání. Zničí armádu plukovníka Hickse (Edward Underdown) a zmocní se tak těžkých zbraní. Vyhlašuje svatou válku egyptským vojákům, britským důstojníkům i jejich súdánským spojencům. Přesto se britský ministerský předseda Gladstone (Ralph Richardson) zdráhá reagovat silou. Posílá pouze do Chartúmu generála Charlese Gordona (Charlton Heston), aby město evakuoval. Gordon je nebojácný idealista, ale i on brzy pozná, že situace je opravdu zlá...Výborný film o jednom z největších mučedníků britských dějin. Avšak nezaujatý - se spoustou kritiky kolonialismu.Z filmařského hlediska nabízí především velkorysé krajinné i bitevní scenérie a výborné herecké výkony ústřední dvojice Heston - Olivier. ()

Galerie (70)

Zajímavosti (3)

Související novinky

Nová Tarantinovka vypadá luxusně

Nová Tarantinovka vypadá luxusně

07.06.2015

Hollywood v posledních měsících srdnatě zachraňuje klasický film. Zatímco řada filmařů přechází na digitál, persóny z ranku Quentina Tarantina a Christophera Nolana se snaží udržet naživu klasický… (více)

Reklama

Reklama