Reklama

Reklama

VOD (1)

Strhující válečný velkofilm F. Bondarčuka o hrůzách ruské intervence v afganistanu. Syrové zobrazení války od výcviku po tvrdé nasazení ve válečném konfliktu. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (366)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Rozmáchlý ruský válečný film. Příliš rozmáchlý. A na to, že je ruský, se tváří až moc americky. Ano, místy je to velmi velké a téměř obdivuhodné, ale místy zase děsně teatrální, trapné a nudné. A hlavní hrdiny jsem měl navíc problém rozeznávat, což mi vadí vždycky. Náš Tobruk dopadl mnohem, mnohem lépe. ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

V prvních chvílích jsem měla děsivý dojem, že film bude o velkém množství mužů s velmi špatným účesem (a že to tím pádem nevydržím sledovat víc než deset minut). Sadismus velitele při výcviku, řev a batohy plné kamení jsou přesně to, co z puberťáků na začátku udělalo jedince schopné přežít (aspoň chvíli) v zemi, kterou nikdy nikdo nedobyl (a je nám ukázáno i proč ji nikdo nedobyl). Velkolepé scény boje a sestřelení letadla byly asi dobré. Mnohem víc na mě zapůsobilo rozdělování pošty, výměna konzervy za sirky a malý chlapec v opuštěné vesnici. Věděla jsem, že něco takového ve filmu být musí a stejně jsem si málem leknutím prokousla ret. Byla jsem ráda, že na konci zůstali naživu někteří z těch, u nichž jsem na začátku doufala, že umřou, i když špatný účes měli i na tom konci. ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Každý vojenský konflikt je jiný, liší se v průběhu, příčinách, prostředí, zúčastněných stranách, "legendách", dohrách atd. Ale každý ozbrojený konflikt je zároveň stejný v tom, že jde o ozbrojený konflikt - bojuje se a umírá. Filmař, který si je vědom prvního, si zřejmě velmi dobře rozmyslí, jakou válku by měl zobrazit, co do filmu dát, jak ho odlišit, co zdůraznit, co potlačit. Tvůrce příliš "opilý" podobnostmi nám nakonec nejspíš ukáže, jaká je válka blbec. Svár si pak vybírá, protože si ho lidé pamatují, je to slavné vítězství jeho národa, všichni jej znají nebo naopak zavání exotikou či má dojem, že sekání mečem bude víc estetika. I ten druhý přístup, třebaže mám pocit, že mu něco schází, může pořád zrodit velmi dobrý film. +++++ Pominu-li Ramba III, je 9. rota po Afgánském zlomu druhým mnou viděným filmem o sovětské válce v zemi pod Hindukúšem. Afgánský zlom počítám k filmům první skupiny, která specifika války ctí, 9. rotu spíše ke druhé skupině, jež je ctí méně. Afgánský zlom je místy (koncepčně) únavný, jak válka v posledním roce, v 9.rotě si to postavy občas řeknou. V Afgánském zlomu se dušmani chovají... nu, snad jako dušmani... v 9.rotě o tom postavy mají přednášku. V Afgánském zlomu máte pocit, že polykáte prach vyprahlých hor, v 9. rotě je... vidíte. Při Afgánském zlomu vám dochází dech s pohasínajícím impériem (a to režisér Bortko nevěděl, že se blíží konec SSSR), v 9.rotě potřebujeme voice-overový epilog přeživšího vojáka, aby nám ta souvislost došla. Pozdě, emoce se s rozumem již spojit nestihnou. +++++ Vsadím se, že Bondarčuk mladší Afgánský zlom viděl. Chtěl do 9.roty dostat některé podobné scény (snad k této válce nějak patří?), ale musel je zpracovat jinak, aby ho nechytili při opisování. Mám takové nedokazatelné podezření, že i Bortko do svého filmu chtěl podobné scény dostat. A napadala ho Bondarčukova řešení, protože jsou na ráně. Zamítl je a hledal lepší, nečekanější, výmluvnější, nenápadnější, ale více odměňující pozorného diváka. Bondarčuk bral první nápady, protože je Bortko nepoužil. +++++ V obou filmech je likvidován kišlak (vesnice) - je likvidován v pozadí, v dálce. Bondarčuk tuto destrukci spojuje se záběrem na vojáka, jenž umírá v náruči plačícího přítele. Bortko se záběrem na vojáka, jenž pojídá s poměrně tupým výrazem utahaného člověka, který je rád, že teď zrovna se jej žádný boj a kišlak netýká, konzervu ze svého přídělu. Najde se i pár dalších podobností, buď si vede lépe Zlom nebo je to víceméně nastejno. +++++ 9. rota je bojovně intenzivnější, v "střílecích" scénách snad i věrnější, poměrně moderní, ale u mě zůstává na druhém místě, i přes několik překvapivých, intenzivních a dobře natočených scén, především to Marigoldem zmíněné "uctívání Sněhurky." Půjčuje si scény drsného výcviku z Full Metal Jacket, ale posouvá jejich význam - drsný výcvik zlepšuje naději na přežití, resp. splnění úkolu. +++++ Nu, trochu jsem si zasrovnával, ale nikoli nesmyslně. Teď bude zřejmější, proč dávám 9. rotě ***, když jsem Afgánskému zlomu přiřkl silné ****. () (méně) (více)

Aiax 

všechny recenze uživatele

9. rota mě fakt překvapila, je vidět, že po Maďarech a Polácích jsou Rusové dalším postkomunistickým národem, který se naučil dělat řemeslně kvalitní žánrové filmy. Vypadá to, že česká kinematografie zůstane ve škatulce "výhradní producent vztahovek ze současnosti" brzy sama. Každopádně dobré řemeslo ještě neznamená dobrý film. Nevím, jestli má příběh o ruských vojácích obecně šanci nějak zvlášť zaujmout českého diváka, myslím si, že není důvod, proč by neměl. Spousta pětihvězdičkových hodnocení tady to potvrzuje. Já osobně jsem se ale s paragány z Afghánistánu moc nesžil, takže jsem se většinu stopáže dost nudil. Američané mají tohle řemeslo pořád ještě vymakanější, například takový Jarhead (srovnatelné téma) je o ligu dvě výš. Ale držím Rusům palce, jsou na dobré cestě. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Válečný velkofilm je natočen působivě, což o to, ale ideologicky jde přesně v linii současné ruské vládní garnitury. V mnoha záběrech se třepetá rudá vlajka se srpem a kladivem, vojáci jsou vylíčeni jako hrdinové, pro které je kolektiv vším (“Chlapi, jak já vás mám rád!“), a hlavně si nikdo z nich nepoloží otázku: Co sakra v tom Afghánistánu vlastně děláme?! Tedy pardon, jednou jim ji během výcviku položí jejich velící a v odpověď zazní sborově: „Bratrská internacionální pomoc.“ Tak tohle jsme poslouchali dvacet let, že… ()

Galerie (83)

Zajímavosti (21)

  • Do produkce filmu se angažovali také prezident Ukrajiny a prezident Uzbekistánu. (POMO)
  • Vozidlá majú moderné taktické označenie, nie z obdobia afganskej vojny. (Arsenal83)

Související novinky

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

11.11.2009

Syn slavného Sergeje Bondarčuka Fjodor to slušně rozjel a daří se mu kráčet v otcových šlépějích – přinejmenším co se rozmachu jeho filmů týče. Po afgánské akci 9. rota a dvoudílném sci-fi velkofilmu… (více)

Reklama

Reklama