Reklama

Reklama

Epizody(6)

Obsahy(1)

Televizní rodinná sága, jejíž hrdinové ani po čtvrt století neztratili nic ze své zemitosti. Podle stejnojmenného románu V. Martínka. (Česká televize)

Recenze (29)

kingik 

všechny recenze uživatele

Kvalitní seriál dodaný ostravskou televizí. Velmi trefné herecké obsazení, skvěle napsaný scénář, pasující hudební doprovod a dobrá režie. Jen kamera, respektive kvalita obrazu neoslní a ubírá svojí nevzhledností výslednému dílu na síle. Rodinná sága, ve které se vládne železným řádem. Seriál o osudech jednoho rodinného klanu, jehož kvalita nemá sestupnou tendenci ani po takové dlouhé době, kdy poprvé vstoupil na televizní obrazovky. 60% ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Mám ráda tento působivý seriál, kde ostravské televizní studio dokázalo, že i za málo peněz se dá udělat hodně muziky. Emotivní herecké výkony méně známých a nenápadných herců, skvělá dobová výprava i černobílé provedení podtrhovalo tvrdou realitu tehdejšího venkovského života. Škoda jen, že na kvalitě nahrávky už zapracoval čas, ale i tak považuji zařazení seriálu do vysílání po třetí hodině ranní za trestuhodné. ()

Reklama

tranquill 

všechny recenze uživatele

"Náš grunt, to je naše jediná jistota!" Během prvního dílu jsem váhal, jestli se dodívám. Ne kvůli režii nebo herectví, ale kvůli režii nebo špatnému herectví, ale kvůli tomu rodovému/statkářskému fanatismu, které mi bylo hodně proti srsti. "To není trápení. To je jenom velká otázka. Co je víc? Žít v řádu nebo žít podle svědomí?" Tato černobílá televizní rodinná sága má ale jistě parádní předlohu, takže děj se posunuje, osoby se vyvíjí a vlastně většina seriálu je nadmíru povedeným válečným dramatem s hlubokým národnostním cítěním. A na dobu vzniku naštěstí nesklouzává ani k nějaké komunistické propagandě. "Pavle, ty jsi komunista? .. Ne, na moje gusto mají příliš geniálně jednoduché vysvětlení, všechno je třídní boj a hotovo..." Takže není co řešit, "jo ti dom" za 5! ()

Drom 

všechny recenze uživatele

Když tak koukám na ty starý československý seriály, tak se nemohu ubránit silnému pocitu, že sedmdesátá léta a černobílé zpracování na plné čáře přebíjí sic barevná však ve většině případů naprosto plochá léta osmdesátá. Ač první díl navozuje pocit další pošahané zmateniny, záhy se rozjede neuvěřitelná sága. Nejen po příběhové stránce, točící se kolem velké rodiny Poštulkových a jejich hospodářství, ale neméně také po stránce charakterové a v neposlední řadě v mantinelech konfliktu starých hodnot s měnícím se okolním světem. Na výborném zpracování se bohužel podepisuje televizní produkce, kvůli kterému mírně strádá výprava, více pak masky. Někdy zvláštní a staromilská (až inscenační) kompozice scén mi však nevadila. Ač tu někdo v komentářích píše, že ideologie ovlivnila seriál jen minimálně, není to pravda, naopak. Zejména s příchodem války a bezprostředně před ní, tedy ve druhé polovině. Rozhodné varování všem na tohle citlivým. Na druhou stranu nastaly i momenty, kdy jsem si říkal, že já být cenzor, tohle bych nepropustil. Narážím nejen na monolog komunistického vůdce (ne nepodobného Gottwaldovi) o vnějším nepříteli a dělnících v Říši, který prakticky do písmenka parafrázuje tehdejší totalitní moc v době vzniku seriálu. V každém případě za mě však dobré čtyři hvězdičky. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Česká obdoba švédských Raskenů z někdejšího slezského trojhraničí v Beskydách se výrazně vymkla z normalizačního standardu tvorby tohoto zaměření dramatizací významného regionálního románu možnostmi regionálního televizního ostravského studia. Zachycení postupné proměny někdejšího agrárního zapadlého kraje do ocelového a černouhelného srdce Česka přesvědčivě a silnými uměleckými prostředky buduje na osudech selské rodiny a vývoje jejích početných členů. Kraj na pomezí českého, polského a někdejšího německého slezského osídlení tehdy začal formovat svou novou, osobitou tvář, která vedle vnitřní české a moravské jazykové identity dotvořila základní půdorys moderního češství. V tomto ohledu jako bychom se dostali do prostředí jiné středoevropské identity, lodžské Rejmontovy a Wajdovy ZASLÍBENÉ ZEMĚ. Výrazně tu na sebe upozornila kvalitou svých výkonů dosud širší české veřejnosti neznámá komunita ostravských divadel; některá jména se postupně prosadila do trvalého diváckého povědomí: Tomáš Töpfer, Zdeněk Hradilák, Jan Vlasák, Lenka Termerová, Nataša Baženovová; nikoliv náhodou autorem scénáře byl jeden z nejpřednějších českých dramatiků druhé poloviny dvacátého století Ota Zelenka. Oživením ostravského centra se tak dotvořila doposud nepřekonaná plnost původní české televizní tvorby přelomu třetí a čtvrté čtvrtiny minulého století. KAMENNÝ ŘÁD stojí na počátku této zřejmé, ale jinak ne příliš často uváděné éry. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (3)

  • Film se natáčel nedaleko Nového Jičína na odlehlém lesním statku u Mutinů. (topr harley)
  • Eva Hudečková (Maryča), zvárnila ve filmu matku Tomáše Töpfera (Cyril), ve skutečnosti byl mezi herci věkový rozdíl jen dvou let. (topr harley)

Reklama

Reklama