VOD (2)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (582)
Aby som sa u nejakého seriálu psychicky pripravoval pred každou epizódou, to sa mi veru moc často nestáva. U Black Mirror však nie je iná možnosť. Táto satirická séria na dnešnú modernú spoločnosť veľmi chytro, kuriózne a často dosť desivo zachytáva, kam vôbec to naše ľudstvo 21.storočia so svojou modernizáciou môže zájsť. Snáď každý diel je svojou bizarnou zápletkou a jej priebehom nesmierne zaujímavý, avšak nemožno opomenúť ten fakt, že je to takmer zakaždým dosť depresívne, temné a znepokojujúce. Silne nedoporučujem si púšťať viac než 2-3 epizódy za sebou, človek potom môže padnúť do menšej depky. Takéto kúzlo, ktoré má Black Mirror, sa naozaj len tak nevidí - po konci každej epizódy sa vám uľaví, ale zároveň chcete vidieť viac. ()
První epizoda mi byla puštěna s tím, že je to "film, kde se šukají prasata", což mě naladilo do naprosto špatného režimu vnímání. Až zpětně jsem pak zjistila, jak to vlastně bylo skvělé. Druhý díl vypadá dobře, ale straší věcmi, kterých se zas tolik nebojím. Zato ve třetím jsem se viděla i se svým zrnem. ()
Velmi hluboké a temné televizní seriálové zrcadlo čili reflexe spodních proudů západní civilizace a hrozeb současnosti a blízké budoucnosti. 1. The National Anthem - zrcadlo nastavené našemu mediálnímu věku a síle, s níž naše životy ovládají média. Ať už je rozklíčování epizody jakékoliv (čin novodobého Hérostrata z Efesu, či při zmínce o ,,uměleckém aktu 21. století" zvrhlý mód konceptuálního umění a postmoderní performance, hledání nových uměleckých výrazových prostředků etc.), poukazuje na nezdravou provázanost průzkumů veřejného mínění a současné politiky. Zároveň varovná sonda k neustále posunované hranici toho, co je možné na televizní/počítačové obrazovce vidět. 2. Fifteen Million Merits - i přes infantilně hřejivá a vlídná počítačová rozhraní mrazivá metafora faktu, že konformita požírá děti revoluce i revoltu samu. Západní individualismus, dotažený do maxima virtuální reality, v kombinaci s manipulativní nabídkou / poptávkou ,,volného trhu" vede jen k materiální prostituci živené naprostým egoismem a maximálním prospěchářstvím, idey a maximy jsou odstaveny do nevědomí a morálka komprimována, neboť každý je úplatný a za peníze se dá prodat a koupit cokoliv - i vlastní životy. A televize je tak vhodný manipulátor. 3. The Entire History of You - naprosto přesné postižení toho, co hrozí v blízkém budoucnu našemu věku opojenému technologiemi. Absolutní paměť (zálohovaná na flash HDD v hlavě) je pro vztah (a obecně pro život) jako rakovina. A to nejsem ani zpoloviny tak paranoidní jako hlavní hrdina této finální epizody. Geniálně vymyšlené komorní sci-fi s přesahem k vztahovému dramatu, které nejspíš mělo dostat šanci jako plnohodnotný celovečerní sci-fi film... ()
Jak už to tak u antologií nevyhnutelně bývá, některé epizody Black Mirror jsou bezezbytku geniální (Be Right Back, Patnáct milionů meritů, San Junipero), jiné minimálně velmi zajímavé (Medvídek Waldo, Nenávist národa, Striking Vipers), trochu nevyužité (Zkušební verze, Rachel, Jack and Ashley Too) i vyloženě slabé (Arkangel). Přesto mi nedá hodnotit seriál jako celek, který je prostě plný jedinečných nápadu a point. Dohromady tvoří působivý testament postmoderních úzkostí z nebezpečí technologií, který zdaleka není jen pesimisticky technofobní, ale má často mnohem širší a překvapivé přesahy. Haters gonna hate, ale fakt mě baví, že u poloviny epizod si lidi stěžují na to, že stojí jen na pointách, zatímco u druhé poloviny často ti samí hořekují nad absencí pointy a stavění na high conceptu. Takže obojí špatně? Nehledě k tomu, že velká část epizod se nehodí ani do jedné škatulky a obstojí jako pečlivě gradovaný příběh vcelku. Nemluvím o nějaké přehnané komplexnosti, ale o funkční dramaturgii. Brooker má nápady, které nejsou vždy dotažené do konce, zato ale chytí a umí překvapovat. Nesmírně cenný seriál i se všemi svými ups and downs. ()
Co se tak bavím s kamarády, tak je zajímavé, jak se liší názory na to, jaké epizody jsou geniální a jaké slabší. Mně osobně připadá cca každý šestý díl jako opravdu vypiplaný geniální kousek (talentová reality show, lesbická retro romance, seznamovaní přes appku...) a každý šestý díl jako slušná kravina, která si hraje na něco, co není (lovná zvěř, psí robot...). Mezi tím je vysoký nadprůměr. Všem dílům ale musím přiznat výbornou produkci, luxusní herecké výkony a dobře vybudovanou atmosféru. Bohužel kvůli těm slabším dílům nemůžu dát plnou palbu, ale i tak se jedná o významný hororový seriál 21. století, který vřele doporučuju všem s trochu silnějším žaludkem. (8/10) ()
Galerie (257)
Photo © Zeppotron/Channel 4/Netflix
Zajímavosti (180)
- Titul „On a Roll“ na streamovací službě Streamberry odkazuje na epizodu Rachel, Jack a Ashley Too (2019), ve které si hlavní roli fiktivní zpěvačky Ashley zahrála Miley Cyrus a její titulní píseň měla název právě „On a Roll“. (jirikzaboj)
- Název Černé zrcadlo odkazuje na efekt vypnuté obrazovky televizoru nebo počítače. (Kaktusak12)
- Pořad „Finding Ritman“ na streamovací službě Streamberry odkazuje na postavu slavného herního vývojáře Colina Ritmana (Will Poulter), která se objevila v interaktivní epizodě Black Mirror: Bandersnatch (2018). (jirikzaboj)
Reklama