VOD (2)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (582)
Kvalitatívne jeden z najvyrovnanejších seriálov, aké som kedy videl. Paradoxne mám tento pocit pri seriáloch, kde je každá epizóda zasadená do iného fikčného sveta, ako napríklad pri Dobrodružstvách kriminalistiky. Niektoré diely majú svoje muchy (alebo včely...), niekedy hapruje logika, vždy je ale nad čím premýšľať. Som zvedavý, kam sa posunieme v štvrtej sérii niekedy o rok alebo neskôr, osobne by som privítal aj nejaké tie adaptácie klasických SF poviedok známych autorov minulého storočia. ()
Posedlost moderními technologiemi zabíjí tento seriál stejně jako moderní technologie zabíjejí skutečný život. Nejlépe jsou hodnoceny epizody, které jsou tímto zabíjením prolezlé skrz naskrz a které jsou stejně hloupé a nudné jako lidi, kteří se bez zaváhání nechávají těmito technologiemi ovládat. Epizody, které už teď působí tak nechtěně směšným dojmem, že za pár let si nad nimi diváci ukroutí hlavy podivem, že něco takového mohlo mít ve své době vůbec úspěch. Pokud chcete nadčasovost, tady jste na špatné adrese. Tohle zestárne rychleji než řeknete švec. A přitom to tím pašíkem všechno tak pěkně začalo. ()
První epizoda mi byla puštěna s tím, že je to "film, kde se šukají prasata", což mě naladilo do naprosto špatného režimu vnímání. Až zpětně jsem pak zjistila, jak to vlastně bylo skvělé. Druhý díl vypadá dobře, ale straší věcmi, kterých se zas tolik nebojím. Zato ve třetím jsem se viděla i se svým zrnem. ()
Jednoznačně vizionářský seriál o tom, že technologie jsou sice skvělý sluha, ale v poslední době i čím dál více zákeřný pán, který ovládá více nás, než my jeho, aniž bychom si to ve své zahleděnosti vůbec uvědomovali a připouštěli. Jednotlivé díly vám představí místy přehnaný, ale rozhodně ne nepravdivý, svět, ve kterém jsme už dnes docílili toho, že se naše smart hračičky stávají chytřejšími než jsme my samy a svět lidskosti se vytrácí za pozlátkem digitalizace. ()
Idea seriálu je to skvělá, ukázat svět ve kterém některé z futuristických možností budoucnosti jsou přehnané do absurdního extrému a použít to jako společenskou kritiku dneška, kde už zárodky těch problémů bují. Ale to je jen svět, jen nápad, a na na něm musí pro dobrý seriál stát silné příběhy s dobře napsanými postavami - a ty tu nejsou ani omylem. A to pak ani ten svět ve kterém žijí není příliš zajímavý. ()
Galerie (257)
Photo © Zeppotron/Channel 4/Netflix
Zajímavosti (180)
- Štýl rozprávania Jesse Plemonsa v role kapitána Dalyho je úplne iný, akým rozpráva v bežnom živote, a má byť odkazom na Williama Shatnera a jeho kapitána Kirka v seriáli Star Trek (od r. 1966). (Arsenal83)
- Vo filme Ex Machina (2014) hrá Domhnall Gleeson (Ash) človeka, ktorý miluje androida. Tu je to presne naopak. (Arsenal83)
- Píseň "Anyone Who Knows What Love Is (Will Understand)" zazní v každé sérii. V 1. sérii v epizodě Patnáct milionů meritů (2011), ve 2. sérii v epizodě Bílé Vánoce (2014), ve 3. sérii v epizodě Muži pod palbou (2016), ve 4. sérii v epizodě Krokodýl (2017), v 5. sérii v epizodě Rachel, Jack a Ashley Too (2019) a v 6. sérii v epizodě Joan je hrozná (2023). (mrborn2lose)
Reklama