VOD (2)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (582)
Po prvých dvoch dieloch dávam zatiaľ štyri. Mimoriadne zaujímavý projekt, ktorý si zobral za úlohu skutočne veľké sústo a darí sa mu spracovať ho vcelku obstojne. Alegorické poňatie je miestami vyhrotené síce až do extrémov, ale nazdávam sa, že tým chcú tvorcovia vysvetliť pointu aj menej chápavému obecenstvu, pretože niektoré scény vyznievajú príliš doslovne a vyhroteno, až je zaťažko uveriť, že by sa v danej chvíli jedinec daným štýlom zachoval, čo je aj trocha na škodu. Nedá sa ale určite uprieť, že Black Mirror je naozaj úprimný v tom čo predstavuje - odvrátenú stranu reality a v rámci nej ľudskú zlobu, ješitnosť, pretvárku, malichernosť (doplnte si všetko nepekné čo vás napadne) a nepriaznivé následky moderných technológií. Nejedná sa ale o ľahký seriál, je zaťažujúci jak na mozgové závity, z dôvodu konceptu, ktorý vyžaduje zamyslieť sa po každej jednej časti nad tým, čo nám chcel básnik vlastne povedať, no taktiež je náročný aj po stránke emotívnej, pretože vyvoláva v divákovi pocity, ktoré nepatria do kategórie radostných. A vzhľadom na to, že je každý diel odlišný od nového, čiže na seba nenaväzujú, rozhodol som sa ich hodnotiť jednotlivo a nie po sériách, ako to robievam pri iných seriáloch. P.S. posledná epizóda prvej sezóny vylepšila hodnotenie na piatu hviezdu. S01E01 (80%), S01E02 (90%), S01E03 (90%), S02E01 (85%) ()
Neobvyklý a nesmírně vtahující seriál, který Vás již od samotného začátku neodolatelně dráždí svými dilematy, morálními otázkami a především pouhým drobným nahlédnutím za oponu toho všeho. Záměr tvůrců je tedy jasný – nechat pracovat divákovu představivost, nechat ho tápat v tváří tvář nastavenému neúprosnému černému zrcadlu, které bez skrupulí a v celé své nahotě ukazuje všechny zjevné i skryté nedostatky lidské nátury, jež se zdají v kombinaci s futuristickými doplňky pro snadnější život a komunikaci ještě o kus hrozivější. Black Mirror se rovněž může pochlubit unikátním atributem kde je každá epizoda jiná co se příběhu, koncepce a stylizace týče, pročež se před Vámi rozevře rozmanitá, mnohdy přetechnizovaná blízká budoucnost se všemi svými originálními dějovými zákrutami a nečekanými rozuzleními. Za zmínku tedy stojí i atraktivní a vzhledem k povaze jednotlivých dílů i neustále se měnící herecké obsazení, v němž téměř vždy poznáte někoho známého z jiného seriálu či filmu. Co tedy dodat na závěr? Black Mirror je v podstatě soubor povídek, u nichž bych si zcela snadno dokázal představit jejich přetavení do celovečerní podoby. Jsou totiž nádherně chytlavé, dráždivé a strhující, zkrátka DOKONALÉ. Výborná práce! (Netflix) „Authenticity is in woefully short supply.” ()
Black mirror, ostatně jako každá správná dystopická záležitost, bere budoucnost pouze jako imaginární optiku, lupu, jež je kriticky zaměřena na současné trendy. Zatímco optimističtěji laděné sci-fi doplňují otázku „co kdyby...“ dodatkem „...lidé vymysleli, tohle a tohle“, či „podnikli to a to“, Black Mirror větu „co kdyby...“ dokončí „...jsme pokračovali v tom, co děláme špatně i nadále.“ Proto mám mimochodem raději dystopie, než utopie - protože v nich mohou tvůrci často zabít dvě mouchy jednou ranou – na jednu stranu upustit uzdu fantazii, na stranu druhou se jadrně vyjádřit k realitě, jež nás obklopuje. A tak možná i donutit společnost k zamyšlení se nad tím, jaké následky mohou mít věci, jimž dnes jen málokdo přikládá skutečnou váhu. ()
Jeden z nejhorších seriálů, jaký jsem kdy viděl. To jsem si v průběhu sledování Black Mirror opakoval x krát. Podobně jako že se na něj nechci a nebudu koukat. Ale samozřejmě jsem nemohl bulvy odtrhnout od toho, do jaké prdele lidstvo míří a jak všichni dopadneme. Teda já ne, já už budu, doufám, mrtvej. Jako by někdo extrahoval z mé hlavy vše, co se mi na dnešní společnosti nezamlouvá (nemusíme hned sahat k výrazům jako je "sere", že), pohonil to do absurdna a šoupnul tak o padesát let v čase dopředu. U druhého dílu mi dokonce vyrazily něco jako slzy zoufalství nebo znechucení; ani jsem nevěděl, že něco takového existuje. Příšerně příšerný pohled na naši společnost, na západní svět a na to, kam se se svým myšlením, principy a svou technikou a technologií žene... 4. série - Jakkoli jinak všemi, mne nevyjímaje, obdivovaný Netflix převzal Black Mirror už od třetí série, tak se jeho vliv podepsal až právě od série čtvrté. Jinak si to neumím vysvětlit. Ze šesti epizod se dle mého pouze dvě (!) drží původní myšlenky seriálu, a to čtvrtá a šestá. Zbylé mne buď neoslovily (1-3) nebo mi přišly nedotaženy (5). Nechce se mi to tu více rozepisovat, prostě zklamání... 90% (1.-2. série - 100%, 3. série - 90%, 4. série - 60%) ()
Nejdřív jsem měl pocit, že se na specifickou sžíravou náladu musím jenom naladit, později jsem věřil, že nejlepší epizody mě teprve čekají, ale ani po šesti sériích nevím, na čem přesně jsem. Název mě sice explicitně navádí k tomu, co se bude současné společnosti nastavovat, ale nemůžu se zbavit dojmu, že jednotlivé zápletky jsou i přes různorodost námětů ve výsledku téměř stále o tom samém. Ve více než polovině příběhů se objeví nejnovější výdobytek techniky, který je ale lidmi samotnými dříve či později zneužit k tomu, aby znevýhodnili, ponížili či rovnou zabili buď člověka blízkého, člověka cizího, případně některou z těch věcí provedli i sami sobě. A to pak může být celý seriál natočený technicky sebelépe, ale onen depresivní stereotyp se zají téměř hned. ()
Galerie (257)
Photo © Netflix
Zajímavosti (180)
- Táto epizóda získala zo všetkých doterajších dielov najviac televíznych cien (7) a nominácií (21). (Arsenal83)
- Pia (Myha'la Herrold) přirovná záběry ze staré policejní kamery k filmu Záhada Blair Witch (1999). (griph)
- U Sonjy (Hannah John-Kamen) v bytě se objeví krabička od videohry „Portal 2“. Režisér této epizody Dan Trachtenberg dříve režíroval krátkometrážní film Portal: No Escape (2011) na motivy této hry. (TomiiK_)
Reklama