Režie:
George ClooneyKamera:
Robert ElswitHrají:
David Strathairn, Robert John Burke, Patricia Clarkson, George Clooney, Jeff Daniels, Tate Donovan, Robert Downey Jr., Frank Langella, Tom McCarthy (více)Obsahy(1)
Černobílý film George Clooneyho je rekonstrukcí sporu komentátora zpravodajství stanice CBS Edwarda Murrowa se senátorem Josephem McCarthym. Jejich konfrontace se odehrávaly přímo v živém vysílání. McCarthy stál v 50. letech v čele senátního výboru, který vyšetřoval občany podezřelé ze spolupráce s komunisty. Práce výboru se ve skutečnosti rovnala honu na čarodějnice. Kampaň senátora McCarthyho v nejmrazivějších letech studené války lze přirovnat k politickým procesům ve východním bloku ve stejné době, i když postihy v případě USA nebyly naštěstí tak tvrdé. Nespravedlivé obvinění přesto zničilo řadě lidí život nebo kariéru. Právě televizní zpravodajství o těchto kauzách pomohlo pronásledování zastavit. Film dosud získal 5 ocenění na MFF v Benátkách 2005, dále cenu pro nejlepší mimoevropský film v při udílení Evropských filmových cen 2005 a má také 3 nominace na Zlatý Glóbus v hlavních kategoriích. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (325)
O někdejším americkém "Mccarthismu" a "Výboru pro neamerickou činnost" jsem sice něco málo věděla už předtím, ale netušila jsem, jakou úlohu sehrál v konfrontaci se senátorem McCarthym televizní hlasatel Edward Murrow. Ano, přesně takto by měla fungovat média - jako protiváha k politické moci, která se stále pídí po pravdě a nebojí se pravdu lidem ukázat. Je smutné vidět, že to tak mnohdy není... Každopádně tento film mě velmi překvapil svou kvalitou zpracování tématiky. V rámci černobílého obrazu navíc skvěle fungovalo propojení se skutečnými dobovými záznamy, působilo to tak velmi celistvě a autenticky. A samotná postava Edwarda Murrowa mě zaujala svou schopností jít přímo k jádru věci a vypíchnout to, co je podstatné. Mám totiž často dojem, že lidé mají obecně tendenci ztratit se v nějakém problému a přestat vnímat, co je a není důležité. Takhle vzniká fanatismus a extrémní zaslepené chování, které je ve výsledku škodlivé. Momentálně narážím například na aktuální problematiku vypořádání se s rasismem (obzvlášť opět v Americe) - prvotní záměry můžou být sice dobré, ale až moc snadno se antirasistické tendence zvrtnou v něco, co má paradoxně velmi daleko do skutečného přijetí odlišné rasy. Někdy je smutné to pozorovat.... Proto tvrdím, že lidé jako Edward Murrow můžou být určitou inspirací v tom, že je třeba vidět věci s nadhledem (z vyšší perspektivy) a rozumem. Murrowovi se rozhodně dařilo uvádět věci na pravou míru a poukazovat na to, co je skutečným problémem. Chtělo by to víc takových lidí, kteří by dokázali vést masy k čistému a jasnému uvažování. Je dobře, že právě o něm vznikl tento film (tleskám Georgovi Clooneymu). ~(4,3★)~ ()
Clooney nás ve svém filmu zavádí do období amerických procesů 50. let, tzv. honu na čarodějnice. Do doby, kdy si televize začala uvědomovat, jaký může mít vliv a kdy se před kamerou ještě mohlo kouřit. Příběh je servírován jako komorní drama, boj muže proti muži. McCarthy vs. Murrow. Ani u jednoho se nedozvíme nic ze soukromí, pouze postoj k jednomu tématu a způsob jejich boje. Odosobněnost vládne celému filmu. Vlastně až na výjimky skoro všichni v tomto filmu vypadají jako lidé bez soukromí, oddaní pro svou věc nebo spíš pro tu Murrowovu? Loajální vůči CBS až tak, že jsou ochotni přijmout zásadu žádných osobních vztahů na pracovišti. Odbočka k manželům Wershbamovým mě zaujala a to z důvodu kam nás tím chtěl režisér vlastně nasměrovat? Mně se totiž po zbytek filmu drala na mysl otázka, proč někdo, kdo se snaží o morální políček, prosazuje takový zákaz. Z důvodu ochrany nebo čeho? Dost se to v mých očích bilo s přístupem ředitele CBS k celé situaci kolem kauzy McCarthy. To by vydalo na jeden díl pořadu pana Murrowa. Pokud by to ovšem pro něj bylo dost velké téma, že. Tím se dostávám ke skvělému výkonu Davida Strathairna a jeho sucharskému, rezervovanému a nemýlícímu se Murrowovi. Pro dobré hodnocení filmu by mi snad stačil na plátně jen on a kouř z cigarety (na který ovšem v reálu Murrow nakonec doplatil). Málem jsem utrpěla šok, když si ten muž s pokerovou tváří začal nervózně poklepávat nohou. Projev lidskosti! ()
Sebevědomě vyšvihnutá filmařina, která v neúprosném rytmu nastoluje nenásilně rozvíjená témata a představuje postavy, k nimž vytvoří sympatie, aniž by se odkláněla od neustálého vývoje informativní pracovní roviny. Není to úplně moje Mekka zájmů a závěr nezanechá kdovíjak impozantní výchovný pohlavek, ale z pohledu čistě formálního není, nač si stěžovat (hlavně hra s prostorem a přenášením ostrosti dodává scénám příkladnou dynamiku a svěžest). Jo a David Strathairn je definitivně nejvíce podceňovaným hercem minulých dvou dekád. ()
Clintovi Eastwoodovi roste na poli hereckých režisérů zdatný konkurent - George Clooney. A režie mu jde opravdu skvěle. Už "Milujte svého zabijáka" bylo velmi zajímavé a jako prvotina nebývale režijně vyzrálé. "Dobrou noc a hodně štěstí" pak v započatém trendu pokračuje. A úspěšně. Už se těším na příští snímeček. George poslední dobou neumí šlápnout vedle. ()
Komorní, uměřené, strhující. Skvělá je kamera, záběry zblízka do tváří přidávají na autentičnosti, herci bez velkých emocí působí opravdu jako profesionálové. Velmi zvláštní je zvuková stránka, kdy často slyšíme rozhovor skrze sklo nebo z vedlejší místnosti. K tomu připočtěme obsah a zláště závěrečný projev o směřování televize. Kdo by to do Clooneyho před pár lety řekl. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (17)
- Původně měl stát za kamerou Newton Thomas Sigel, ale kvůli jeho závazkům s natáčením filmu Superman Returns k tomu nedošlo. Jako jeho náhradu oslovil George Clooney Roberta Elswita, se kterým pracoval již na Syrianě. (Othello)
- Snímek původně natočili barevně a do černobílého hávu jej oblékli až v postprodukci. (imro)
Reklama